HCL הישראלית ו-Virent יקבלו 900 אלף דולר מקרן בירד

מטרת חברת הקלינטק הישראלית וזו האמריקנית, היא שיתוף פעולה שיביא לעלות נמוכה של דלקים ומוצרים ביולוגיים המופקים מפסולת חקלאית, כך שהשוק יוכל להשתמש במוצרים אלה

חברות הקלינטק HCL הישראלית וחברת Virent Energy System האמריקנית יקבלו מענק פיתוח לפרויקט משותף בהיקף של 900 אלף דולר מקרן בירד. כך הודיעו היום החברות.

המענק יינתן מבירד אנרג'י - מיזם שמפעילות ישראל וארה"ב לעידוד שיתופי פעולה לפיתוח אנרגיה מתחדשת, ויתמוך במחצית עלות הפרויקט, הנאמדת ב-2.1 מיליון דולר. את המחצית השנייה יממנו משרד האנרגיה האמריקני, משרד התשתיות הישראלי וקרן בירד.

מטרת החברות היא שיתוף פעולה שיביא לעלות נמוכה של דלקים ומוצרים ביולוגיים המופקים מפסולת חקלאית, כך שהשוק יוכל להשתמש במוצרים אלה.

הפרויקט יתבסס על טכנולוגיות מתקדמות ומשלימות של שתי החברות. HCL פיתחה שיטה להפקת סוכר שלא נועד לאכילה בעלות נמוכה. למעשה HCL פיתחה טכנולוגיה להפקת חומר הגלם שווירנט זקוקה לו על-מנת שתוכל להפיק דלקים בטכנולוגיה שלה. כך, HCL תפיק סוכר בעלות נמוכה, ווירנט תפיק ממנו דלק (ביולוגי, ולא אתנול) שיוכל להיכנס לשימוש מיידי, ללא צורך בהחלפת כלי הרכב השונים.

מלבד השימוש המיידי של הדלק, הוא גם מופק בטמפרטורה ולחץ אטמוספרי נמוכים, ולכן דורש הרבה פחות אנרגיה.

הכימאים פרופ' ארי אייל, פרופ' אברהם בניאל ובנו ערן בניאל הקימו את HCL בשנת 2007. בתחילת דרכה מומנה החברה על-ידי האנג'ל זוהר גילון, ובשנת 2008 קושלה ונצ'רס ו-Burill & Co ביצעו את ההשקעה הראשונה בה, בהיקף של 5.5 מיליון דולר.

הטכנולוגיה של HCL מתבססת על מחקר לא גמור שנעשה בעבר בצבא הגרמני בעת מלחמת העולם השנייה. אברהם בניאל, שגם הקים את מרכזי הפיתוח של כימיקלים לישראל ושימש יועץ של חברות ענק בתחום הכימיה, החליט לחדש את המחקרים ההם נוכח הצורך בדלקים ידידותיים לסביבה, שניתן להפיקם עלות נמוכה.

ערן בניאל, המנכ"ל, אמר היום: "מחיר הסוכר בשוק הסחורות קפץ פי שניים בעת האחרונה. יש בעיות עם אספקת סוכר למאכל, אז ודאי שישנן בעיות לספקו לתעשיית הדלקים. הפתרון של ייצור סוכר מפסולת חקלאית מעורר עניין עצום. אנו מנהלים מו"מ עם חברות נוספות ואני מקווה שבקרוב נוכל לספר על התקדמות משמעותית".

לי אדוארס, מנכ"ל וירנט: "המרת הסוכר לדלק יראה שישנה אלטרנטיבה ריאלית לדלקים המשמשים היום, וכי ניתן יהיה לייצר אנרגיה נקייה בתחום התחבורה בשנים הקרובות. וירנט הוכיחה כי היא יכולה להמיר סוכרים לדלקים ידידותיים לסביבה. הטכנולוגיה של HCL יכולה להיות המרכיב המשמעותי בתהליך הייצור".