הסכנה - מחנק אשראי: זינוק במשיכות מקרנות האג"ח בארה"ב

המשקיעים האמריקנים משכו בשבוע שעבר 8.6 מיליארד דולר מקרנות האג"ח, הסכום הגבוה ביותר שנמשך מאותן הקרנות מאז אוקטובר 2008, שיאו של המשבר הפיננסי

המשקיעים האמריקנים משכו בשבוע שעבר 8.6 מיליארד דולר מקרנות האג"ח, הסכום הגבוה ביותר שנמשך מאותן הקרנות מאז אוקטובר 2008, שיאו של המשבר הפיננסי. מאז ה-23 בנובמבר משכו האמריקנים מדי שבוע בממוצע 3 מיליארד דולר ולפני חודש נובמבר זרמו הכספים לקרנות האג"ח ברציפות כשנתיים. הזינוק במשיכות הכספים משוק האג"ח עלול להוביל למחנק בשוק האשראי ולעליית מחיר הריבית על הלוואות.

אם מגמה זו תימשך, הרי שסוף תקופת האשראי הזול תגיע לסופה, הריביות יעלו וישפיעו על הכלכלה בכך שלמדינות, ערים וחברות כמו גם לאנשים הפרטיים יהיה יקר יותר ללוות כספים לשם בניית בתי ספר, כבישים או הרחבת העסקים. הדבר גם יביא לנפילת שוויין של קרנות האג"ח, אשר רבים מהאמריקנים השקיעו בהן את חסכונותיהם מתוך אמונה כי זו היא השקעה בטוחה.

בתחילת יום המסחר נרשמה בשוק דוגמא חיה לכך, כאשר חל זינוק של כ-1% בתשואות על האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים שהגיעו ל-3.44% וכמובן בהתאמה נרשמה צניחה במחיריהן. נזכיר כי בסוף הקיץ עדיין נסחרו התשואות על האג"ח הנ"ל ברמה של 2.5%.

היציאה משוק האג"ח שהחלה בסוף אוגוסט עם פרסומם של מספר נתוני מאקרו שהצביעו על כך שהכלכלה משתפרת, מה שהוביל אמריקנים רבים להוציא כספם מהאפיק האג"חי. השינוי המשמעותי קרה בשבועות האחרונים, כאשר הנשיא אובמה הגיע להבנות עם הרפובליקנים והודיע על המשך תוכנית קיצוץ המסים שהונהגה בימי הנשיא בוש לשנתים נוספות והאריך את ההקלות הנוגעות בדמי האבטלה בשנה נוספת. חבילת הקלות המס תעלה למשלמי המסים כ-858 מיליארד דולר, וסוחרי האג"ח הגיבו לציפיות להתרחבות הגירעון התקציבי שמוביל לציפיות להעלאת ריבית.

האנליסטים חוששים כי הסכנה האמיתית תהיה אם יתחיל גל המכירות להזין את עצמו, מה שיוביל לזינוק חד בריביות לטווח ארוך, המשקיעים שינטשו את האג"ח ילחצו את מחיריהן מטה ויובילו לנטישה של משקיעים נוספים. "מכירה מובילה למכירה - הפסיכולוגיה של הפחד והתאווה לעולם לא משתנים". בסצנריו הגרוע ביותר, יזנקו הריביות לטווח ארוך, מה שיפסיק את ההתאוששות הכלכלית ויביא למחנק אשראי.

אם העלייה תהיה מתונה ולא תחנוק את הצמיחה הכלכלית, ישנן הערכות כי הכספים יופנו לשוק המניות. הדבר טרם קרה. המשיכות מהקרנות המנייתיות בארה"ב עדיין עומדות על 2.3 מיליארד דולר בשבוע בממוצע.