הצעת חוק להקשחת מסקנות ששינסקי: "להעלות התמלוגים"

על פי הצעת החוק: התמלוגים על משאבי הטבע המתכלים יעלו ל-20% ■ ח"כ דב חנין, מהיוזמים: "הצעת החוק קובעת שאזרחי ישראל עדיפים על הטייקונים"

לקראת הגשת הדו"ח הסופי של ועדת ששינסקי יזמו חמישה חברי כנסת הצעת חוק המעגנת הגדלה חדה וריאלית בהכנסות המדינה ממשאבי טבע מתכלים, מעבר למה שהוצע בהמלצות הביניים של הוועדה.

על פי הצעת החוק, יעלה שיעור התמלוגים על כל משאבי הטבע המתכלים ל-20%, ובנוסף, מוצע לאפשר ליזם להחזיר 150% בלבד מהוצאות החיפוש ו-100% מהוצאות הפיתוח וההקמה בטרם יוטל היטל רווח פרוגרסיבי, בניגוד לשיעור של 225% ו-150% בהתאמה, כפי שהומלץ בדו"ח הביניים של וועדת ששינסקי. עוד מוצע לבטל מספר הטבות מס שהן ייחודיות לבעלי זכות להפקת משאבי טבע - כגון ניכוי האזילה, והטבת ההכרה בהוצאות הוניות כהוצאות פירותיות - הטבות שאין להן אח ורע בדיני המס הכלליים של ישראל.

לפי הצעת החוק גם תוקם קרן לאומית לניהול הכנסות המדינה ממשאבי טבע מתכלים, אליה יתועלו כלל הכנסות אלו. "ניהול הכספים באמצעות קרן, מאפשר לחברה ליהנות מהם הן בטווח המיידי, על ידי שילוב תשואות הקרן בתקציב השנתי, והן בטווח הארוך על ידי השארת עתודות כספיות מספיקות לפיתוחה של המדינה בעתיד ולרווחתם של תושבי ישראל בדורות הבאים", מסבירים יוזמי ההצעה.

עוד מבקשת הצעת החוק גם להגן על המשקיעים הקטנים מפני בעלי ההון המובילים את השותפות העוסקת בהפקת משאבי הטבע, וזאת באמצעות הטבה עם השותפים המוגבלים בשותפות כזו. "השותף הכללי, המנהל את עסקי השותפות המוגבלת, נימצא במצב של ניגוד עניינים מקום בו נקבע שהשותפות תשלם לו תמלוגים מסך ההכנסות של השותפות, כמקובל כיום בתחום, באשר עניינו כשותף כללי הוא להגדיל את הכנסות השותפות, בשעה שעניינו כמנהל צריך להיות להגדיל את רווחי השותפות. מאחר והשותפים המוגבלים נעדרים כלים של בעלי מניות בחברה בע"מ לרסן את כוחו, מוצע לחייב תאגיד זה לקבוע בתקנון השותפות המוגבלת כי התמלוגים שישולמו לשותף הכללי יחושבו כאחוז מרווחיה, ולא כאחוז מהכנסותיה", מוסבר בהצעה.

יוזמי הצעת החוק הם חברי הכנסת ד"ר דב חנין (חד"ש), זבולון אורלב (הבית היהודי- מפד"ל החדשה), אורי מקלב (יהדות התורה), אורית זוארץ (קדימה) וניצן הורוביץ (מרצ). ההצעה הוכנה בסיוע אנשי המחקר של הפורום לפעולה אזרחית.

לדברי חנין, "הצעת החוק קובעת שאזרחי ישראל עדיפים על הטייקונים. היא חלה על כל סוגי משאבי הטבע המתכלים המופקים בישראל ומתמודדת עם אבסורדים קיצוניים הקיימים בתחום זה לא רק ביחס להפקת גז טבעי אלא גם ביחס להפקת אוצרות הטבע ים המלח והפוספטים בנגב. ההצעה קובעת שיעור ריאלי של הכנסות המדינה מהפקת כל משאבי הטבע שבבעלותה, מקימה קרן לאומית לניהולם ומגינה על המשקיעים הקטנים מפני בעלי ההון".