אחרי זינוק של 30%-50% במחירי הדירות - לקנות בחדרה?

הצצה ראשונה למוסף הנדל"ן של "גלובס" ■ אחרי עשור רגוע במיוחד, ובזמן שהמחירים ביישובי הסביבה יצאו מחוץ להישג היד של רבים מהישראלים, הגיעה שעתה של העיר חדרה

חדרה הוקמה על שטחי ביצות במישור החוף כמושבה כבר בעלייה הראשונה בשנת 1891, הודות לכספים שהעביר לחלוצים הברון רוטשילד. תושביה הראשונים נטעו במערב המושבה עצי אקליפטוס בניסיון לייבש את הביצות (ניסיון שלא צלח) וכיום יער חדרה נחשב אחד מיערות האקליפטוסים הגדולים בארץ.

על פי נתוני הלמ"ס, כיום מתגוררים בחדרה, שהוכרזה כעיר בשנת 1952, למעלה מ-80 אלף תושבים. התפתחותה המהירה ביותר של העיר הייתה בין השנים 1972-1995. בתקופה זו אוכלוסיית העיר הכפילה את עצמה מ-32 אלף תושבים ל-62 אלף תושבים. קצב הגידול השנתי כיום צנוע יחסית ועומד על 0.9%, רחוק בהרבה מאחותה הדרומית נתניה.

מגלים את הים

מבחינה תחבורתית, חדרה נהנית מהקרבה לכביש החוף המקשר את העיר עם מרכז וצפון הארץ, נוסף לתחנת רכבת במערב העיר. בשטח השיפוט של חדרה נמצאים כמה מהפארקים הגדולים בישראל. מדובר על יער חדרה, פארק נחל חדרה ופארק השרון שנחשב לאחד מהראות הירוקות החשובות ביותר באזור המרכז. הפארק בהיקף של 6,000 דונם מפריד בין חדרה לגוש היישובים של נתניה.

לחדרה 7 ק"מ של חוף ים המתחיל ממכמורת ומסתיים בתחנת הכח. עד היום העיר לא ניצלה את חופי הים לצרכי תיירות ורק 2 חופים בעיר מוכרזים. אם זאת, בימים אלה העירייה מתכננת הקמת שכונת ענק שתכלול בנייני מגורים ומלונות במערב העיר. בנוסף, העירייה קיבלה לאחרונה את אישור משרד התחבורה להקים מרינה. על פי התכנון, המרינה בחדרה תשמש מקום מעגן ל-200 כלי שיט קטנים ושטחי מסחר ומשרדים.

תנופת הבנייה הגיעה אל העיר באיחור מסוים לעומת שאר אזורי המרכז והשרון. על פי הערכות, אוכלוסיית העיר תוכפל בעשר השנים הקרובות. אחת הדוגמאות לתנופת הבנייה שהגיעה לחדרה היא שכונת הפארק במזרח העיר. על פי התכנון, יוקמו בשכונה 2,000 יח"ד ובהן קוטג'ים, דירות גן ומגדלים. שליש משטח השכונה יכיל שטחים ציבוריים וירוקים לרבות פארק ענק, בתי ספר ומרכז מסחרי.

שכונה נוספת המתוכננת לקום בעיר נקראת רובע "עיר ימים" (שינסה אולי לשחזר במשהו את שכונת "עיר ימים" של נתניה). מדובר בתוכנית חדשה להקמת שכונת מגורים ומלונאות ברצועת החוף הצפונית, בין תחנת הכוח לגבעת אולגה. השכונה תשתרע על פני 2,000 דונם שמחציתו מיועד לשטחים ירוקים ומבני ציבור. העירייה מתכננת להקים 10,000 יח"ד, 1,400 חדרי מלון וטייל באורך של 2.5 ק"מ.

חדרה יכולה לזכות בתואר העיר עם הכי הרבה שכונות יחסית לגודלה. יזמי הנדל"ן והמתווכים בעיר מחלקים את חדרה לחמישים שכונות לפחות. שתי השכונות המרכזיות הן: גבעת אולגה: הוקמה בשנות החמישים והיא קרויה על שם אולגה חנקין - אשתו של גואל אדמות חדרה, יהושע חנקין. השכונה ממוקמת במערב העיר על חוף הים. בשנותיה הראשונות התיישבו בשכונה בעיקר עולים חדשים וכיום היא מורכבת בעיקר ממשפחות צעירות.

בית אליעזר: ממוקמת בחלקה המזרחי של העיר. השכונה הוקמה בשנות החמישים ונקראת על שם שר האוצר הראשון אליעזר קפלן. רוב בתי השכונה היו משקי עזר אשר הוקמו על ידי עולים מרומניה, מרוקו ותימן. בשכונה היה בית קולנוע קטן ואולם מופעים מקומי. לימים הפכה לשכונת וילות בורגנית. כיום מונה השכונה למעלה מ-25 אלף תושבים.

חפציבה קמה לתחייה

תוכנית עיר ימים היא אחד הביטויים הבולטים של השינוי התכנוני הנדל"ני בחדרה. אחרי שנים ארוכות בהם העיר סבלה מתדמית בעייתית ודשדוש בשוק הדיור, חדרה נהנית כיום מהתעניינות מחודשת בקרב רוכשי הדירות. בשלוש השנים האחרונות מחירי הדירות עלו בכ-30%-50% בממוצע.

חדרה נחשבת עדיין 'ברירת מחדל', המושכת אליה בעיקר זוגות צעירים שאינם יכולים לרכוש דירה בערי השרון כמו נתניה, כפר סבא ואף רעננה. בנוסף, חדרה מושכת אליה גם משפרי דיור המעוניינים לגור בקו ראשון לים ואינם יכולים או מעוניינים לשלם את המחירים הגבוהים עבור אותן דירות במרכז הארץ.

אחד המתחמים המסקרנים בעיר הוא מתחם חופים. השכונה ממוקמת בקו ראשון לים וגובלת עם גבעת אולגה. מדובר באחד ממתחמי הדגל של חברת חפציבה ז"ל. החברה החלה לשווק את הדירות בשנת 2004 במחירים של 680 אלף שקל ומעלה לדירת 4 חדרים. לפני כ-3 שנים חפציבה קרסה והשכונה שבנייתה הייתה אמורה להסתיים בשנת 2012 נותרה שוממה.

כיום ניצבים במתחם חופים רק 3 מגדלים של חפציבה ללא כל פיתוח סביבתי, אך בשנה הקרובה תורגש תנופת בנייה עצומה בשכונה לאחר שחברות נדל"ן רכשו את הקרקעות מכונס הנכסים של חפציבה. בין היזמים שרכשו קרקעות במתחם נמצאים חברת נתנאל גרופ שתקים 212 יח"ד, משה כהן

וא. דורי שרכשו קרקע להקמת 176 יח"ד וחברת גבעון חן וקבוצת גאון שמתכננים להקים במתחם 93 יח"ד. המתחם יכלול כ-1,500 יח"ד, אך הפעם מחירי הדירות לא יהיו כל כך זולים. דירת 4 חדרים מיד שנייה בבניינים שחפציבה עוד הצליחה להקים נמכרות כיום בקצת יותר ממיליון שקל. דירת 4 חדרים חדשה מול הים נמכרת בממוצע ב-1.29 מיליון שקל.

5 חדרים ב-1.3 מיליון שקל

רק לאחרונה חדרה החלה לצאת מהקיפאון הנדל"ני בו היא הייתה שרויה. מתחמים חדשים למגורים ולתיירות אושרו וכאמור מתחם חופים החל לקרום עור וגידים. מסיבה זו כנראה המחירים בעיר עדיין זולים יחסית לנתניה השכנה ובשכונות מסוימות אפילו מחיפה הצפונית יותר.

דירה 4 חדרים מיד שנייה עולה בממוצע בחדרה 885 אלף שקל, לעומת 1.2 מיליון שקל בנתניה ומיליון שקל בשכונות שעל הכרמל בחיפה. מחיר ממוצע של דירת 4 חדרים בחדרה בגודל של 110 מ"ר עולה כיום 1.08 מיליון שקל. דירות 5 חדרים חדשות המשתרעות על פני 132 מ"ר נמכרות בממוצע בכ-1.3 מיליון שקל.

המדד מבוסס על נתונים הנאספים ע"י חברת אלדר שיווק פרויקטים בע"מ, שהינה חברה פרטית המשווקת דירות יד ראשונה בכל רחבי הארץ, בדגש על אזורי הביקוש. המדד נועד להציג מגמות בשוק שכפי שהן נצפות ע"י אלדר. אין המדד מהווה המלצה כלשהי לשוק המגורים, וכל המתבסס עליו עושה זאת בהתאם לשיקול דעתו האישי

22
 22