מבקר המדינה יבדוק את התנהלות ועדת ששינסקי

(עדכון) - כך הוחלט בוועדה לביקורת המדינה ■ גדעון תדמור בדיון: "אלמלא ששינסקי, החברה לישראל הייתה חותמת עם שותפויות "תמר" על חוזה לרכישת גז ב-8 מיליארד דולר"

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס יבדוק את התנהלותה של ועדת ששינסקי. כך הוחלט בתום דיון שנערך בוועדה לביקורת המדינה בנושא תהליך קבלת ההחלטות בעניין משק הגז בישראל, דיון שהועבר בשידור חי כאן באתר "גלובס".

לדיון הוזמנו בכירים במשק האנרגיה, כדוגמת מנכ"ל דלק אנרגיה גדעון תדמור והיו"ר יורם טורבוביץ'; צחי סולטן, דירקטור במודיעין; חיים לייבוביץ', נשיא ACC; גיורא איילנד, טוביה לוסקין ושמואל בקר מגבעות עולם; יוסי לוי, המנכ"ל היוצא של ישראמקו; האנליסטית גל רייטר ועוד. לא כולם הגיעו לדיון, אך נציגים מגבעות ודלק אנרגיה נכחו בו. בדיון משתתפים גם נציגים שונים ממשרדי הממשלה.

חה"כ רונית תירוש (קדימה) אמרה בפתח הדיון כי היא תומכת בהחרגת תגלית "תמר" מהמלצות ועדת ששינסקי, אשר יוגשו אחר הצהריים. היא תקפה את שר האוצר יובל שטייניץ ואמרה: "לא יכול להיות שרק קומץ של אנשים יזכו בהכנסות מתגליות הגז; יחד עם זאת, הזיגזג של שר האוצר בעניין 'תמר' - שכן הוא כל הזמן אמר שהמלצות ששינסקי יחולו על תגליות עתידיות - זו התנהלות של מדינת עולם שלישי. אני מתעקשת שמדינת ישראל תשמור על אמות מידה מוסריות וערכיות".

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ יואל חסון, הציג הודעה לעיתונות שהוציא משרד האוצר באפריל השנה, שם נכתב כי בחינת תמלוגי הנפט והגז תיעשה על תגליות עתידייות (כלומר לא על "תמר"). נציג משרד האוצר שנכח בדיון אמר בתגובה כי הדברים הוצאו מהקשרם והציג סעיף אחר במנדט הוועדה שמציין כי יש לבחון גם את המשטר הפיסקאלי בתגליות קיימות.

חסון הביע תמיהה על כך שפרופ' איתן ששינסקי נפגש עם שר האוצר ועם רה"מ בנימין נתניהו, על אף שהוועדה אמורה להיות בלתי תלויה. "הוועדה לא מושפעת משר האוצר", ענה לו נציג האוצר.

תדמור: היינו יכולים לחתום על חוזה של 8 מיליארד ד' עם החברה לישראל

גדעון תדמור תקף בחריפות את ועדת ששינסקי ואמר כי היא "חרגה מהמנדט שלה וגרמה לנזקים אולי בלתי הפיכים למשק הגז בישראל". הוא הוסיף כי "הייתה התחייבות חד משמעית שתגלית 'תמר' תוחרג מהמלצות הוועדה".

תדמור התייחס לחוזה הגז שחתמה החברה לישראל עם ספקית הגז המצרי EMG בהיקף של 4 מיליארד דולר, ואמר כי החברה לישראל העדיפה את EMG על פני שותפויות "תמר" בגלל חוסר הוודאות שנוצר בשל ועדת ששינסקי. "אלמלא ששינסקי, החברה לישראל הייתה חותמת על החוזה איתנו. החוזה היה צריך להיות על 100% מהכמות ולא על 50%. אפילו ניר גלעד (מנכ"ל החברה לישראל) אמר את זה", אמר תדמור.

במילים אחרות, תדמור אמר כי שותפויות תגלית "תמר" (דלק קידוחים , אבנר , ישראמקו ונובל אנרג'י ) היו יכולות לחתום על הסכם ענק בהיקף 8 מיליארד דולר עם החברה לישראל. על דבר המגעים בין החברות דווח לראשונה ב"גלובס".

"חזרנו והתרענו - זה הפסד לכל המדינה", אמר תדמור. "אנחנו המדינה היחידה בה יש אפליה לרעה של תוצרת הארץ. אותו משרד האוצר שמדבר על פיתוח וקידום תעשיית הגז הוא אותו משרד שדאג לחברה המצרית פטור ממס למשך 20 שנה. משווים אותנו למאוריטניה, בנגלדש, סוריה, לוב".

לוסקין מגבעות התרעם על עבודתה של ועדת ששינסקי ואמר בטון תקיף ונרגש: "אנחנו משווים את עצמנו לאוסטרליה ובריטניה אך זה לא המצב. בכל העולם חיפושי הנפט והגז מוטל על חברות הנפט הגדולות. אתם רואים פה את רויאל-דאץ'-של או את אקסון מובייל? זה פרויקט לאומי! אנחנו מדברים פה על פרויקט לאומי! 300 אלף אנשים פרטיים משקיעים בחברות גז ונפט. אם לוקחים בחשבון משפחות מדובר על כ-1.5 מיליון אזרחים. ששינסקי מסתכל על הגילויים כאילו מדובר בתרנגולת שמטילה ביצי זהב. זה אולי נכון באקדמיה אבל לא במציאות. הוא הורג את התרנגולת; במקום ביצי זה נקבל מרק עוף!".