ועדת ששינסקי מודה: תגלית "תמר" שווה פחות

ככל הידוע, הופחתה תחזית המכירות המרבית של המאגר מ-10 מיליארד מ"ק (BCM) לשנה ל-8 BCM בלבד ■ במסגרת שלב השימועים הועלו מספר נקודות המחייבות עריכת שינויים בדו"ח

ועדת ששינסקי לבחינת המדיניות הפיסקלית על גילויי נפט וגז תערוך דיון נוסף בדו"ח הסופי, לפני הגשתו לשר האוצר בשבוע הבא. כך הוחלט בתום דיון ממושך שנערך אמש (א'). במהלך הדיון ציינו חברים בוועדה, כי במסגרת שלב השימועים, הועלו מספר נקודות המחייבות עריכת שינויים בדו"ח הביניים שפורסם בנובמבר.

"גלובס" דיווח אתמול כי המגמה המסתמנת בוועדה היא לרכך את מסקנות הביניים, שבמרכזן עמדו ביטול ניכוי האזילה והטלת היטל מאגרים מיוחד בגובה 60%-20% מהרווח של היזמים. בין היתר נטען בשימועים, כי חלק המדינה בהכנסות כפי שמציעה הוועדה גבוה מהמקובל במדינות ה-OECD, ואינו מביא לידי ביטוי את הסיכונים הגיאו-פוליטים הכרוכים בכניסה לשוק הישראלי, ואת אי השתתפות המדינה בסיכונים שנוטלים היזמים.

בנוסף, דורשים השותפים בקידוח "תמר" להחריג את המאגר ממסקנות הדו"ח, בנימוק שמדובר במהלך רטרואקטיבי המנוגד להבטחות שניתנו בעבר. דרישה זו נתמכת על-ידי שר התשתיות, עוזי לנדאו.

ועדת ששינסקי עדכנה באחרונה כלפי מטה את תחזית מכירות הגז של מאגר "תמר", כך נודע ל"גלובס". העדכון בוצע לאחר פרסום מסקנות הביניים. ככל הידוע, הופחתה תחזית המכירות המרבית של המאגר מ-10 מיליארד מ"ק (BCM) לשנה ל-8 BCM בלבד.

משמעות ההחלטה היא כי הוועדה מכירה בכך ששוויו המהוון הנקי של המאגר נמוך משמעותית מכפי שהעריכה בדו"ח הביניים. העדכון בוצע עוד לפני שנודע כי החברה לישראל החליטה להעדיף את EMG על פני תמר כספק הגז המרכזי שלה, ולפני שהתברר כי מפעלי נייר חדרה ונשר עומדים אף הם לחתום על הסכמים לאספקת גז עם EMG.

שלושת הלקוחות מייצגים יחד אספקת גז בהיקף של 3 מיליארד BCM לפחות, כשליש מתחזית מכירות הגז המקורית לתמר, שעליה הסתמכה הוועדה בעת חישוביה. הפחתת חלקם שלושת הלקוחות מוחקת כמעט לחלוטין את השווי המהוון הנקי של המאגר לאחר יישום המסקנות, בהנחה שהשלושה אכן נכללו בתחשיבים.

תחזית המכירות היא אחד הפרמטרים המרכזיים המשמשים לקביעת השווי המהוון הנקי (NPV) של מאגרי נפט וגז טבעי. הוועדה השתמשה בנתונים אלה כדי להעריך את השפעת מודל המיסוי שהכינה על מאגר תמר. מסקנות אלה כוללות את ביטול ניכוי האזילה והטלת היטל מאגרים מיוחד בגובה 20%-60%.

כפי שדווח לראשונה ב"גלובס", הוועדה מצאה כי שוויו של תמר ייחתך בכ-60% כתוצאה מיישום מסקנות הביניים שלה. עפ"י הערכת הוועדה, שוויו המהוון הנקי הנוכחי של תמר עומד על כ-23 מיליארד שקל והוא צפוי לרדת לכ-9 מיליארד בלבד לאחר יישום מסקנות הביניים. נתונים אלה פורסמו בנספח ד' לדו"ח הוועדה. הוועדה העדיפה שלא לנקוב בשם תמר, אלא כינתה את המאגר "מאגר גדול בעל רמת רווחיות גבוהה". עם זאת, הנתונים זהים לאלו של תמר.