לבנון תגיש תלונה לאו"ם אם קידוחי ישראל יפלשו לתחומה

מנהיג העדה הדרוזית, ווליד ג'ומבלט קורא לממשלת לבנון להגיש תלונה באו"ם, אם ישראל תשתלט על מרבצי גז טבעי השייכים לטריטוריה הימית של לבנון

ווליד ג'ומבלט קורא לממשלת לבנון להגיש תלונה באו"ם, אם ישראל תשתלט על מרבצי גז טבעי השייכים לטריטוריה הימית של לבנון. דבריו באו על רקע הפרסומים ביום ה' האחרון בעיתון הלבנוני "Safir" כי כל ניסיון ישראלי לבצע אקספלורציה של נפט מהשטחים הימיים השנויים במחלוקת, תהיה הפרה ברורה של כל ההסכמים וההחלטות הבינלאומיות.

אם ההפרות יתרחשו, לבנון צריכה להגיש תלונה רשמית למועצת הביטחון של האו"ם כנגד ישראל, אמר מנהיג העדה הדרוזית. בידיעה שפורסמה באתר הלבנוני Naharnet צויין כי לישראל עדיין אין גבולות ימיים מוגדרים עם לבנון.

לבנון מתכוננת להנחת צינור גז

בנוסף דווח היום (א') כי לבנון מתכוונת להניח צינור גז לאורך חופי הים התיכון. כ-19 חברות זרות, כולל החברה הרוסית Stroitransgas אישרו את כוונתן להשתתף במכרז, כך אישר שר האנרגיה והמים הלבנוני, גיברן באסיל, אשר נפגש בדצמבר עם יו"ר דירקטוריון החברה הרוסית ואמר לו כי לבנון מעוניינת בשיתוף פעולה עם רוסיה בהקמת תשתיות לחיפוש והפקת נפט וגז, הקמת תחנות כוח ותשתיות נוספות הקשורות לתחום האנרגיה.

קו הולכת הגז שאורכו יגיע לכ-174 ק"מ יחל בכחנות הכוח דיר אמר שבצפון לבנון ויגיע עד לעיר הנמל טייר. עלות הפרויקט תסתכם בכ-360 מיליון דולר. לדברי השר צינור הולכת הגז יעזור ללבנון להתמוד עם המחסור בדלק, אשר כיום מכוסה ע"י רכישות נפט בהיקף כולל של 1.5 מיליארד דולר.

עד שנת 2012 יוזרם גז ללבנון דרך הצינור הערבי שמתחיל באל-עריש שבמצרים ומגיע עד סוריה דרך ירדן. השר גם פרסם באופן פומבי גם תוכנית אמבביציוזית ששוויה כ-5 מיליארד דולר לבצע רפורמה כוללת במגזר האנרגיה במדינה.

בשנת 2011, לבנון מתכננת לקיים מכרז לפיתוח פרוספקטים של גז ונפט בשדות בים התיכון. הממשלה הלבנונית לוחצת על האו"ם כי יקבע את הגבולות הימיים של לבנון וישראל.