האם חיים כץ יחליף את עופר עיני כיו"ר ההסתדרות?

כץ, יו"ר עובדי תע"א, קיבל פניות להתמודד על התפקיד עיני מתכוון למנות את מקורבו אבי ניסנקורן, וספק אם מוסדות הארגון יצביעו נגדו

כץ במקום עיני? על רקע הפרסומים על פרישתו של יו"ר ההסתדרות עופר עיני מתפקידו, נעשו בימים האחרונים פניות מצד גורמים שונים בהסתדרות ומחוצה לה, ליו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ח"כ חיים כץ, להכריז על התמודדות לתפקיד יו"ר ההסתדרות.

הבחירות להסתדרות אמורות להתקיים רק באפריל 2012, ולפי חוקת ההסתדרות רשאי יו"ר הארגון למנות במקומו מחליף ללא בחירות - זאת בכפוף לאישור בית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה). אם בינ"ה מאשרת את המינוי, לא ניתן להקדים את הבחירות בשום הליך אחר. על-פי כל ההערכות, המחליף הזה צפוי להיות עו"ד אבי ניסנקורן, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי ומקורבו של עיני. כיוון שההצבעות בבינ"ה נעשות בגלוי ולא בחשאי, למינוי שיביא עיני צפוי רוב, וקטנים הסיכויים שחברי בינ"ה ייצאו בפומבי נגד האיש החזק בארגון.

ניסנקורן נחשב למשפטן ולאיש מו"מ מבריק והוא זוכה להערכה רבה הן בממשלה והן במגזר הפרטי, אולם הוא נעדר ניסיון פוליטי ועדיין לא חזק מספיק "ברמת השטח". כץ, לעומתו, צמח בוועדי העובדים ולמעשה הוא עדיין משמש כיו"ר ועד העובדים של התעשייה האווירית, במקביל לכהונתו בכנסת. הוא גם שולט ברזי ההסתדרות, ואף היה ממייסדי סיעת עוז בהסתדרות, שזכתה ב-1998 ב-16% מהקולות.

כץ כבר הוכיח שבבחירות לכנסת הוא יכול להעמיד אוטובוסים שלמים של מצביעים מקרב עובדי התעשייה האווירית, אולם בהסתדרות הדברים עובדים אחרת. כדי שחברי בינ"ה יצביעו בניגוד להמלצה של עיני, כץ יצטרך להוביל בימים הבאים סוג של "הפיכת חצר" - ולא בטוח שהוא ימהר לעשות זאת. האחרון שניסה להוביל מהלך גדול נגד עופר עיני היה ליאון מורוזובסקי, יו"ר הסתדרות המעוף עד שנת 2006, אלא שעיני התגבר עליו במהירות ופיטר את מורוזובסקי לאלתר. כך, על פי הערכות, אם כץ חושק בתפקיד, יהיה עליו לחכות עוד שנה וחצי עד לבחירות הרשמיות, ואז סיכוייו נחשבים טובים. יחד עם זאת, ניסנקורן יתהדר כבר בתואר יו"ר ההסתדרות עד אז, והוא יוכל לחזק את מעמדו בארגון. מכריו לא פוסלים את האפשרות שהוא יסתפק בכהונה קצרה, משום שהוא יבקש להתרחק מהזירה הפוליטית, ובראשן הליך הבחירות.

כץ, באופן אירוני, חייב תודה גדולה לעיני. האחרון דאג לשנות את חוקת ההסתדרות, כך שראשי ועדים יוכלו לכהן במקביל גם בכנסת. לולא המהלך הזה, כץ צריך היה להיפרד מאחד התפקידים. הדיל הזה היה דו-כיווני: בתמורה למתנה של עיני, כץ הצטרף לסיעת "עוגנים" ובכך הפך את עיני ליו"ר כל יכול ללא אופוזיציה - וזאת לאחר שנים שכץ מירר את חייו של יו"ר ההסתדרות הקודם, עמיר פרץ. בלשכתו של כץ ובלשכתו של עיני סרבו להגיב לדברים.

לדנקנר או לבינו?

הבוקר פורסם כי עיני שוקל לעזוב את תפקידו לטובת עסקים פרטיים בתוך כמה שבועות. לפי הפרסומים, באחרונה קיבל עיני כמה הצעות בשוק הפרטי. בהסתדרות מבהירים כי עיני לא קיבל שום החלטה בעניין, וגורמים בסביבת הארגון הביעו ספק אם אכן מדובר על "השבועות הקרובים". לעיני יחסים קרובים עם מנכ"ל IDB חיים גבריאלי, אולם בחברה מכחישים כי הם אלה שהציעו לעיני הצעה בעניין. לעיני יחסים קרובים גם עם צדיק בינו, הבעלים של הבנק הבינלאומי וחברת האנרגיה פז. עיני עצמו אמר לאחרונה בראיון ל"גלובס TV" כי הוא מקיים יחסים טובים עם רבים בעולם העסקי, כשם שהוא ביחסים טובים עם בכירים בממשלה - בשני המקרים, לדבריו, אין שום פסול.

גורמים בהסתדרות הבהירו עוד היום, כי גם אם עיני ישתלב במגזר העסקי הוא לא מחויב בתקופת צינון, כפי שראשי הסתדרות קודמים לא חויבו בתקופה שכזו כשנכנסו לחיים הפוליטיים.

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, חושב דווקא אחרת. בשיחה עם "גלובס" אמר היום: "אני מציע שהוא ייצא לתקופת צינון של שנה, כפי שנהוג בקרב בכירי שירות המדינה. אחרת, יהיו מי שיאמרו שהוא לא פועל מספיק להעלאת שכר המינימום כדי להיטיב עם מעסיקיו לעתיד".