כלל פיננסים עם הפנים ל-2011: "להשקיע בסקטור הגז מעל למשקלו בבורסה; המניה המועדפת - אבנר"

צוות ההנהלה המקצועית של בית ההשקעות מסמן את תיק הזהב ל-2011, במרכזו 8 המניות: טבע, בזק, לאומי, עזריאלי, גזית גלוב, אסם, פז ודלק רכב ■ "השנה תסתיים כשהריבית בין 3.25% ל-3.5%" ■ "שוק ההון הישראלי נמצא בשיא - בעוד בעולם רחוקים 30% מהשיא"

דקות ספורות לפני שעשור חדש נפתח בשוק ההון המקומי בבורסה באחד העם - כינס היום בית ההשקעות "כלל פיננסים" מפגש מיוחד במסגרתו יציג צוות ההנהלה המקצועית של בית ההשקעות את התחזיות לשנת 2011 וכן המלצות השקעה לשנה החדשה. אתר "גלובס" העביר את המפגש בשידור חי.

קובי פלר, מנהל ההשקעות הראשי אמר בפתח מסיבת העיתונאים: "שוק המניות הישראלי נמצא היום בשיא, כאשר מנגד שווקים בינלאומיים נמצאים במרחק של 30% מהשיא". לדבריו, "החזקות הישראלים מתקרבות לשיא בעוד מדד הפחד נמצא ברמה נמוכה מאוד".

לדברי פלר, אחד המרכיבים החשובים בקביעת הכיוון של הכלכלה הגלובאלית בשנה הקרובה הוא מצבה של הכלכלה האירופית: "אם המשבר באירופה יישאר במדינות הקטנות - זה לא נורא, אבל אם הוא יתדרדר לכיוון ספרד, אז יש לנו בעיה".

האנליסט אמיר כהנוביץ' העריך במסיבת העיתונאים כי במהלך שנת 2011 יגבר הלחץ להאיץ את קצב העלאת הריבית הבסיסית במשק: לדבריו, עד סוף שנת 2011 תגיע הריבית לשיעור שבין 3.25% ל-3.5%.

בכלל העניקו גם המלצות ספציפיות לקראת שנת 2011. בחתום האג"ח טען מנהל ההשקעות הראשי כי "ההמלצה הייתה למח"מ קצר בתחילת 2010 עם הצמדה לשקלי ברבעון הראשון, רבעונים 2-3 צמוד ורבעון רביעי שוב שקלי".

מי יבלוט? מניות גז, ביומד ושווקים מתעוררים - בעיקר סין

באשר לסקטורים מומלצים בשוק המניות, מעריכים בכלל פיננסים כי "תחום הגז והנפט יוסיף לבלוט גם ב-2011 לאחר שב-2010 הוא נתן תשואה עודפת".

על פי התחזית בכלל, בתחום המניות ימשיכו המניות הקטנות לתת תשואה עופדת על המניות הגדולות. "עם זאת", מסייגים שם, "ההמלצה שלנו היא כי בסיס המניות בתיק צריך להיות בחברות ערך גדולות ויציבות".עוד מעריכים שם כי מניות הגז והביומד ימשיכו לרכז עניין השנה.

"מבין השווקים המתעוררים, סין תבלוט השנה לחיוב אם כי בתנודתיות גדולה", טוענים בבית ההשקעות. באשר לארה"ב, צופים בכלל התאוששות הדרגתית שתלווה בירידה באבטלה. עם זאת, לא צופים שם העלאת ריבית משמעותית בשנה הקרובה.

בנימה כללית, אומרים בכלל כי "לאו דווקא צריך להגדיל כעת את רכיב המניות בתיק - אנשים צריכים לשבת על רכיב המניות המקסמיאלי המתאים להם, כשכל לקוח צריך לעשות את שיקול הדעת שלו עצמו". עם זאת, ללקוחות שלא "נהנו" מהעליות של העת האחרונה בשוק ההון, ממליצים בכלל להגביר עד החשיפה לרמה של 15% ולשמור עליה ברמה זו. "אנחנו בהחלט מאמינים שצפויה תנודתיות ב-2011 והמשקיעים צריכים להבין את זה", אומרים שם.

מטבע עד דלק רכב - על מה לשים את הכסף?

מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים, יובל בן זאב, הבהיר בפתח דבריו כי "בתוך ים האופטימיות - יש חובת זהירות מוגברת", והבהיר: "שוק המניות נמצא בשיא: החזקות הציבור במניות מתקרבות לשיא של סוף 2007 עם נטייה ברורה למניות בשוק המקומי - ומכאן שהאופטימיות שולטת בשוק משום שהסיכונים המאקרו כלכליים טרם חלפו והסיכון הספיציפי של ישראל שריר וקיים".

בן זאב המליץ למשקיעים "לחשוב על המניות כהשקעה ולא כסיבוב, להחזיק במניות לפי שיעור ההחזקה שניתן להתמיד בה לטווח ארוך, לרכז את מרבית תיק המניות בחברות שיספקו לנו תשואה נאותה ומספקת ולפזר את הסיכון בין תחומי השקעה שונים ושווקים שונים".

בכלל פיננסים מציגים 8 מניות שהן המומלצות ביותר לשנה הקרובה על פי בית ההשקעות, והן: טבע , בזק , לאומי , עזריאלי , גזית גלוב , אסם , פז ודלק רכב . בבית ההשקעות טוענים כי מניות אלה צריכות להוות חלק משמעותי מאוד מהתיק וצופים תשואה של כ-10% בשנה בהן.

באשר לסקטור נפט-גז הלוהט אמר בן זאב: "היינו מאוד אופטימיים על התחום ויש לזכור כי הוא מהווה 7% מת"א 100". לדבריו, "זה תחום מסוכן ותנודתי אבל אין להתעלם מהפוטנציאל: התפתחותה של תעשייה עתירת רווחים, מזומנים ודיבידנדים שתצמח במהירות בשנים הקרובות". בן זאב העריך כי צריכת הגז בישראל תשלש את עצמה בתוך עשור ואמר: "מהפיכת הגז הטבעי כבר כאן".

בן זאב צינן מעט את ההתלהבות, עם זאת, כשאמר: "תוצאות החיפושים עלולות לאכזב ביחס לציפיות, יידרש פיתוח תשתיות ושווקי ייצוא למימוש הפוטנציאל הרב ויישום המלצות ועדת ששניסקי במלואן מהווה גורם סיכון למשקיעים".

בן זאב המליץ למשקיעים להחזיק במניות הסקטור מעל למשקלו בבורסה תוך התחשבות בסיכון ופיזור בין מספר מניות "המניה המועדפת שלנו בתוך הסקטור, היא חד משמעית מניית אבנר ".

לצד סקטור הקידוחים, ממליצים בכלל גם על מניות הביומד - שם, חשוב על פי כלל לאמץ גישת השקעה גלובלית.

"אנחנו ממליצים על מרק , שייר , נובונורדיסק ("טבע" הנורווגית, על פי בן זאב), וכן קמהדע ופרוטליקס המקומיות.