ח"כ חיים כץ: "נערי האוצר לוטשים עיניים לג'וב הבא"

ערב אישור תקציב המדינה וחוק ההסדרים, יוצא כץ נגד המבקשים לפגוע בזכויות הפנסיה ■ "במקום לגזול מניצולי השואה וממקבלי הבטחת הכנסה, יכסו בביטוח הדדי את ניצולי השואה"

לו היה הדבר תלוי במשרד האוצר, אף חוק במסגרת חוק ההסדרים לא היה מגיע לפתחה של ועדת העבודה והרווחה בראשותו של ח"כ חיים כץ (ליכוד). באוצר יצאו למלחמה שהוכרעה רק בישיבה ארוכה בלשכתו של ראש הממשלה, שבסיומה הורה נתניהו לשר האוצר לשתף פעולה עם כץ, מה שהביא להתנגשויות ולמתיחות בין השניים.

"האוצר יצא למלחמה של ממש כדי ששום חוק לא יגיע אליי", אומר כץ. עיקר ההתנגדות הייתה סביב העלאת גיל הפרישה מצה"ל וחוק המסלקה הפנסיונית. באוצר עשו הכול כדי למנוע את רוע הגזירה. בתחילה נטען כי בחוק גיל הפרישה יש סודות מדינה ולכן ראוי שיעבור לטיפולה של ועדת חוץ וביטחון. אחר כך דרשו להעבירו לשולחנה של ועדת הכספים, ובסופו של דבר הכריח נתניהו את שטייניץ להעביר את החוקים לטיפולו המסור של כץ. "אני לא חושב שהיה ליובל מה לחשוש", מחייך כץ.

אתמול (ג'), כשאישרה ועדת העבודה והרווחה את ההצבעות על סעיפי חוק ההסדרים שנפלו בסופו של דבר לפתחה, התברר כי שטייניץ וראשי האוצר ראו את הנולד: על אפם ועל חמתם פיצל כץ את תוכנית ויסקונסין, הוציא את המסלקה הפנסיונית מחוק ההסדרים, פתח את הסיכום שבין האוצר למערכת הביטחון בכל הקשור להעלאת גיל הפרישה מצה"ל וגם הצליח לטרפד את כוונת האוצר להקפיא את קצבאות הזקנה, ניצולי השואה, אבטחת הכנסה, הלידה והשארים בשנתיים הקרובות, מה שיצר לאוצר בור של מיליארד שקל רק בגין הסעיף האחרון.

כצפוי, באוצר לא אהבו את המהלך בלשון המעטה, אך מנגד גם לא יצאו למאבק גלוי, בידיעה שהדבר לא יתפרש נכון בקרב הציבור. "שתיקה כהודאה", מגדיר זאת כץ. "זו התרומה שלי לציבור הזקנים", הוא מתגאה. "לא אתן יד לפגיעה בציבור הכי חלש בחברה. הקפאת הגמלאות לא תעבור את אישור ועדת העבודה. אין בכוונתי להביא את החוק לדיון בכלל, כך שהוא יתפוגג לו. יואיל האוצר וימצא דרך אחרת להגדיל את קופתו", הוא אומר.

עם זאת, מאחורי הקלעים הצליח כץ לסגור לאוצר את החור שנפער והעלה את תקרות הביטוח הלאומי. "עשיתי החלפה", כהגדרתו. לאחר שבחוק ההסדרים הוצע להפחית את התשלומים בגין ביטוח לאומי עד 8 פעמים השכר הממוצע במשק בשנת 2011 ו-7 פעמים בשנת 2012, שכנע כץ את האוצר להשאיר את גובה התשלומים עד פי 10 פעמים כל שנה, מהלך שהכניס לקופת האוצר כחצי מיליארד שקל. "הבאתי להם את הכסף. במקום לגזול מניצולי השואה 400 שקל בשנה וממקבלי הבטחת הכנסה 400 שקל בשנה, אלה שמרוויחים 80 אלף בחודש יכסו בביטוח הדדי את ניצולי השואה שבזכותם אנחנו חיים פה", הוא מסביר.

"חוק המסלקה מלא חורים"

המסלקה הפנסיונית נחשבת ל"בייבי" של הממונה על שוק ההון באוצר, עודד שריג. האוצר שמבקש לקדם את הרפורמה עוד במושב הכנסת הנוכחי, נתקל באגוז קשה לפיצוח.

ח"כ כץ טוען כי החוק לא ייצא מהוועדה כפי שנכנס ויש לו בטן מלאה על החוק "מלא הטלאים" שהובא על ידי האוצר. "האוצר מחפף. הביא חוק מלא חורים כדי שיתאפשר לו במשך השנים להכניס תיקונים ללא בקרה ופיקוח פרלמנטרי. על פי החוק שהביא האוצר, עמית לא יוכל לקבל אינפורמציה מהמסלקה שלא דרך הבנק או הביטוח. אני רוצה שהעמיתים יקבלו ייעוץ פנסיוני תמורת תשלום חד פעמי מוגדר. לי יש הרושם שרוצים שהעמיתים יממנו את הקמת המסלקה במקום שהמדינה תעשה זאת".

וכץ מסביר: "נערי האוצר לוטשים עיניים לג'וב הבא ויכול להיות שהאינטרסים שלהם לא מתיישבים עם האינטרס של העמיתים, אלא של חברות הביטוח והבנקים. במקום עזרה לעמית יש עזרה לפקיד".

כוחו הפוליטי של ח"כ כץ מאפשר לו לדבר לעיתים ללא רסן, אולם מה שמוציא אותו מכליו יותר מכול הוא נושא הפנסיה. "היום אין יותר פנסיה בישראל. אדם הולך לתוכנית החיסכון הגדולה של חייו בידיעה שמזה הוא יחיה בשארית ימיו. בניגוד לעבר, כיום האזרחים יודעים מה גובה הקצבה שלהם רק כאשר הם מגיעים לגיל הפרישה. מעבר לזה הם לא יודעים כלום. כספי הפנסיה הפכו למאגר שחברות הביטוח והבנקים נועצים בו שיניים ללא הפרעה ולעיתים גם בעידוד האוצר. תראו מה קורה עם גובה דמי הניהול, שהפכו לחלק דומיננטי מהחיסכון של העובדים".

כץ מספר בזעם כי שבועיים לאחר שהכנסת אישרה את תיקון 5, שמאפשר לקרנות הפנסיה החדשות לנהל קרנות פנסיה ותיקות שלא היו גירעוניות בהסדר 2003, רכשה חברת הביטוח הפניקס את קרן הפנסיה "עמית" ומיד העלתה בלי שום פרופורציה את גובה דמי הניהול של העמיתים. כך יצא שהעמיתים משלמים 5% מהפנסיה שלהם. "זה שוד לאור היום. עוד לא יבשה הדיו מהחוק וכבר הם העלו את דמי הניהול. האם לזה התכוון המשורר שנתן להם זכות לנהל?" תמה כץ. בימים האחרונים הניח כץ הצעת חוק שנועדה לתקן את העיוותים האלו.

"דואג לבנקים במקום לצרכן"

בחודש שעבר נדחתה הצעת חוק פרטית אחרת שהניח כץ להגבלת דמי הניהול בוועדת השרים לענייני חקיקה. כעבור זמן מעורר תמיהה הגיש האוצר הצעת חוק ממשלתית לרפורמה בדמי הניהול. כץ טוען שהצעת האוצר נועדה להיטיב עם הבנקים על חשבונם של העמיתים. "האוצר דואג לבנקים יפה מאוד במקום להגן על הצרכן. מתברר שדמי הניהול שהאוצר מציע לגבות גבוהים ממה שגובים היום הבנקים וחברות הביטוח. לצערי, האוצר לא רואה לנגד עיניו את האנשים. אני רוצה לקוות שעודד שריג יישם את מדיניותו כפי שהוא מאמין בה ולא את מדיניות המשרד".

- מה עמדתך בוויכוח שבין שר האוצר לנגיד בנק ישראל באשר לסוגיית הפיקוח על שוק ההון?

"מאחר שמדי יום אני עד להתנהלות האוצר, אני סומך את ידי יותר על בנק ישראל".

- האם מודל דמי הניהול החדש טוב לציבור או לא?

"רע מאוד לציבור. כולם יתיישרו על התקרות והן גבוהות מדי".

- מה דעתך על תפקוד שר האוצר? יש לך לא מעט חיכוכים איתו.

"אני בן אדם של הפרטים הקטנים. כשאתה רוצה לעשות משהו טוב אתה צריך ללמוד לעומק את הפרטים. לצערי לא כך נוהג שר האוצר. הוא שר אוצר של כותרות".

שני הכובעים של כץ

הראיון עם כץ נערך אתמול בבוקר, במשרדו שבתעשייה האווירית, שם הוא יושב מתוקף תפקידו כיו"ר ועד עובדי תע"א. באותה שעה ממש הצביעו חברי ועדת הכספים בכנסת, שכץ נמנה עםחבריה, על סעיפי חוק ההסדרים. כץ הוא נוכח-נפקד בוועדת הכספים. למרות שהוא לא שם, חברי הליכוד בוועדה, ציון פניאן ומירי רגב, מתייעצים איתו בהצבעות הקריטיות ולא זזים בלעדיו. הדבר מעיד בעיקר ששליטתו הבלתי מעורערת בוועדת העבודה אינה מסתיימת רק שם.

בנוסף לכובעו כיו"ר ועד עובדי תע"א, כץ מחזיק גם בכובע יו"ר ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, והדבר גורם לשליחת חצי ביקורת אליו על כפל התפקידים. "יש כפלי תפקידים הרבה יותר חמורים. ברור שהביקורת נובעת מזה שאני דורך על יותר מדי יבלות. ברור שאני מפריע לשדוד מהגמלאים 5% מהפנסיה שחסכו כל חייהם. ברור שמנעתי לקחת מהקשישים 35% מס במקור כאשר רצו לפדות את קופת הגמל שלהם".

כץ מבהיר כי היועצים המשפטיים בכנסת לדורותיהם קבעו שח"כ יכול לכהן גם כיו"ר ועד. "זה גם עבר את מבחן בג"צ כאשר השופט אהרן ברק קבע כי אין מניעה שאשמש בשני התפקידים. צריך לשים דברים על השולחן: כל פעם שאני דורך על יבלות ונלחם נגד האוצר, כפל התפקידים מקבל פתאום בולטות".

- שמך הוזכר באחרונה כמועמד לתפקיד יו"ר מפעל הפיס.

"כל כך רוצים להיפטר ממני", אומר כץ בגיחוך, "שאפילו את זה הציעו לי. אבל אני באתי לכנסת לעזור לציבור ולא לפתור בעיה אישית וכלכלית שלי. אז יש מי שיגיד שאני פראייר שוויתרתי, אמרו את זה גם כשוויתרתי על תפקיד שר בתחילת הקדנציה. מה שחשוב הוא שכשאני מסתכל בבוקר במראה אני מרוצה".

במשרד האוצר סירבו להגיב על הדברים.