אושר לקריאה ראשונה: ספקיות האינטרנט יספקו תוכנת סינון תכנים

את הצעת החוק הגיש ח"כ אלכס מילר ■ בגירסה הנוכחית הוסף סעיף המחייב את החברות לספק תוכנות סינון בחינם ■ איגוד האינטרנט הישראלי תומך בהצעה, ספקיות האינטרנט מתנגדות

הצעת חוק המחייבת את ספקיות האינטרנט לספק חינם לכל דורש תוכנת סינון תכנים פוגעניים אושרה אתמול (ב') לקריאה ראשונה בוועדת הכלכלה בכנסת. את ההצעה הגיש ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו), למרות התנגדותן הצפויה של ספקיות האינטרנט עצמן.

ההצעה הוגשה עוד בכנסת הקודמת ונפלה בשלב הדיונים בוועדת הכלכלה, על אף שדובר בתחילה רק על חובת הספקיות ליידע את הלקוחות בסכנות הקיימות ובדרכים למניעתן.

בגירסתה הנוכחית של ההצעה הוסף סעיף המחייב לספק תוכנות סינון בחינם, ואף דורש כי ההגנה שתינתן לא תהיה ברובד הבסיסי בלבד - בשל חשש כי תוכנות לא מספיק חכמות, המסננות יתר על המידה או פחות מהנדרש, יתנו להורים אשליה של ביטחון מבלי שיעקבו אחר המתרחש בפועל.

התנגדות להצעה הביעו במהלך הדיון נציג נטוויז'ן בשם ספקיות האינטרנט וכן נציג סלקום בשם חברות הסלולר, שטען כי סינון הגלישה בסלולר (מחוץ לתחומי הפורטל של כל חברה) יחייב ויתור על שירותים כמו GPS. בוועדה לא ראו בכך בעיה, שכן הסינון כרוך בהסכמת הלקוח, והוא יכול לוותר עליו מרצונו.

איגוד האינטרנט הישראלי, שהשתתף בדיונים בכנסת ותומך בהצעת החוק, הודיע כי הוא מברך על החלטת הוועדה והדגיש כי עדכון המשתמשים על קיום תוכן פוגעני הוא מחויב המציאות בעולם האינטרנט.

"על-פי הצעת החוק, הספקים יחויבו ליידע את לקוחותיהם אחת לתקופה לגבי אתרים בעלי תוכן פוגעני", מסבירה מיטל גרייבר-שוורץ, מנהלת התפעול באיגוד האינטרנט הישראלי. "הצעת החוק מדגישה את מתן תוכנות הסינון למשתמשים בחינם, ובכך לא מבדילה בין מעמדות ומגזרים בזכות לגלישה בטוחה. גם היום תוכנות סינון הן פעמים רבות חינמיות", מוסיפה גרייבר-שוורץ, "אך עיקר חשיבותה של ההצעה הוא בטיפול במודעות הבעייתית ולא בחיסכון הכלכלי. הורים מעדיפים לחסוך 10 שקלים בחודש - ומופתעים בסוף לגלות למה הילד שלהם נחשף".