ישי לנתניהו: תמ"א 38 לא תיתן מענה ברעידת אדמה

שר הפנים ל"גלובס": "מי שמבקש לראות פה את דו"ח מבקר המדינה על האסון הבא - שיתעלם מסוגיית רעידות האדמה" ■ "אולי פעם אחת נקצה משאבים לפני ועדת החקירה?"

תכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה, תמ"א 38, אינה נותנת מהווה פתרון מלא למיגון מבנים בעת רעידת אדמה- כך מתריע שר הפנים, אלי ישי. במכתב שהעביר לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושהגיע לידי "גלובס", מבקש ישי הקצאת משאבים לנושא ומסביר כי "אין בתוכנית מענה מלא ומקיף לצורך בחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה. הענקת זכויות בניה הינה פתרון מוגבל מאוד שאינו מהווה תמריץ אפקטיבי במקומות בהם ערכי קרקע נמוכים, ובמיוחד באזורי פריפריה". ב-2004 החליטה הממשלה לגבש צעדים משלימים לתוכנית, אולם עד היום לא הוחלט על הקצאת משאבים לתמרוץ ישיר של חיזוק ומיגון מבנים במקביל לתמריצים של תמ"א 38.

"אולי פעם אחת נקצה משאבים לפני שתוקם ועדת חקירה ?? למה אנחנו מחכים ??", אומר ישי ל"גלובס" ומפנה את דבריו לראש הממשלה ולשרי ממשלת ישראל: "שרעידת האדמה במקום שתהיה 3.6 בסולם ריכטר תהיה 4.6 בסולם ריכטר ובמקום שיהיה בניין שייסדק יהיה בניין שייפול. לכך אנחנו מחכים?? ראוי שהממשלה תדון בהקדם, תכנס את ועדות השרים הרלוונטיות ותקצה את המשאבים. כל רגע שאנו ממתינים זה פשוט סכנה ופיקוח נפש".

שר הפנים ממשיך אמנם בקידום התוכנית ואף מבקש להאריכה עד שנת 2015, אך מדגיש במכתבו את הצורך בתמרוץ כלכלי, בדרך של מענקים או הלוואות מסובסדות, על מנת לתת מענה לצורך בחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה באזורי פריפריה רגישים ססמית. לדבריו, "חיזוק המבנים ושיפור עמידותם בפני רעידות אדמה, כמו גם מיגונם ושיפור עמידותם מפני פעולות איבה, היא פעולת הכרחית שנועדה להציל חיים, ולמנוע פגיעה בחיוניות של מערכות רבות".

קידום הנושא מצוי בידי ועדת ההיגוי להערכות לרעידות אדמה בראשותו של משרד התשתיות הלאומיות, המשמשת כגורם המטה של ועדת שרים לעניין זה והגורם המתאם בין כל משרדי הממשלה לצורך טיפול במכלול סוגיות ההערכות לרעידות אדמה.

במכתבו, הממוען גם לשר האוצר יובל שטייניץ, לשר המשפטים יעקב נאמן, לשר התשתיות עוזי לנדאו, לשר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס ולסגן שר הביטחון מתן וילנאי, מבקש ישי כי המשרדים הרלוונטים יקצו את המשאבים המתאימים, יקלו במיסוי, ויפעלו באמצעים נוספים. ישי אף דורש לכנס באופן מיידי את וועדת השרים לעניין רעידות אדמה לקידום תוכנית אינטגרטיבית לפתרון לנושא.

בתום חמש שנים מאישור התכנית, ערך משרד הפנים עבודת מטה לניתוח הסיבות לכך שהיקפי יישומה של התכנית נותרים נמוכים יחסית. עבודת המטה, שנערכה בראשות היועץ הכלכלי לשר הפנים, שמעון יפרח, אולם לדבריו, לבקשת אגף תקציבים ומשרד הבינוי והשיכון בעבר נדחו הדיונים בקידום התקציבים.

"מי שמבקש לראות פה את דו"ח מבקר המדינה על האסון הבא שיתעלם מסוגיית רעידות האדמה", אומר ישי. "בצד רעידת האדמה שהתרחשה בשבת , באחרונה התרחשו מספר רעידות אדמה ומן הראוי שממשלת ישראל תיתן את דעתה בעניין. הסכנה מרעידת האדמה היא סכנה כפולה - מחד חוסר היישום של תוכנית תמ"א 38 בפריסה ארצית ומידת המענה שנותנת התוכנית, ומאידך אם חס וחלילה יתרחש אסון אין פריסה ראויה של ציוד כיבוי אש ראוי".