החברה הלאומית לדרכים מציגה: כביש מגומי בצפון הארץ

מע"צ לשעבר סללה בכביש 90 מקטע בו נעשה שימוש בפירורי צמיגים משומשים שנגרסו ■ אם עמידות הכביש תוכתר בהצלחה, הרחבת השימוש בגומי תסייע למחזר צמיגים

החברה הלאומית לדרכים (או בשמה הקודם, מע"צ) סללה לראשונה כביש אקולוגי בארץ תוך שימוש בגומי; מדובר בכביש הרוחב 85 בצפון המדינה (מעכו במערב לצומת עמיעד במזרח), במקטע המזרחי מכרמיאל. שם, לאורך כ-1.1 ק"מ, נסלל הכביש בתערובת ניסיונית של אספלט וגומי מפירורים של צמיגים משומשים שנגרסו.

עלות סלילת המקטע וחומרי הגלם נאמדה ב-300 אלף שקל - עלות דומה לזו של כביש רגיל. עם זאת, ההערכה היא כי השימוש בגומי יאפשר להגדיל את אורך החיים של הכביש בשליש. מדובר ביוזמה של החברה הלאומית לדרכים בשיתוף משרד התחבורה, המשרד להגנת הסביבה והטכניון.

המקטע שנסלל הוגדר כ"ניסיוני" ולצורך סלילתו נעשה שימוש בכ-1,900 צמיגים ישנים. הגומי מהווה כ-3% מנפח תערובת האספלט הנוכחית, אך יתכן וכמות הגומי בתערובת תוכפל בעתיד; משמעות הדבר היא כי קרוב ל-4,000 צמיגים ימוחזרו בכל ק"מ כביש.

ראש אגף מחקר ופיתוח בחברה הלאומית לדרכים, אדריאן קוטרוש, ציין כי בסלילת הכביש נעשה שימוש בידע וניסיון שנצבר בארה"ב, תוך התאמתו לאקלים ולתקנים בישראל. מנכ"ל החברה, שי ברס, אמר כי "השיטה צפויה להאריך את חיי הכביש ולהפחית באופן ניכר את רעש הכביש". לדבריו, מדובר ביתרון בכבישים הסלולים בקרבת בתי מגורים או במקומות בהם נדרשים קירות אקוסטיים.

מהחברה נמסר כי בישראל 3 מיליון צמיגים יוצאים משימוש מדי שנה, ומיליוני צמיגים פזורים באתרים שונים, כך שהם מהווים מפגע סביבתי. צמצום היקפי הפסולת מצמיגים באה לידי ביטוי, בין היתר, גם באמצעות חקיקה - המחייבת יבואני צמיגים לדאוג למחזורם. היות והצמיג עשוי להפריש מתכות במגע עם חומרים חומציים, תיאסר לחלוטין הטמנת צמיגים באתרים החל מיולי 2013, וזאת במטרה למנוע חלחולן של המתכות למי התהום. יצוין, כי אורך חייו של הגומי ממנו עשוי הצמיג יכול להגיע לאלפי שנים.