"התקיפה הכלכלית" של דנינו

צוות-העל יצא למלחמה בפשע המאורגן. כיצד הוא ינהג כשדנינו יושב בכיסא הנהג?

אחד המהלכים המשמעותיים שיזם מני מזוז בקדנציה שלו כיועץ המשפטי לממשלה בתחום המאבק במשפחות הפשע, היה הקמת "צוות העל" למאבק בפשיעה המאורגנת. בפעמים הראשונות שבהם דיווח על כך משרד המשפטים לעיתונאים, זה נשמע קצת מגוחך.

צוות-העל, צוות הסופר-על. הדמיון קופץ מיד למחוזות שבהם מזוז, לבוש גלימת סופרמן, מסתער בתלת-ממד על הרעים, כמו בסרטים מצוירים.

אבל ברצינות, היה היגיון בכך שזרועות אכיפת החוק יסכימו, למען המטרה המשותפת, לשים את האגו הארגוני בצד ולשתף אלה את אלה במודיעין, בכוחות ביצוע ובקבלת החלטות.

ישבו שם נציגים של אגף החקירות במשטרה (מבין יחידות החקירה הארציות, היאחב"ל היא האמונה על טיפול באברג'ילים למיניהם), רשות המסים, רשות הלבנת הון ואחרים. הקימו חמ"ל משותף, צוות מתמיד וחלוקה ל"צוותי משימה", שבכל אחד מהם יישב פרקליט, קצין משטרה ואיש רשות המסים.

הצוותים עשו שימוש בכלי אכיפה משולבים כנגד ארגוני הפשיעה (בדיבור הרשמי של משרד המשפטים, מקפידים להימנע מהשימוש בביטוי פשע מאורגן - זה נשמע יותר מדי כמו שיקגו של שנות ה-30. בישראל אין פשע מאורגן, יש ארגוני פשיעה).

למשל, שילוב הפרקליטות האזרחית בהליכי חילוט רכושם של עבריינים, עוד בטרם הרשעתם הפלילית, ועבודה מינהלית של סגירת עסקים והגבלת הפעילות העסקית הלגיטימית.

יוחנן דנינו / צילום: טל אביב
 יוחנן דנינו / צילום: טל אביב

"תקיפה כלכלית", קראו לזה בצוות-העל - והיא כללה אפילו פשיטה על מסעדות נתנייתיות, שהיו, על-פי החשד, חזית חוקית למגוון פעילויות פליליות אחרות. הנחת העבודה היתה שסגירת ברזי הכסף המתפעלים את ארגוני הפשיעה ומשמרים את המבנה ההיררכי שלהם, תביא להתפוררותם. אפילו מינו משנה מיוחד לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית.

בצוות-העל של מזוז ישב גם מי ששימש אז ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה, ניצב יוחנן דנינו. לא היה בכך שום דבר יוצא דופן. בשלבים הראשונים של פעולת הצוות, ישב בו גם ג'קי מצא, אז ראש רשות המסים. אין לכך שום חשיבות. הלך מצא, בא נסרדישי. הלך דנינו, בא סגלוביץ.

התקשורת נוטה לפעמים, מסיבות הקשורות לצורך לתת פנים אנושיות לתהליכים מוסדיים, לייחס חשיבות רבה מדי לשאלה הפרסונלית, מי האדם העומד בראש הגוף, אבל האמת היא שלשאלה הזו יש משקל הרבה יותר מצומצם ממה שנדמה.

השבוע, לאחר ההכרזה על דנינו כמפכ"ל הבא, שטף אותנו גל נוסף של פרשנויות על סדרת המהלכים שהוא צפוי לנצח עליהם בקדנציה שלו, במסגרת המאבק הכלכלי בחבר'ה הטובים, כלומר הרעים. זה אולי נחמד ברמת הספקולציות, אבל לא באמת ניתוח רציני. קודם כל, כי את הגלגל הזה המציאו כבר קודם, לפניו.

לא משנה. דנינו עצמו היה שם, אמנם לא ככוכב הראשי - אבל בהחלט כאחד המועמדים לאוסקר המשנה.

חשיבותה של השאלה מיהו האוחז בהגה המשטרה, יושב בכורסת המפכ"ל ומסתובב עם הלוחית מ-1, היא זניחה ביחס לעוצמת המאבק בארגוני הפשיעה. אם כבר, לשאלת זהותו של ראש אגף החקירות והמודיעין, תפקידו הקודם של דנינו, יש חשיבות גדולה יותר.

המפכ"ל לא מקבל החלטה בשום תיק; הוא לא הוגה שום תרגיל חקירה. הוא בסך-הכול הבייביסיטר של המשטרה, תפקידו לוודא שהכול יעבוד כראוי במשמרת שלו.

אבל עם צדודית ובלורית כמו של דנינו, מפתה לייחס לו כוחות מאגיים. כמו בסרטים מצוירים.