לינדנשטראוס: טעות להקים מוסד מיוחד לביקורת על הפרקליטות

עם זאת, מבקר המדינה אמר כי אין לו התנגדות שתוקם "נציבות תלונות ציבור במשרד המשפטים, שתטפל בתלונות האזרחים לגבי היועמ"ש וצוותו ולגבי פרקליט המדינה וצוותו"

‎מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, שב ומביע את התנגדותו להקמת גוף ביקורת על פרקליטות המדינה במשרד המשפטים. בכנס של לשכת המבקרים הפנימיים שהתקיים בירושלים אמר המבקר הבוקר (ד') כי "תהיה זו טעות להקים מוסד מיוחד לביקורת על הפרקליטות; חשוב שתחום זה יישאר תחת סמכותו של מבקר המדינה".

‏"אין אנו מתנגדים שיוקם גוף שיבדוק תלונות מן הציבור על הפרקליטות", הוסיף לינדנשטראוס, "ישראל היא היחידה בעולם שנציב תלונות הציבור הוא גם מבקר המדינה, ודוגמה ישראלית זו מתחילים ליישם גם במדינות אחרות בעולם".

לפני כחודש וחצי כתב לינדנשטראוס ליו"ר הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, ח"כ יואל חסון, כי הוא מתנגד להקמת גוף ייעודי לביקורת על פרקליטות המדינה. "בישראל קיימת כיום ביקורת על הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה", כתב אז המבקר, "היא מתבצעת על-ידי מבקר המדינה על-פי חוק יסוד מבקר המדינה. לפיכך אין כל צורך בהקמת גוף ביקורת נוסף".

הוא מסר כי אין לו התנגדות שתוקם "נציבות תלונות ציבור במשרד המשפטים, כפי שקיים גם במשרדי ממשלה אחרים, שתטפל בתלונות האזרחים לגבי היועמ"ש וצוותו ולגבי פרקליט המדינה וצוותו. גוף מעין זה קיים בחלק נכבד ממשרדי הממשלה ובמוסדות אחרים".

‏היועמ"ש, יהודה וינשטיין, הודיע זה מכבר כי הוא מקדם הקמת גוף ביקורת על הפרקליטות, כנראה במתכונת מקבילה לנציב תלונות הציבור על שופטים, הפועל במסגרת משרד המשפטים. היועץ ערך דיונים במטרה לקבוע את גבולות סמכויות הגוף החדש, ולוודא כי לא נוצרת חפיפה בינו לבין גופים קיימים, כגון מבקר המדינה ונציבות שירות המדינה.

‏בעוד כשבועיים יפרסם המבקר דו"ח מיוחד שהוכן במשרדו ב-4 נושאים ייעודיים - אחד מהם הוא האופן שבו מתמודדת הפרקליטות עם התיקים הממתינים לבירור דין (מב"דים) וממתינים להחלטה בפרקליטות אם להגיש בהם כתבי אישום או לסגור אותם.