500 בכירים בארה"ב טוענים: ב-2011 יהיו יותר אקזיטים

כך עולה מהמחקר השנתי של איגוד קרנות ההון סיכון האמריקני ■ צופים עתיד ורוד: "הסטארט אפים יעסיקו יותר עובדים, המכירות יהיו גבוהות והשכר יעלה"

מחקר השנתי של איגוד קרנות ההון סיכון (NVCA) האמריקני וחברת המחקר דאו ג'ונס ונצ'רסורס, מציג אופטימיות מחודשת לקראת השנה האזרחית החדשה בקרב מנכ"לי הסטארט-אפ ואנשי ההון סיכון.

השנתיים שעברו היו קשות במיוחד להיי-טק ולקרנות ההון סיכון האמריקניות - התאגידים ישבו על ערימות של כסף ולא השתכנעו להוציא אותו בנדיבות על סטארט-אפים; שוק ההון המשיך להיות אדיש ולא גילה תיאבון להנפקות ראשונות של חברות טכנולוגיות; והקרנות עצמן כמעט שלא הצליחו לגייס קרנות חדשות - להוציא את סקויה, קליינר פרקינס וגופים בודדים נוספים.

כעת, ראשי התעשייה בארה"ב מאמינים שהמצב ישתנה בקרוב. במחקר שהתפרסם אתמול (ד') השתתפו 330 מנהלי קרנות הון סיכון ו-180 מנכ"לי חברות סטארט-אפ. אנשי הון סיכון צופים שב-2011 הם יבצעו יותר השקעות; ומנהלי הסטארט-אפים צופים כי יעסיקו יותר עובדים, המכירות של החברות שלהם יהיו גבוהות יותר וכי הם גם יקבלו שכר גבוה יותר. לא הכול ורוד, אבל יש פרמטרים רבים שבהם אנשי התעשייה צופים שיפור.

רק 4% סבורים שייצאו להנפקה

הנשאלים צופים גם אקזיטים טובים משהיו בשנה החולפת: 75% מאנשי ההון סיכון ו-44% מהמנכ"לים צופים שיותר חברות מגובות הון סיכון יגיעו לשווקים הציבוריים; 82% צופים יותר מיזוגים ורכישות ובשוויים גבוהים יותר.

עם זאת, הציפיות האלה לא מתיישבות עם העובדה שרק 4% מהמנכ"לים אמרו שהם צופים שהחברה שלהם תצא להנפקה ציבורית ב-2011 ו-37% מהם צופים שהחברה תירכש בידי חברה ציבורית בשנה הקרובה.

מרק האסן, נשיא האיגוד, אמר כי: "בזמן הזה בשנה שעברה תעשיית ההון סיכון גילתה רק אופטימיות זהירה. השוק היה בעייתי ב-2009 והנשאלים הרגישו שמשהו טוב חייב לקרות ב-2010. מתברר שהם צדקו. יצאנו מהמשבר ושוק האקזיטים התאושש. ב-2011 החברות ימשיכו להשתפר, תעשיית ההון סיכון תמשיך ותשתנה - אך גם תצטמצם".

לפי המחקר, 51% מהנשאלים צופים עלייה ברמת ההשקעות של קרנות ההון סיכון ב-2011, 24% צופים שרמת ההשקעות תהיה דומה לזו של השנה ו-25% סבורים שרמת ההשקעות תרד.

הנשאלים סבורים שיתרחש שיפור במצבן של חברות בכל השלבים: 51% האמינו שרמת ההשקעות תגדל בקרב החברות הבשלות; 49% השיבו שיהיה גידול בהשקעות בחברות seed וצמיחה; ו-46% מהנשאלים חושבים שחברות בשלבים המוקדמים ביותר יזכו לראות יותר הון זורם לכיוונן.

המשבר היטיב עם האנג'לים

נתון מעניין שלא הופיע במחקר דומה לפני שנתיים מלמד כי 30% מאנשי ההון סיכון יבצעו יותר השקעות משותפות עם אנג'לים, מה שמראה כי המשבר הנוכחי היטיב עם קהילת האנג'לים העולמית. בשנה הקרובה לאנג'לים תהיה ההזדמנות להוכיח שהם יכולים להיות רלבנטיים גם לחברות בשלבים בוגרים.

מהמחקר עולה, כי מנכ"לי החברות אופטימיים יותר מהמשקיעים שלהם. 58% מהנשאלים צופים גידול בהיקפי ההשקעות של אנשי ההון סיכון ו-64% מהם מתכננים לגייס הון ב-2011.

בשונה משנים קודמות, מנהלי החברות מעריכים שאנשי ההון סיכון ישקיעו בחברות בתחומי ה-IT יותר מאשר בחברות מדעי החיים והקלינטק. התחומים הצפויים למשוך אליהם הון רב הם אינטרנט ומדיה דיגיטלית (82%), מחשוב ענן (80%), ומובייל וטלקום (66%).

אנשי ההון סיכון מסמנים תחומים דומים ומתכננים להשקיע בתחומי מחשוב ענן (69%) ואינטרנט וניו-מדיה (47%). בנוסף הם סימנו גם את תחום ה-IT הרפואי (77%), ככל הנראה על רקע הרפורמה במערכת הבריאות בארה"ב. לעומת זאת, רק 28% ישקיעו בחברות קלינטק - מה שמראה כי ייתכן שהחששות שתיווצר בועה בתחום מוגזמים.

נתון רלבנטי לתעשייה הישראלית הוא שכמחצית (53%) מאנשי ההון סיכון האמריקני לא מתכוונים להשקיע בחברות מחוץ לארה"ב. הנותרים (47%) מתכוונים להשקיע בחברות בסין (26%), בהודו (18%), במערב אירופה (19%) ובדרום אמריקה (11%).

האופטימיות השופעת הזו לא כוללת את אחד הסעיפים החשובים ביותר - גיוס קרנות חדשות. שם אין חדשות מסעירות - כשליש מהנשאלים בסקר סבורים שתירשם עלייה בגיוס הקרנות, שליש מאמינים שתירשם ירידה במספר הקרנות שיצליחו לגייס הון, ושליש סבורים כי לא יהיה שינוי במספר הקרנות שיצליחו לגייס הון.

לבסוף, 76% מאנשי ההון סיכון ציינו שהתנאים בגיוסי קרנות חדשות יהיו ב-2011 לטובת המשקיעים של הקרן, ו-48% מהמנכ"לים צופים שיותר משקיעים זרים ישקיעו בקרנות האמריקניות.