איזו בורסה הניבה למשקיעים 133% השנה במדד המוביל?

תשואה עולמית: מה הפך את מונגוליה לבורסה הטובה בעולם השנה? מי היא המדינה המזרח אירופית שצלחה את המשבר בצורה המרשימה ביותר ומי הם השווקים שנותרו מאחור?

שנת 2008 תיזכר כשנת המשבר והנפילה הגדולה בשווקים. 2009 הייתה שנת התאוששות מרשימה עם תשואות דו-ספרתיות. איך תיזכר שנת 2010 בכל הקשור לשוקי ההון העולמיים? ובכן, בעוד שאצלנו, בישראל, העסקים חזרו לשגרה, ומדד המעו"ף אף קבע שיאים חדשים, בשאר העולם התמונה מורכבת הרבה יותר.

זאת הייתה שנה שבה ספיחי המשבר עוד השפיעו על השווקים, ומשברי חוב במדינות אירופה איימו על ההתאוששות בבורסות. בחלק ממדינות העולם הבורסות אמנם עלו בשיעורים דו-ספרתיים, אך היו גם כאלה שהתקשו להצטרף לחגיגות.

בעזרת תכלית בית השקעות סיכמנו את השנה שחלפה בשווקים הגלובליים, ואלה המספרים הבולטים והמעניינים שנרשמו בהם ב-2010.

11,585 זו הרמה בנקודות אליה הגיע מדד דאו ג'ונס האמריקני. מדובר בשיא של יותר משנתיים ועלייה של 11.1% מתחילת שנת 2010. המדד, שכולל את מניות הבלו צ'יפ - החברות התעשייתיות הגדולות של ארה"ב - ירד במהלך השנה מתחת לרף 10,000 הנקודות, אך התאושש וכעת הוא כבר קרוב יותר לרף ה-12,000.

מדד מניות הטכנולוגיה, נאסד"ק, התחזק במהלך השנה ב-17.5%, לאחר העלייה המטאורית של 43.9% שרשם בשנת 2009, והצניחה של 40.5% בשנת המשבר 2008. למעשה, המדד חזר כעת לרמתו מסוף 2007. מדד S&P 500 עלה בשנת 2010 ב-13% והשלים עלייה של 39.5% מסוף 2008.

133% תשואה

אם היו אומרים לכם בסוף 2009 שהמדד שיניב את התשואה הגבוהה ביותר, יהיה המדד המונגולי, MSE Top 20, לא בטוח שהייתם מאמינים. מונגוליה, השוכנת מצפון לסין ומדרום לרוסיה, היא מדינה עשירה במרבצי פחם ומתכות (כסף, נחושת, זהב ועוד) והמונגולים רואים בעצמם "קבצנים היושבים על מכרה זהב".

המדינות השכנות, רוסיה וסין, חומדות את אוצרות הטבע של מונגוליה, אך מצד שני הקרבה למדינות המתפתחות במהירות אינה מזיקה לה. השנה האחרונה במדינה התאפיינה באופטימיות זהירה בנוגע לכלכלה המקומית ולתנופה האדירה לה היא זוכה מהמכרות הרבים הפועלים בה.

המדד העולמי שנמצא במקום השני הוא מדד המניות המוביל של סרי לנקה, SRI Lanka Colombo All Shares, שעלה בכ-95% השנה והשלים עלייה של 340% מתחילת 2009.

סרי לנקה, מדינת אי הסמוכה להודו, נהנית מתיירות ומשתייכת לשווקים שבתחילת דרכם המתפתחת. שווקים אלה מכונים ה-Frontier Markets והם מתאפיינים בתנודתיות גבוהה. העליות בבורסה של סרי לנקה התחזקו לאחר שבמאי 2009 הסתיימה במדינה מלחמת האזרחים שארכה כמעט 30 שנה.

71% - זו העלייה שרשם השנה מדד OMX Talinn האסטוני, שמדורג במקום השלישי. המדד השלים מתחילת 2009 עלייה של 72%, ורחוק עדיין ב-50% משיאו ב-2007, טרום משבר הסאב-פריים.

אסטוניה צלחה את המשבר העולמי בצורה מרשימה, לאחר שביצעה קיצוץ חד בתקציב, ולמרות זינוק בשיעור האבטלה היא לא נזקקה לסיוע מקרן המטבע העולמית, ולא נאלצה לחלץ אף בנק. ב-2011 תצטרף אסטוניה רשמית לגוש האירו.

את החמישה הפותחת של המדדים המצטיינים של 2010 סוגרות שתי מדינות דרום אמריקניות. מדד Peru Lima General של פרו ומדד Argentina Merval Index הארגנטינאי עלו ב-63% וב-51% בהתאמה. המדד הפרואני הושפע בעיקר מענף הכרייה במדינה. פרו ידועה בזכות עושרה במחצבים ותעשיית המתכת שלה, והיא נחשבת גם למעצמת דיג. ארגנטינה לעומתה ידועה בזכות ענף החקלאות.

עוד מדדים שעלו השנה בשיעורים נאים הם המדדים המובילים של אינדונזיה (46%), צ'ילה ותאילנד (38% כל אחד), לטביה (37%) ודנמרק (35%).

35% ירידה

המדד המוביל של יוון,Athex Composite Share - הוא המדד הגרוע ביותר בשנת 2010 עם ירידה של 35% מערכו. כשמסתכלים על התשואה שהניב המדד מתחילת 2008, מגלים שהמצב חמור בהרבה: בתקופה זו איבד המדד 72%.

כלכלת יוון לא נחשבת בדרך כלל למעניינת במיוחד בהקשר של שוק ההון, אך היא עלתה לכותרות בפברואר השנה כשסכנת משבר חוב החלה לרחף מעל ראשה, לאחר שסיימה את שנת 2009 עם גירעון תקציבי של 12.7% מהתמ"ג. יוון היא אמנם מדינה מפותחת החברה בגוש האירו ובארגון ה-OECD, אך היא נזקקה השנה לתמיכת חברות גוש האירו וקרן המטבע העולמית על-מנת לעמוד בהתחייבויותיה.

הקשיים הכלכליים לוו גם במחאות ובמהומות של ארגוני העובדים החזקים במדינה נגד הקיצוצים שהובילה הממשלה היוונית. למרות ניסיונות הממשלה לייצב את המצב, מחיר הביטוח בעבור חדלות פירעון של איגרות חוב ממשלתיות יווניות המשיך לעלות, וכרגע העתיד לא נראה ורוד במיוחד.

האי השכן, קפריסין, הושפע גם הוא מהאירועים ומדד ה-General Market Index CSE בו ירד השנה ב-34% (הגרוע ביותר אחרי יוון). לאחרונה הורידה סוכנות הדירוג S&P את דירוג האשראי של קפריסין לטווח הארוך, ואחת הסיבות למהלך הייתה החשיפה של המדינה לתאגידים יווניים.

אבל החששות ממשבר לא נעצרו כידוע בגבולות יוון בלבד, והמשקיעים למדו השנה מונח חדש: מדינות ה-PIIGS - מונח שמכליל את מדינות דרום אירופה פורטוגל, איטליה, יוון וספרד ומצרף אליהן את אירלנד, שבעבר נחשבה לנס של צמיחה כלכלית והשנה נקלעה לקשיים.

המדדים המובילים במדינות אלה הושפעו לרעה ממצב החוב, כשמדד Ibex 35 הספרדי, לדוגמה, השלים ירידה של כ-35% מתחילת 2008. כלכלת ספרד נפגעה קשות בעקבות משבר החוב האירופי, האבטלה במדינה גואה ועולה על 20%, והממשלה מנסה לקצץ בגירעון ולהעביר קיצוצים בעוד ארגוני העובדים מוחים על כך ומארגנים הפגנות ושביתות. מדד FTSE MIB האיטלקי ירד בכ-12%, מדד PSI20 הפורטוגלי ירד בכ-8% והמדד האירי IRISH OVERALL נחלש ב-4.5%.

15% - זו הירידה השנה במדד ה-Slovak Share Index הסלובקי. נתון זה מוכיח כי לא רק מדינות ה-PIIGS רשמו השנה תשואות שליליות, והמדד הסלובקי השלים למעשה ירידה של כמעט 50% מתחילת 2008.

סלובקיה הצטרפה לאיחוד האירופי בתחילת 2009 ומאז מצבה הכלכלי מתדרדר, בעיקר על רקע קבלת החלטות שגויות של הממשלה. החוב הציבורי זינק השנה ב-50% ובמדינה כבר נשמעים קולות הטוענים כי היה צורך לצרף את סלובקיה למדינות ה-PIIGS. מחוץ לאירופה בלטו לרעה מדדים בסין (12%-), דובאי (9%-) ומדד המניות האפריקני שירד בכ-11%.

התעשייה עלתה חזק, הפיננסים אכזבו

מי שהשקיע בתחילת השנה בסקטור התעשייתי (בעיקר בתחום המכונות), וליתר דיוק במדד MSCI Machinery ACWI שכולל חברות העוסקות בייצור מכונות השיג השנה תשואה של לא פחות מ-47%. המדד האירופי בתחום זה, MSCI Machinery Europe, עלה ב-55% ומדד MSCI Machinery EM שכולל גם חברות ממדינות מתפתחות עלה ב-80%.

סקטור מוצרי הצריכה הפרטית, ובעיקר הקמעונאות, בלט גם הוא השנה, כשמדד MSCI Retailing Industry ACWI, שכולל חברות מתחום הקמעונאות, עלה ב-22%. תת-תחום נוסף מהמגזר שהציג תשואה גבוהה במיוחד השנה הוא ענף מוצרי צריכה בני קיימא: מדד ה-MSCI Durables and Apparel ACWI עלה ב-23%, בעוד שהמדד האירופי לתחום, MSCI Durables and Apparel Europe זינק ב-50%.

על התייקרות מחירי הסחורות דובר השנה לא מעט, והרגשנו זאת בעליית מחירי המזון והדלק. מהמגמה הזו נהנו חברות הסחורות, כשעל רקע זה בלט ענף הכימיקלים עם עלייה של 21% במדד MSCI Chemicals ACWI.

מנגד, השנה הייתה חלשה למדי בסקטור הפיננסים. מדד Europe MSCI Financials, שכולל חברות פיננסים אירופיות, ירד השנה בכ-13% - לא מפתיע על רקע המשבר שם והחשש מהורדות דירוג. ACWI MSCI Financials, מדד אחר מהסקטור שבו גם נציגות ממדינות מתפתחות ומפותחות, ירד ב-3%. ענף הבנקים המסחריים הציג גם הוא תשואות מאכזבות השנה, כשמדד Europ e MSCI Commercial Banks איבד 18%. סקטורים מאכזבים אחרים הם תחום התשתיות (utilities), שהמדדים העוקבים אחריו ירדו ב-4%-5%. מדד MSCI utilities EM של חברות תשתיות במדינות מתפתחות רשם עלייה נמוכה של 3.5%. סקטור הבריאות (Healthcare) שנחשב לדפנסיבי בזמני משבר, לא התרומם השנה. מדד MSCI Pharmaceuticals ACWI שכולל חברות ביוטכנולוגיה ותרופות מרחבי העולם, רשם תשואה שלילית של 2-3%.