הערכות: מסקנות ששינסקי ירוככו; המיסוי המוצע יופחת?

הערב תתכנס הוועדה לישיבה אחרונה לפני הגשת הדו"ח הסופי ברקע טענות כי הוועדה ממליצה להגדיל את חלק המדינה בהכנסות מנפט וגז לשיעור גבוה מהמקובל במדינות OECD

ועדת ששינסקי לבחינת המדיניות הפיסקלית בענף חיפושי הנפט והגז מתכנסת הערב (א') לישיבה אחרונה לפני הגשת הדו"ח הסופי, וצפויים שינויים: הוועדה שוקלת הפחתת המיסוי על רקע טענות כי הוועדה ממליצה להגדיל את חלק המדינה בהכנסות מנפט וגז לשיעור גבוה מהמקובל במדינות OECD. עפ"י מסקנות הביניים חלק המדינה יעמוד על כ-67% (מס תמלוגים).

רו"ח שלמה אלפיה, מזהיר בראיון ל"גלובס": הקידוחים היבשתיים לחיפושי נפט וגז בישראל עלולים להיפסק אם ייושמו מסקנות ועדת ששינסקי במתכונתן הנוכחית. אלפיה, שותף מנהל בפירמת רואי חשבון אלפיה את אלפיה, מתמחה בתחום חיפושי הנפט והגז ומוכר כמי שמייעץ לחברות הגדולות, ובראשן קבוצת דלק של יצחק תשובה. דלק ושותפותיה מנהלות כיום מאבק להחרגת "תמר" ממסקנות הדוח.

בראיון ל"גלובס", אומר אלפיה כי בין המגזרים הצפויים להיפגע מהמסקנות באופן הקשה ביותר ניתן למנות את מחפשי הגז והנפט ביבשה, את המשקיעים הפרטיים ואת תעשיית הגז המיועדת לייצוא.

"הוועדה הגבירה את חוסר הוודאות"

- האם שותפויות כמו גבעות עולם, המשקיעות בקידוחים ביבשה, ייפגעו יותר משותפויות המשקיעות בקידוחים ימיים?

"בקידוחים ימיים כמו תמר נדרשות עלויות משמעותיות מאוד להקמת פלטפורמה להפקת הגז ומערכת צינורות להולכתו ליבשה. העלויות האלה אינן קיימות בקידוחים היבשתיים, המבוססים על מודל עסקי השונה בתכלית מהמודלים של חיפוש גז או נפט בים. מנגנון המיסוי המוצע על ידי הועדה מבוסס על מודל R FACTOR ולפיו מחילים את ההיטל רק לאחר שהיזמים החזירו לעצמם את ההשקעה בתוספת 50%. המשמעות של יישום המודל הזה ביבשה הוא ששיעור ההיטל יגיע לכדי 60% כבר לאחר שנים ספורות וילווה את הפרויקטים עד סופם. כתוצאה מכך, תיגרם ירידה חדה בערכי הערך הנוכחי הנקי של הפרויקטים והקטנה משמעותית בשיערי התשואה.

"מעבר לכך, ניסיון העבר במדינת ישראל הוכיח שההסתברות למציאת נפט ביבשה הוא נמוך ביותר ולכן אימוץ מסקנות הוועדה ידכא פעילות של יזמים בתחום וירחיק את ישראל מהאפשרות לגוון את מקורות האנרגיה שלה. דומה שהוועדה לא הייתה ערה למציאות העסקית של תעשיית הנפט ביבשה ולא התכוונה בעבודתה לפגוע פגיעה כל כך קשה בתעשייה חשובה זו. לדעתי, יש בהחלט מקום לשנות את המלצות הוועדה בנושא הזה ואולי אפילו לשקול את החרגתה של הפעילות הזו.

- ועדת ששינסקי קבעה שגז או נפט לייצוא ימוסה לפי מחיר נורמטיבי (מחיר העברה) שייקבע. מדוע, לדעתך, יש בכך פגיעה בייצוא?

"תגלית תמר צפויה לשרת את צורכי המשק הישראלי למשך תקופה של יותר מ-20 שנה, האפשרות לייצא את הגז לשווקים בחו"ל היא התמריץ העיקרי שיש כיום ליזמים להשקיע בחיפושים אחר תגליות נוספות. פוטנציאל ייצוא הגז הטבעי מישראל מושפע מסיכונים שאותם רואים היזמים והבנקים שאמורים לממן את הפרויקטים. כך, למשל, בשלב ההקמה של תשתית לייצוא הגז מתעוררים קשיים אדירים במציאת קרקע זמינה, אם בוחרים להקים מתקן להנזלת הגז, וקשיים גיאו-פוליטיים אם בוחרים להקים צנרת תת-ימית לאירופה.

"על רקע הסיכונים המובנים הרבים באופציית הייצוא, בולט חוסר הבהירות העולה מקריאת המלצותיה של הוועדה. המצב הזה רק מגביר את חוסר הוודאות הקיים ממילא ומטיל צל כבד נוסף על האפשרות לקדם פרויקטים מסוג זה".

"המשקיעים הפרטיים יישאו בנטל הגבוה ביותר"

- ממה נובע חוסר הבהירות להערכתך?

"למשל, אופן חישוב מחירי העברה. אנחנו מבינים שהמחירים האלה ייקבעו על ידי רשות המסים, אבל אמות המידה רחבות מאוד ועמומות. להערכתי, היזמים והבנקים יתקשו מאוד להעריך מראש מה יהיו מחירי ההעברה, וזה עלול להקשות את הסגירה הפיננסית למימון הפרויקטים האלה".

- האם יש דרך טובה יותר, לדעתך, להתמודד עם סוגיית הייצוא?

"כדי שיזמים ישקלו כניסה לפרויקטים מורכבים המיועדים ליצוא, תעשה בחוכמה הוועדה אם תמליץ על אלמנטים שיבטיחו תשואה מינימלית ליזם, דוגמת מנגנון ROR, שמבטיח ליזם תשואה מינימלית קבועה מראש על הפרויקט לפני הטלת המיסוי. הבעיה בשיטה שבה בחרה הוועדה היא שה-R-Factor אינו מביא בחשבון את אלמנט הזמן, שעלולות להיות לו השלכות משמעותיות מאוד על מחירי ההון. כל זה, כאמור, נוסף על פגיעה בתשואה שתיגרם עקב ההיטל המיוחד".

לשם הבהרה, נותן אלפיה כדוגמה מצב שבו הפרויקט מתעכב למשך כמה שנים בגלל גורמים שאינם בשליטתו של היזם. "במקרה כזה, היזם נושא בנטל של עלויות מימון כבדות מאוד, אבל מודל ה-R-Factor אינו מכיר בעלויות האלה כלל. ייתכן, תיאורטית, מצב שבו המיסוי יוטל על פרויקט שהתשואה שלו נמוכה בהרבה מהנורמה. ה-ROR נחשבת אולי שיטה מורכבת יותר מבחינת הגבייה, אבל היא נותנת ליזם רמת ודאות בסיסית".

- המשקיעים הפרטיים החלו בשבוע שעבר בקמפיין תקשורתי נגד ועדת ששינסקי בטענה שהם הנפגעים העיקריים ממסקנותיה. האם הם צודקים?

"המשקיעים הפרטיים שרכשו בבורסה את יחידות השתתפות של שותפויות חיפושי הנפט והגז יישאו בנטל הגבוה ביותר. הסיבה לכך היא שיעורי המס הגבוהים המשולמים ממילא ע"י יחידים, לרבות דמי ביטוח לאומי. לאחר יישום המלצות הוועדה, חלק היחיד מחלקו בהכנסות השותפויות אמור להגיע לרמה של 10%-20% בלבד, שיעור הנמוך בהרבה מהמצב כיום.