חלטורה בסטייט דיפרטמנט: סוכני מכירות של בואינג

"ניו-יורק טיימס" ניתח מאות מסמכים שהודלפו ע"י וויקיליקס ומדווח כיצד קידמו דיפלומטים אמריקניים את מכירות יצרנית המטוסים לסעודיה, טורקיה וירדן

משרד החוץ האמריקני ולפעמים נשיא ארה"ב עצמו התגייסו לקדם את מכירות מטוסי הנוסעים של בואינג במדינות זרות, למרות שבואינג היא חברה ציבורית בלי כל קשר תאגידי לממשל או לכל גוף ממלכתי אחר. דיפלומטים ופקידים בכירים של הסטייט דיפרטמנט שימשו, ואולי עדיין משמשים, כסוכני מכירות בפועל של יצרנית המטוסים האמריקנית והבטיחו הרים וגבעות כדי לשכנע ראשי מדינות להעדיף את תוצרת בואינג על פני מטוסי איירבוס. כך מדווח הבוקר (ב') "ניו יורק טיימס" על סמך ניתוח של מאות מסמכי סטייט דיפרטמנט שהודלפו באחרונה ע"י וויקיליקס.

אין זה מפתיע שזרוע רשמית של הממשל מסייעת לחברות אמריקניות לקדם מכירות בחו"ל. לאחר הכל, זה תפקידם של נספחים מסחריים בשגרירויות של כל המדינות, מרוסיה ועד ישראל. וכשעוסקים במכירות מטוסים, מדובר בעסקות בשווי עשרות אם לא מאות מיליוני דולר, ובאלפי מקומות עבודה. אבל המסמכים המודלפים שופכים אור על פעילות דיפלומטית שבדרך כלל לא שומעים עליה ומצביעים על נכונות ממשלים אמריקניים להבטיח, גם אם לא תמיד לקיים, הבטחות שחברות מסחריות אינן מסוגלות לתת, והכל כדי להביא הביתה משרות נוספות בעידן של אבטלה גוברת.

בסופו של דבר, מאמצי השתדלנות של הסטייט דיפטרמנט למען בואינג הם חלק מהתגוששות יום-יומית של מנהלים משתי יצרניות המטוסים הגדולות בעולם, בואינג ואיירבוס, שכל אחת מהן שולטת, בערך, על מחצית מהשוק הגלובלי של מטוסי הנוסעים.

המסמכים מצטטים תנאים שהציבו ראשי מדינות כתנאי להסכמתם לרכוש מטוסי בואינג במה שהטיימס מתאר כ"בזאר בינלאומי, שבו עשרות מיליוני דולר מונחים על כף המאזניים": עבדאללה מלך סעודיה דרש שמטוסו האישי יצוייד במכשור ההיי-טק שבו מצוייד אייר-פורס 1, מטוסו של נשיא ארה"ב; נשיא טורקיה דרש מנשיא ארה"ב לסייע בהצבת אסטרונאוט טורקי בטיסה לחלל של נאס"א; וראש ממשלת בנגלה-דש התנה רכישת מטוסי נוסעים של בואינג ע"י חברת התעופה הלאומית של ארצו בקבלת זכויות נחיתה בנמל-התעופה קנדי בניו-יורק. מחלק מהמסמכים אפשר ללמוד, שביקור ממלכתי של נשיא ארה"ב במדינה שעשויה לרכוש מטוסים שימש לפעמים קלף מיקוח במו"מ על רכישות המטוסים.

לפי המסמכים, הועלו גם דרישות לשוחד, או לפחות לתשלומים למתווכים מעוררי חשד, שהציעו את עצמם כ"סוכנים", אומר ה"טיימס". בואינג אומרת, שהיא מחויבת להימנע מנהלים פסולים כאלה.

עסקת בואינג עם סעודיה

עסקת בואינג עם סעודיה מאלפת במיוחד. סעודיה הודיעה בנובמבר 2010 על רכישת 12 מטוסי בואינג מדגם 777-300ER, עם אופציה לרכוש עשרה נוספים, בעסקה בשווי כ-3.3 מיליארד דולר, לפי מחיר מחירון, כתום שנים של מאמצי לובינג נמרצים של פקידי ממשל אמריקניים.

למשל: פקיד בכיר במשרד המסחר האמריקני, איזראל הרננדס, מסר למלך עבדאללה בסוף 2006 מכתב אישי מהנשיא דאז, ג'ורג' בוש, ובו בקשה שסעודיה תרכוש מבואינג עד 43 מטוסי נוסעים, לחברת התעופה הסעודית הלאומית ולצי המטוסים המלכותי שמשמש בלעדית את משפחת המלוכה.

מברק מהשגרירות האמריקנית בריאד מספר, שהמלך קרא את המכתב והכריז שהוא מעדיף מטוסי בואינג ושזה עתה דחה הצעה לרכוש שני מטוסי איירבוס חדשים. לדבריו, הוא העדיף לקנות במקומם שני מטוסי בואינג 747 משומשים. אבל, הוסיף המלך, לפני התחייבות לרכוש מטוסי בואינג נוספים, יש לו בקשה.

"אני מורה לך לדבר עם הנשיא ועם כל הרשויות הנוגעות בדבר… כדי (שהמטוס המלכותי) יצויד באותו מכשור היי-טק שבו מצויד מטוסו של ידידי, הנשיא בוש", אמר המלך בנימוס לפרננדס, לפי מברק הסטייט דיפרטמנט. כאשר מערכות התקשורת וההגנה המשוכללות ביותר בעולם יותקנו במטוס המלכותי, "אינשאללה, אנו נקבל החלטה שתשמח אותך מאוד".

דובר משרד החוץ האמריקני אישר ל"ניו יורק טיימס" בשבוע שעבר, כי ארה"ב אכן הסמיכה את בואינג "לשדרג" את מטוסו של עבדאללה, "אך מטעמי ביטחון לא נוכל לדון בפרטים".

לפי מברק אחר, מנובמבר 2009, דרש ראש ממשלת בנגלה-דש, השיח חאסינה וואזד, לחדש את זכויות הנחיתה בניו-יורק של חברת התעופה הלאומית, בימאן אירליינס, שלפי ידיעות בעיתונות סבלה מבעיות בטיחות. "אם אין קו לניו-יורק, מה הטעם לקנות מטוסי בואינג"? אמר וואזד לפקידים אמריקניים. העסקה עם בואינג נחתמה, אך הטיסות של בימאן לניו-יורק לא חודשו.

כל מיליארד דולר במכירות מניבים 11 אלף מקומות עבודה חדשים

פקידים בסטייט דיפרטמנט ובבואינג הודו, בראיונות ל"טיימס", כי הממשל האמריקני ממלא תפקיד חשוב בקידום מכירות של מטוסים מסחריים, למרות הסכמי סחר בין ארה"ב למדינות אירופיות, שנחתמו לפני 30 שנה ושבהם מתחייבים הצדדים להפריד בין פוליטיקה לעסקי מכירות מטוסים

כלכלת ארה"ב נשענת במידה הולכת וגוברת על יצוא למדינות העולם המתפתח, כהודו וסין, שכלכלתן מאופיינת בצמיחה מהירה, אמר ל"טיימס" רוברט הורמאטס, תת שרת החוץ לעניינים כלכליים, ולשעבר בכיר בגולדמן זקס. לכן, קידום מכירות של מוצרים תעשייתיים יקרים, כמטוסים, מחפרים או תחנות כוח מתוצרת ארה"ב, הוא חלק מרכזי מהאסטרטגיה של ממשל אובמה לחילוץ המשק האמריקני מהמשבר.

לפי הסטייט דירפטמנט, כל מיליארד דולר במכירות מניבים 11 אלף מקומות עבודה חדשים בארה"ב.

"זו המציאות של המאה ה-21", אמר הורמאטס. "ממשלות ממלאות תפקיד הולך וגדל בתמיכה בחברות במדינותיהן, ואנחנו צריכים לעשות אותו דבר".

צ'רלס המילטון, יועץ לאיירבוס, אמר ל"טיימס", כי האמריקנים יעשו כל דבר כדי להשיג עסקים. "אם הם מרגישים שעסקה נשמטת להם מהידיים, הם יעשו הכל כדי להציל אותה". אולם פקיד באירבוס, שביקש לא לנקוב בשמו, הודה שמכירות מטוסים אינן מנותקות מהתהליך הפוליטי.