הלמן אלדובי: "'לוויתן' יוכרז כתגלית והמעו"ף יקבע שיא"

דן הלמן, מנכ"ל הלמן-אלדובי קרנות נאמנות: "ביום ההודעה, באם יוכרז קידוח 'לוויתן' כתגלית, צפויות השותפויות לזנק בצורה משמעותית"

השבוע הינו שבוע המסחר האחרון לשנת 2010. בארה"ב ובאירופה צפוי שבוע המסחר האחרון של השנה להתאפיין בקול ענות חלושה וצפויים מחזורים נמוכים. לפיכך, בסקירה השבועית קבוצת הלמן-אלדובי אומרים כלכלני הקבוצה כי לא אם כן יתרחש אירוע מהותי בשווקים מעבר לים, הבורסה באחד העם אינה צפויה להיות מושפעת מאירועים שם.

להערכתם, מי שייתן את הטון הוא ענף האנרגיה כאשר קידוח 'לוויתן' יהיה במרכז. על פי ההכרזות של בכירי נובל אנרג'י, תוצאות הקידוח הסופיות ידווחו עד סוף השנה, קרי השבוע. לדברי דן הלמן, מנכ"ל הלמן-אלדובי קרנות נאמנות, ישנה אמירה בשוק ההון "קנה בשמועה, מכור בעובדה".

"במקרה של חברות הקידוח הקשורות בלוויתן אין זה כך" אומר הלמן. "שוק ההון מתמחר את שווי החברות עפ"י הערכות השוק לשווי המאגר (תחת הנחת גודל מאגר של 16 TCF) כפול ההסתברות אותה מעניק השוק לתגלית. לפיכך, ביום ההודעה, באם יוכרז 'לוויתן' כתגלית, צפויות השותפויות לזנק בצורה משמעותית. להערכתנו, לוויתן תוכרז כתגלית וההכרזה תמשוך את כלל שוק המניות המקומי לשבוע בצבעי הירוק ומדד המעוף יקבע שיא חדש. ברם, להכרזה על לוויתן כתגלית ישנה השפעה גם על שוק המט"ח שכן הציפיות הינן לייצוא הגז (אם יימצא) בלוויתן מה שיתרום להתחזקותו של השקל".

עוד אומר הלמן כי שנת 2010 התאפיינה בתנודתיות רבה הן בשוק המניות והן בשוק אגרות החוב. "התנודתיות הנ"ל תמשך גם השבוע כאשר אנו צופים פעילות מוגברת בשוק ההון המקומי הן בעקבות ענף האנרגיה והן משיקולי מיסוי".

עפ"י נתוני בנק ישראל, כלל נכסי הסיכון של הציבור הכוללים: מניות, אג"ח חברות, השקעה בקרנות גידור והשקעה בסחורות הגיע לשיא כל הזמנים של 46.4% מסך נכסי הציבור. לדברי הלמן, אם נוסיף לכך את החשיפה לאג"ח ממשלתי ארוך אשר חשוף משמעותית לעלייה בריביות אזי נקבל כי מרבית תיק הציבור יושב בנכסים מסוכנים. השיא הקודם של רמות סיכון נקבע בדצמבר 2007 עת נחשף הציבור ל 45.4% נכסי סיכון. "הזחיחות של 2007 הובילה בסופו של דבר למפולת בשווקים של 2008" אומר הלמן. "את המפולת הקודמת מרבית האנשים לא צפו. יחד עם זאת, הכתובת של המפולת הבאה כבר על הקיר ורשום עליה: 'התרסקות בועת החוב הממשלתי'".

עוד מעריכים בהלמן-אלדובי כי בשנת 2011 ההבדלים בין הכלכלות המתעוררות לבין הכלכלות המפותחות ילכו ויצטמצמו. המדינות המתפתחות ימשיכו, ברובן, במגמת הצמיחה וההתאוששות כאשר הן יאלצו למצוא פתרונות לאינפלציה מצד אחד ומלחמת המטבעות מהצד השני. המדינות המפותחות: יפן, ארה"ב וגוש האירו יאלצו להתמודד עם השלכות המשבר הכלכלי של שנת 2008 כלומר, חובות ממשלתיים גדולים, אבטלה גבוהה וצמיחה מוגבלת (אם בכלל).