תחזית מיטב ל-2011: מחירי הדירות יירדו והבורסה תעלה

במיטב מעריכים: "מחירי הדירות בישראל בהחלט יקרים; יירדו ב-10%-15% בשנתיים-שלוש הקרובות" ■ "צפויה זרימה גדולה של כסף לאפיק המנייתי"

בבית ההשקעות מיטב ערכו סיכום ראשוני לשנת 2010 ובצידו גם תחזית לצפוי בבורסה ובשוק ההון ב-2011.

ברמה הענפית בלטו גם השנה - איך לא - מניות הנפט והגז עם עלייה של 43% (רציו מובילה עם 296%), ואחריהן, בהפרש ניכר, חברות מסחר ושירותים, נדל"ן וביטוח עם 24%, 22% ו-19%, בהתאמה. חולשה גילו מניות הביומד, שהחלו להיסחר השנה תחת מדד ייעודי, ואיבדו 16%.

לגבי ההתרחשויות בעולם מציינים במיטב כי מרבית שוקי המניות בעולם המשיכו בהתאוששות, אולם המשיכו להציג תשואות נחותות בהשוואה לשוק המניות בת"א. מדד ה-S&P500 בארה"ב עלה ב-12%, הנאסד"ק התחזק ב-16% והדאו ג'ונס הוסיף 10% לערכו. במונחים שקליים, התשואה נמוכה יותר בכ-5% לנוכח תיסוף השקל כלפי הדולר.

מחירי הדירות צפויים לרדת

בהתייחסות לשוק הנדל"ן אומרים במיטב כי מחירי הנדל"ן בישראל, שזינקו בשיעורים ניכרים בשנים האחרונות, הסעירו את ציבור הרוכשים וכך גם את משרדי הממשלה, שהחליטה בחודשים האחרונים לבצע מספר רפורמות שמטרתן הורדת הכדאיות של רכישת דירות להשקעה והגדלת ההיצע בשוק הנדל"ן.

"צעדים אלה, יחד עם צעדי בנק ישראל בתחום המשכנתאות, בנוסף למחירי שיא שנרשמו בשוק זה, הביאו להאטה בעליית מחירי הדיור, ובחודשים אוקטובר-נובמבר אף נרשם מדד שלילי לסעיף 'שירותי דיור בבעלות דיירים' שמהווה כ-16% מהמדד הכללי", נכתב בסקירה.

להערכת כלכלני מיטב, העלייה האחרונה במחירי הדירות שהחלה ב-2007 הייתה תיקון חד-פעמי, התאמה, לירידה הממושכת 1996-2005, אבל העלייה במחירים בשנה האחרונה הייתה סטייה מהתוואי ה"רגיל". "מחירי הדירות בישראל אינם מייצגים בועה, אולם הם בהחלט יקרים. לכן, ההערכות הן כי מחירי הדירות צפויים להתייצב ואז לרדת בין 10% ל-15% בשנתיים-שלוש הקרובות".

בהסתכלות על סביבת המאקרו בשנת 2011, במיטב צופים כי המשק המקומי יצמח בכ-4%, אך בעוד שהגורם שתמך בשנת 2010 בצמיחה היה הייצוא, בשנת 2011 תהיה חשיבות מרכזית לצריכה הפרטית ולהשקעה בענפי המשק.

לגבי הסביבה האינפלציונית, הפעילות הריאלית בשוק המקומי לא תהיה במלוא הפוטנציאל, ו"אם נתחשב גם בעודף הקיים במאזן התשלומים, בשקל החזק ובמדיניות המוניטרית המרסנת (במסגרת המגבלות) שמפעיל בנק ישראל, אזי ניתן לצפות לכך שסביבת האינפלציה תישמר בתוך יעד יציבות המחירים ותגיע לכדי 2.5%. בנוסף, סעיף הדיור וסעיף הירקות והפירות, אשר תרמו רבות לעליית המדד בשנת 2010, לא צפויים לרשום שוב קצב עליית מחירים דומה. אף קיימת סבירות כי סעיפים אלה ירשמו הוזלת מחירים".

הריבית תעלה ל-3% בסוף 2011

בנק ישראל ימשיך להעלות את הריבית, וריבית הבנק צפויה להגיע ל-3% עד סוף שנת 2011. קצב העלאות הריבית והעיתוי יהיו תלויים בהתפתחויות המשקיות בישראל, ולא פחות חשוב - בעולם. ניתן להניח, כי תחול העלאת ריבית אחת למספר חודשים ובצורה מדודה של 0.25%, בכל פעם. יעדי הגרעון בשנים 2012-2011 הם 3%, ו-2% בהתאמה, והממשלה צפויה להמשיך ולהפגין אחריות פיסקלית, כלומר, לעמוד ביעד הגרעון שהציבה לעצמה.

במבט לשנת 2011, להערכת כלכלני מיטב רווחיות החברות בישראל תמשיך לגדול גם בשנה הבאה, תשואת הדיבידנד של המניות תגדל בעקבות רמת המזומנים הגבוהה שלהן וביטחון גובר של מנהלי החברות. בשנת 2011 נראה זרימה גדלה של כסף לכיוון האפיק המנייתי, ומנגד ירידה בגיוסים בקרנות האג"ח.

"בשנת 2011 אנו צפויים לראות את שוק המניות ממשיך במגמתו החיובית כשהוא נתמך בעלייה ברווחיות החברות, תשואות האג"ח הנמוכות ועלייה בהיקף הדיבידנדים והרכישה החוזרת של מניות. מנגד, להערכתנו, שוק האג"ח עשוי להצביע על הפסדים על רקע של המשך עליית התשואות", נכתב בסקירה.