"יש קשר בין שחרור פולארד להתקדמות במו"מ לשלום"

דובר הסטייט דיפרטמנט בתגובה לשאלות עיתונאים: "אנו מתמקדים בהשגת שלום במזה"ת וכל דבר שנבחן בעתיד יימדד בהקשר זה" ■ עם זאת, מבהיר: "הנושא לא על הפרק כרגע"

בעקבות הכרזת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שבדעתו לבקש פורמלית מנשיא ארה"ב, ברק אובמה, לחון את ג'ונתן פולארד, רמז אתמול הממשל בוושינגטון, כי יהיה קשר בין שחרור פולארד לבין התקדמות בתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים.

בתדרוך לכתבים נשאל דובר הסטייט דיפרטמנט, פ. ג'. קראולי, האם מתכנן הממשל לקשור בין שחרור פולארד לבין תהליך השלום.

תשובת הדובר: "זו סוגיה שעלתה בהקשר של (תהליך) השלום במזה"ת, בעבר ובהווה. אנו מבינים שזה נושא בעל חשיבות לממשלת ישראל ולעם ישראל, אך אנו מתמקדים בהשגת שלום במזה"ת, וכל נושא שאנו עשויים לבדוק בעתיד, יימדד בהקשר הזה".

האם משמעות דבריך היא שיש קשר בין מרגל שהורשע לבין שלום במזה"ת?

קראולי: "לא, לא, מה שאני אומר הוא, שאחרים עשויים לראות קיומו של קשר כזה, אך שוב... אם ממשלת ישראל תעלה בקשה פורמלית, קיים בארה"ב תהליך ליגאלי, בהובלת משרד המשפטים, לבחינת בקשות כאלה".

בהתייחסות לדברי כתב, שישראל העלתה בקשות לחון את אובמה גם בעבר, אמר דובר הסטייט דיפרטמנט: "אתה (הכתב) עצמך אמרת, כעובדה, שבהקשר של שלום במזה"ת, העלתה ישראל את הנושא לפני הנשיא קלינטון ב-1988 (בוועידת וואי, ר.ד.). זו עובדה. ובהקשר של שלום במזה"ת, ממשלת ישראל העלתה את הנושא לפני ממשל אובמה, וכפי שאמר ראש הממשלה, ישראל עשויה לעשות זאת שוב. אנו מבינים שזה נושא חשוב לעם ישראל, ואנו מוכנים, אם ממשלת ישראל אכן תגיש בקשה רשמית, לקיים תהליך ליגאלי שנועד לבדוק בקשות כאלה".

ובכל זאת, נראה שהדובר העדיף שלא להיסחף. בתשובה לשאלה אחרת בנושא, הוא השיב: "זה נושא שראש הממשלה נתניהו העלה מדי פעם, הן בממשל הנוכחי והן בגלגול קודם שלו. כל מה שאני יכול לומר לכם הוא, שג'ונתן פולארד נותר בכלא".

דובר הבית הלבן, רוברט גיבס, היה נלהב עוד פחות, בתדרוך שקיים אתמול: "אני לא מודע לכך (ששחרור פולארד) הוא משהו שהנשיא מתכנן לדון בו".

אנליסטים בוושינגטון אומרים, שמבחינת הממשל, הקלף של פולארד מאבד מחשיבותו בכל יום שחולף. לפי הנחיות משרד המשפטים שהיו בתוקף בתקופה שבה נגזר דינו של פולארד, הוא יהיה זכאי להשתחרר מהכלא ב-21 בנומבר 2015. החלטה של הממשל לחון את המרגל עכשיו, עשויה להפיק את מרב הוויתורים מישראל, ולו רק בגלל העובדה, שהיא תספק לנתניהו עלה תאנה לכיסוי ערוות ויתורים משמעותיים לפלסטינים. בעוד שנתיים, שלוש, הדרמה של פולארד תלך ותתפוגג לקראת שחרורו.

קבוצה של מחוקקים דמוקרטיים, בראשות ציר בית-הנבחרים ברני פרנק, קראה באחרונה שוב לחון את פולארד בגלל שיקולים הומניטריים ובגלל התנופה שעשוי השחרור לתת לתהליך השלום.

אסתר פולארד, אשתו של המרגל, ביקשה שלשום (ב') מנתניהו, בשמה ובשם בעלה, להגיש בקשה רשמית לממשל אובמה לחון את המרגל.