לין: "עסקת הגז עם EMG - הסדר מס תפור ולא מקובל"

נשיא איגוד לשכות המסחר מבקש ממבקר המדינה לבצע בדיקה מעמיקה להטבות שנתן האוצר ל-EMG בעסקת אספקת הגז ממצרים לתאגידים ישראליים ביניהם חברת החשמל וכיל

לקראת הדיון מחר (ג') בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא עסקת האוצר עם חברת EMG, שיגר אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, למבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, בקשה לבצע בדיקה מעמיקה לשורת ההטבות שנתן האוצר ל-EMG בעסקת אספקת הגז ממצרים לתאגידים ישראליים ביניהם חברת החשמל וכיל.

לין מציין, כי נוצר מצב בו האוצר חותם על הסדר מיוחד עם חברת EMG לפיו היא תהיה פטורה מתשלום מס למדינה. לדבריו, "מדובר בהסדר מס ייחודי ש'תפור' לחברה ספציפית, ולא הסדר רוחבי לענף מסוים במשק - דבר שאינו מקובל בעליל".

לדברי לין, "ראשית, EMG תהיה פטורה מתשלום מס בישראל לתקופה של 20 שנה; שנית, החברה לא תיחשב כחברה המנוהלת בישראל או הנשלטת ע"י בעלי אינטרס ישראליים כל עוד 50% ממניותיה אינם נשלטות ע"י ישראלים; שלישית, בעלי המניות הזרים לא ישלמו מס על רווחיהם ממשיכת דיבידנד ובעלי המניות הישראלים ייהנו משיעור רווח גבוה יותר של החברה בישראל כתוצאה מהפטור שניתן".

לין תיאר בפנייתו את חוסר השוויוניות הכרוך בעסקת אספקת הגז וקרא למבקר לבדוק האם עסקת הגז עונה על קריטריון זה. הוא מבקש מלינדנשטראוס לבחון "האם עסקה מסוג זה של הסדרי מס מיוחדים המעניקים פריבילגיות ייחודיות לחברה ספציפית, ראוי שיעשו ללא שקיפות מלאה ומבלי שציבור משלמי המיסים ידע על-כך".