"וול סטריט ג'ורנל" על תגליות הגז: "יעניקו לישראל יתרון כלכלי על אויביה; ריח הגז משגע את הישראלים"

ישראל כובשת את אתר ה"וול סטריט ג'ורנל" ■ איך זה נראה משם? "עדיין מדובר בתחילתו של תהליך ארוך, מסובך ומורכב וייתכן שלהוציא את כל הגז מקרקעית הים יהיה מסובך וקשה יותר מכפי הנראה" ■ קלינטון לנתניהו: "אתם לא יכולים להעלות פתאום מסים לחברה אמריקנית"

לאחר שאתמול התקבלה ההכרזה הרשמית על תגלית הגז הענקית בפרוייקט לוויתן, היום (ה') מפרסם ה"וול סטריט ג'ורנל" בכותרת ענק באתר האינטרנט שלו האומרת "תגלית גז ענקית יוצרת מהומה (FRENZY) בישראל".

רציו, נאמר בתחילת הכתבה, הייתה שווה לפני כשנתיים כחצי מיליון דולר והעסיקה 5 עובדים והיום שוויה נאמד במלמעלה ממיליארד דולר.

היום רציו יושבת על בוננזת גז שהכניסה את המשקיעים בבורסה של תל אביב, חברות נפט בינלאומיות, פוליטיקאים ישראליים ואפילו את איראן וחיזבאללה, לסחרור ומרוץ מטורף במטרה לתפוס נתח מהפעילות.

עם זאת, "עדיין מדובר בתחילתו של תהליך ארוך, מסובך ומורכב וייתכן שלהוציא את כל הגז מקרקעית הים יהיה מסובך וקשה יותר מכפי הנראה. אבל, נובל אנרג'י ושותפותיה (דלק אנרגיה , אבנר יהש ודלק קידוחים בנוסף לרציו ) מעריכים כי מדובר במאגר גדול מספיק בכדי להפוך את ישראל, שתלויה עד היום ביבוא מוצרי אנרגיה שונים, ליצואנית אנרגיה".

וכשזה יקרה, "זה עשוי לשנות את האיזון הגיאו-פוליטי באיזור ולהעניק לישראל יתרון כלכלי על אויבותיה".

בהמשך סוקרים הכותבים את ההיסטוריה של תעשיית הגז הטבעי והנפט בישראל ואת העקשנות של רציו והשותפות האחרות להמשיך ולקדוח למרות שבמשך שנים ארוכות כמעט כל הקידוחים היו יבשים. תגליות הענק והבהלה אחרי הרשיונות לביצוע חיפושים וקידוחים, ביחד עם דו"חות שונים שהצביעו על הפוטנציאל הענק ב"אגן הלבנטיני", גרמו גם לפוליטיקאים לפעול ולהקים את ועדת ששינסקי שהמלצותיה הסופיות יתפרסמו בשבוע הבא.

עוד לפני ששינסקי נפגשו בחודש יולי ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון. קלינטון אמר לנתניהו בפגישה בניו יורק כי "אתם לא יכולים פתאום לבוא ולהעלות מסים לחברה אמריקנית שהשקיעה כל כך הרבה זמן ומאמצים בחיפושי נפט וגז בישראל".

פרק נרחב בכתבה מוקדש לסכסוך שפרץ בין יגאל לנדאו, מבעלי רציו, לשלומי שוקרון, שטען כי חייבים לו כספים. הסכסוך, נאמר, החל כבר ב-2005 אולם התפרסם רק בחודש ספטמבר לאחר ששוקרון יצא לכלי התקשורת עם גרסתו לפרשה, ותמלילי פגישות עם המתווך מאיר אברג'יל התפרסמו.

"הריח של הגז משגע את האנשים בישראל", סיכם יגאל לנדאו, מנכ"ל רציו.