דפי זהב מוכרת את דן אנד ברדסטריט לבעליה הקודמים

דפי זהב מוכרת את מניות השליטה בחברת המידע העסקי לחברת פוקוס הולדינגס מניו-יורק לפי שווי חברה של כ-14 מיליון דולר

חברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט ישראל חוזרת לבעליה הקודמים. ל"גלובס" נודע כי דפי זהב, בעלת השליטה בדן אנד ברדסטריט (D&B ישראל), מנהלת משא-ומתן מתקדם למכירת מניותיה (60%) למי שבעבר מכרו לה את המניות - חברת פוקוס הולדינגס מניו-יורק, שבבעלות הישראלי לשעבר דורון כהן ושותפו הרשי פרידמן.

מחיר העסקה משקף שווי של כ-14 מיליון דולר ל-D&B ישראל, בדומה לשווי שלפיו מכרה פוקוס את המניות לדפי זהב (אז בבעלות קרן מרקסטון) במאי 2007, כך שהיקף העסקה הנוכחית נאמד בכ-8.4 מיליון דולר (32 מיליון שקל). מנכ"ל D&B ישראל הוא ראובן קובנט, שמחזיק גם הוא בשיעור קטן מהמניות, אולם לא ברור אם גם הוא חלק מהעסקה הנרקמת.

כהן מכהן כיו"ר חברות המתמחות בטכנולוגיית מידע דוגמת DIGITAL TROWEL ו-TRUSTED PARTNERS, וכן מכהן במקביל מזה כ-8 שנים כיו"ר דירקטוריון דן אנד ברדסטריט. פרידמן, הינו איש עסקים קנדי מוכר ומוערך בקהילה העסקית בכל העולם והמוכר היטב בקהילת העסקים והנדל"ן בישראל מזה שנים, בעיקר בזכות היותו בעליהם של מגדלי בארי בת"א. לפני מספר שבועות נודע כי רכש את מתחם ארזה ההיסטורי במוצא, סמוך לירושלים תמורת 150 מיליון שקל.

מדפי זהב ודן אנד ברדסטריט נמסר בתגובה כי "הליך השלמת העסקה נמצא בשלביו הסופיים". עוד נמסר כי "דן אנד ברדסטריט הינה חברה רווחית וטובה עם הנהלה מצוינת, אך פעילותה אינה תואמת עוד את עסקי הליבה של דפי זהב, אשר הינה חברת מדיה, המחברת בצורה משוכללת אינטרנטית וסלולארית, מחפשי מידע צרכני עם מפרסמים". לדברי כהן, "רכישת דן אנד ברדסטריט מהווה עבורי צעד טבעי וסגירת מעגל, המשתלב היטב בפורטפוליו של חברות טכנולוגיית המידע שבראשן אני עומד. אני סמוך ובטוח כי רכישת דן אנד ברדסטריט תהווה תוספת כוח משמעותית לפעילותן של חברות אלו".

דן אנד ברדסטריט החלה לפעול ב-1961, והיא מתמחה באיסוף, ניתוח וניהול מידע עסקי ושיווקי המבוסס על מאגר של מאות אלפי חברות בישראל. D&B ישראל מחזיקה ברוב שוק המידע העסקי המקומי, והמתחרה הגדולה שלה היא BDI ישראל, שבשליטת חברת סיכוני האשראי הבינלאומית קופאס.

הרכישה של D&B ישראל בוצעה על-ידי דפי זהב בזמנו כחלק מגל רכישות שהובילו מנהלי קרן מרקסטון - רון לובש ואמיר קס. עוד נרכשו על-ידי דפי זהב באותה תקופה גם שורה של אתרי אינטרנט, ובהם אתר השוואות המחירים זאפ ומדריך המסעדות rest.

לפני כשנה עברה הבעלות בדפי זהב לידי מחזיקי האג"ח שלה, על רקע אי-עמידתה בתשלומי אג"ח של 350 מיליון שקל, וחוב לבנק הפועלים בהיקף של 160 מיליון שקל.

במסגרת הסדר חוב שאליו הגיעה החברה קיבלו המוסדיים בעלי האג"ח את מלוא מניותיה של דפי זהב מקרן GPM של חברת ההשקעות האוסטרלית בבקוק אנד בראון (שרכשה את דפי זהב מידי קרן מרקסטון) כמעט ללא תמורה.

מנכ"ל דפי זהב הוא ניר למפרט, שנשאר בתפקידו, ובתור יו"ר שמשמש נציג בעלי המניות החדש מונה יעקב אלינב - לשעבר יו"ר בית ההשקעות דש ובעבר הרחוק יותר המשנה למנכ"ל בנק הפועלים. אלינב מילא שורה של תפקידים בבנק, ביניהם הממונה על האשראי בחטיבה העסקית.

החזקה לא סינרגטית

מאז הסדר החוב פועלים בדפי זהב בכמה כיוונים במטרה להחזיר את החברה לרווחיות. בראיון שנתן למפרט ל"גלובס" לפני שנה הוא סיפר על התוכניות, ואמר כי "בשנים הקרובות דפי זהב תהיה חברה שרוב הכנסותיה יבואו מאינטרנט ומסלולר, במקביל לירידה בהכנסות מהתחום המודפס. אני צופה שתוך 3 שנים ההכנסות מאינטרנט יהוו 80%-90% מסך ההכנסות, וההכנסות מסלולר יהיו כ-10% מסך הכנסות האינטרנט".

במקביל לשינוי זה, בדפי זהב גם בחנו אחזקות שאינן סינרגטיות לפעילות ו-D&B ישראל היא כנראה אחת מהן. "בהחלט לגיטימי לשאול אם היא מתאימה למודל ולפורטפוליו שלנו", אמר למפרט ביחס לשאלה כיצד היא משתלבת בשלל העיסוקים של דפי זהב.

מלבד אי-ההתאמה לפורטפוליו, וכפי שנחשף ב"גלובס" בחודש פברואר אשתקד, דפי זהב גם הייתה צריכה לשלם 7 מיליון שקל לבעלי מניות המיעוט של D&B ישראל, תמורת 5% ממניות D&B ישראל, וכך הגיעה לאחזקה של 60% (במקור היא רכשה 55% מהמניות).

התשלום היה חלק מהמנגנון המקורי המופיע בהסכם המכר של D&B ישראל לדפי זהב, שלפיו כשנתיים לאחר ההסכם תגדיל דפי זהב את אחזקותיה ב-5%, ותעביר סכום נוסף לידי בעלי מניות המיעוט, בהתאם לנוסחה המתבססת על רווחי החברה.