קבוצת רכישה חרדית השתלטה על שכונה חילונית בעפולה

האתר החרדי "לדעת": חרדים רכשו בחשאי עשרות דירות בעפולה במטרה להפוך את השכונה החילונית לחרדית ■ גורמים במגזר החרדי ל"גלובס": "זו רק ההתחלה"

פלגים באוכלוסיה החרדית ממשיכים ליישם בשטח איומיו של שר השיכון אריאל אטיאס ולפעול ל"השתלטות" על שכונות חילוניות. בסוף אוקטובר השנה פורסם ב"גלובס", כי השר אטיאס הזהיר כי אם לא יוקמו ערים שמיועדות לאוכלוסיה החרדית, הם ישתלטו על שכונות חילוניות ויהפכו אותן לחרדיות. נראה שכך אכן מתרחש בפועל, גם אם בינתיים .מדובר בשכונות בודדות בפריפריה.

אתר החדשות למגזר החרדי "לדעת" מדווח כי בשבועות האחרונים חרדים המשתייכם לחסידות ויז'ניץ רכשו בחשאי כ-70 יחידות דיור בעפולה, במטרה לייעד אותן לאוכלוסייה חרדית ובעצם להשתלט על השכונה החילונית ולהפוך אותה חרדית. לפי הדיווח, המוכרים לא ידעו כי הדירות מיועדות לאוכלוסיה החרדית, היות שנרכשו במספר פעימות מבלי לחשוף את ייעודן.

בשיחה של "גלובס" עם גורמים באתר "לדעת", נמסר כי הרכישות האמורות הן רק ההתחלה וכי מתגבשות בימים אלה קבוצות רכישה נוספות במגזר החרדי במטרה לאתר שכונות חילוניות נוספות ברחבי הארץ שניתן לרכוש בהן יחידות דיור ולייעד אותן לתושבים חרדים. "החרדים מחפשים שני דברים - שכונות שניתן ליצור בהן בידול של האוכלוסייה החרדית מזו החילונית, ומחירים זולים של הדירות", אמרו הגורמים.

לפי הגורמים, באוכלוסייה החרדית קיים מרמור על פועלו של השר אטיאס, שהבטיח דיור מוזל בפריפריה לאוכלוסיה החרדית, ואף הזהיר את הממשלה כי אם לא יוקצו ערים להתיישבות חרדית, הסיעות החרדיות בממשלה יצביעו במחאה נגד אישור התקציב. "אטיאס הבטיח ערים וגבעות, אך בפועל לא קיים. הדתיים העבירו השבוע את התקציב הדו-שנתי רק כי נתניהו הבטיח שידאג להם בהמשך - ומה עם הדיור לחרדים? לכן אנחנו רואים את קבוצות הרכישה האלה, ונראה עוד בהמשך", דברי הגורמים ל"גלובס".

בנובמבר האחרון דווח ב"גלובס" על יוזמה של חרדים המקימים קבוצות רכישה במטרה להפוך שכונות חילוניות ואת התושבים החילוניים ל"מתחרדים" - ממש כפי שהזהיר השר אטיאס. בריכוזי אוכלוסיה חרדית גדולים נתלו כרוזים הקוראים לחברי המגזר להירשם לפרויקטים שמארגנים "רכישת דירות בסתר", שבאמצעותה מתארגנות קבוצות רכישה של חרדים לדירות בשכונות חילוניות בישראל. הדירות נרכשות בצורה מאסיבית ע"י איש קשר שלא מהאוכלוסיה החרדית, על מנת שלא להרתיע את המוכרים ואת תושבי השכונה.

מתוכננת רכישה של 100 דירות נוספות

הדירות שנרכשו בשבועות האחרונים, הן בגודל ממוצע של כ-100 מטרים לדירה בת 3 חדרים, ועלות כל אחת מהן הגיעה ל-280 אלף שקל. הרכישות בוצעו בפועל ע"י איש קשר מחסידות ויז'ניץ. הדיירים החדשים מהאוכלוסיה החרדית לא ייכנסו באופן מיידי לדירות שנרכשו, אלא רק לאחר גיבוש קבוצה רחבה, במטרה שלא לחשוף את המהלך או להשפיע על מחירי הדירות באזור, וכן במטרה לאפשר רכישת כ-100 דירות נוספות באזור.

בנוסף, כדי להבטיח לדיירים החרדים את הרכישה, הוקמה עמותה מיוחדת לנושא, שכל רוכש חרדי חדש יהפוך לחבר בה. ל"גלובס" נודע, כי העמותה צפויה לכנס במוצאי שבת הקרובה את הרוכשים הפוטנציאליים במטרה לדון בהמשך המהלך - ממש כמו קבוצת רכישה מן המניין.

כן נודע ל"גלובס", כי בכינוס במוצאי שבת העמותה מתכננת לגייס כספים מהמשתתפים, כספים שישמשו לרכישת בית-כנסת באזור הדירות שנרכשו וליישם הלכה למעשה את ההשתלטות החרדית על השכונה.

לא רק עפולה על הכוונת החרדית

קבוצת הרכישה החרדית בחרה בעפולה לתחילת ההשתלטות, מאחר שעיר זו מוגדרת ע"י המדינה כאזור בעל עדיפות לאומית, וכן כי קיים בה היצע מספיק של קרקעות שעליהן ניתן יהיה לבנות מאות יחידות דיור; וכן היצע דירות נוסף לרכישה מיידית. בעפולה, יצוין, לא מתגוררים כיום ריכוזי אוכלוסייה חרדית, ובמספר שכונות מועט קיימת אוכלוסיה של חסידי חב"ד שחיים בהרמוניה עם התושבים החילוניים.

ל"גלובס" נודע, כי עפולה היא לא היחידה שהיתה בכוונת של החרדים. אותם רוכשים חרדים ביררו על אפשרות להשתלטות על שכונות בחיפה ורכישת עשרות יחידות דיור שם. בפועל זה לא קרה כי המחירים זינקו והפכו יקרים מדי לרכישה חרדית. "במקום חיפה, הם ביררו ומצאו דירות בטבריה שעונות על הדרישות ורכשו שם", אמרו הגורמים ל"גלובס".