היכונו לפלישת הסמארטפונים

מה יכולים אנשי השיווק יכולים לעשות כדי לנצל את כניסתם של הטלפונים החכמים לחיינו?

הטלפונים החכמים כובשים את השוק. מבלי ששמנו לב, לאחוז ניכר מאיתנו יש סמארטפון. אנחנו גולשים, משיבים און ליין למיילים, משחקים אחד נגד השני במשחקי רשת - ולמעשה זמינים ומתעדכנים בכל מה שקורה בכל מקום ובכל זמן.

רק ברבעון השני של 2010, נמכרו 8 מיליון מכשירי iPhone ברחבי העולם, ובישראל נמכרו כבר יותר מ-450 אלף מכשירי iPhone.

ומה טומן לנו העתיד?

מתוך 1.3 מיליארד ניידים שיימכרו בשנת 2010, כ-250 מיליון יהיו סמארטפונים. תוך 5 שנים, כל הטלפונים הניידים שיימכרו בארה"ב יהיו סמארטפונים. ב-2011 יימכרו יותר סמארטפונים ממחשבי PC, וב-2015 יותר אנשים יגלשו בנייד מאשר במחשב.

אין ספק כי בראייה צופה פני עתיד, השינויים הדרמטיים דורשים מאיתנו, אנשי השיווק, להתאים את השירותים והמותגים שלנו למגמות הצרכניות החדשות. מספר טיפים שיסייעו לנו להתמודד עם העידן החדש:

It's all about apps

בעידן החדש, המכשיר הוא רק פלטפורמה, האפליקציות הן התוכן, והתוכן הוא המלך. האפליקציות מאפשרות לצרכן שליטה והתאמה אישית, והצרכן אוהב את זה. הנתונים מעידים על כך שלקוח סמארטפון ממוצע מוריד 27 אפליקציות בשנה, ובעלי iPhone מורידים בממוצע 40 אפליקציות בשנה.

חשוב ליצור אפליקציה לשירות או למוצר ובכך לגעת במסה של צרכנים, הנמצאים רוב שעות היום בשיטוט מתמשך באינטרנט הסלולרי ובחנויות האפליקציות במכשיר החכם שלהם.

האפליקציה צריכה להכיל מידע שימושי ואפשרות לבצע פעולות "בשלט רחוק" מבלי לגשת למרכז השירות/החנות. כניסה לעולם האפליקציות תהפוך את המותג שלנו לחדשני, יעיל, נגיש ושירותי יותר. ומעל לכל - נשמר לקוחות ונגייס גם חדשים.

שירות מבוסס מיקום

השילוב של מכשיר הכולל גישה לרשת, מצלמת וידיאו, אפליקציות ו-GPS, מאפשר ללקוח ליהנות מחוויות מבוססות מיקום שהיו עד עכשיו דמיוניות. דוגמה לכך היא האפליקציה פורסקוור, אשר באמצעותה ניתן לעדכן בכל רגע נתון היכן אני נמצא. העדכון מועבר לחברים שלי ובמקביל האפליקציה מעדכנת אותי במגוון השירותים והעסקים שנמצאים ברדיוס הקרוב אליי.

למשל, הגעתי למסעדה ועדכנתי את מיקומי (ביצעתי צ'ק-אין) באפליקציה. ביכולתי לראות מי מהחברים שלי נמצא במסעדה ובקרבתה, מי אכל בה בעבר, מהן הביקורות על המסעדה ומהן המסעדות הקרובות.

אם עד עכשיו עיקר השימוש ב-"Where are you?" היה לצורך חברתי של עדכון סטטוס חברתי וכמשחק, מעכשיו "Where are you?" הופך לפלטפורמה.

השילוב של: דאטה מקומי (לדוגמה, מידע מכתובות), מטה-דאטה מעסקים (כגון מחירים מעסקים מקומיים) ודאטה מאנשים (לדוגמה, צ'ק-אין ב-Foursquare), מאפשר להציע ללקוח ערך מוסף אינסופי ובעיקר המון אפשרויות חדשות לייצר רווחים למותג. לדוגמה, הצגת מסעדות ודירוגים, פרסום סלולרי, קופוני הנחות על בסיס מיקום, פרסום אירועים מקומיים, מידע מוויקיפדיה על בניינים ואתרים ועוד.

חיבור מוצרים לרשת

Internet of things היא מגמה המאפשרת לצרכן לחבר מוצרים מהעולם האמיתי בזמן אמת לרשת, לקבל המלצות ומידע והכי חשוב, לחלוק עם חברים. החיבור נעשה באמצעות "מובייל ברקוד", סנסורים או שבבי RFID, המוצמדים למוצרים כשהסמארטפונים משמשים כחומרה.

דוגמה לכך היא סריקת ברקוד של מוצר באמצעות הסמארטפון והשוואת מחירים של המוצר בין חנויות באמצעות גוגל ואמזון. כך נדע היכן ניתן למצוא את המוצר בעלות הנמוכה ביותר.

מציאות מוגברת

מציאות מוגברת היא טכנולוגיה המאפשרת להעשיר את המציאות באמצעות שכבות מידע המייצרות חוויה וערך מוסף לצרכנים במספר רב של עולמות.

לדוגמה, אפליקציה חדשה מסן-פרנסיסקו מציגה לא רק את תחנות הרכבת הקרובות, אלא גם את זמן ההגעה המדויק של כל רכבת וזמן ההגעה בהליכה ממוצעת או ריצה. ההצגה מתבצעת מתבצעת על גבי צילום של המציאות בחיים האמיתיים.

תשלום באמצעות המכשיר החכם

המגמה העולמית היא לשלם באמצעות הסמארטפון. 50% מבעלי ה-iPhone מביעים עניין בתשלום דרך מובייל. עד 2012, 20% מתשלומי הקרדיטדביט בארה"ב יבוצעו באמצעות הסלולר.

נראה כי בעתיד מרבית התשלומים יבוצעו באמצעות הטלפונים החכמים שלנו. לכן, כחלק מרמת השירות שאנו מעניקים ללקוח, חשוב לנו להיערך גם לאופציה של תשלום באמצעות המכשיר.

בקיצור, Just Do It.