סיטי על "לוויתן": 4.8 מיליארד דולר יזרמו לישראל מדי שנה

הבנק מוציא סקירה ראשונה על המשק הישראלי לאחר פרסום תוצאות "לוויתן" ■ התחזית: תרומה של 2% לצמיחת התמ"ג לפחות, זרימת מיליארדי דולרים לישראל והתחזקות השקל

"תוצאות 'לוויתן' מבשרות חדשות טובות למטבע הישראלי", כך מעריכים בסיטי בסקירה שפרסמו היום (ד') על השווקים המתפתחים, עם התייחסות מקיפה לישראל ולתוצאות הקידוח "לוויתן" שפורסמו בשבוע שעבר. בסיטי מעריכים כי לקידוח "לוויתן" יהיו השלכות חיוביות מאוד על כספי הציבור בישראל ועל מאזן התשלומים; גורמים אלה יתרמו, להערכת הבנק, לייסוף המטבע הישראלי.

"מסתמנת שנה טובה לשוק המט"ח הישראלי הודות לחדשות טובות בסקטור הגז", כך פותחים כלכלני סיטי את סקירתם המתייחסת לישראל. כבר בספטמבר האחרון העריכו בסיטי כי תגליות הגז יתרמו כ-2% לצמיחת התמ"ג בישראל. מאז התרחשו שני אירועים משמעותיים: מחירי האנרגיה עלו ו"לוויתן" הוכר כתגלית עם גז בהיקף של 450 מיליארד מטר מעוקב.

"זה אומר ש'לוויתן' יוסיף למאזן התשלומים בישראל כ-2 מיליארד דולר בשנה", כותבים הכלכלנים. כידוע, ישנה סבירות גם למציאת נפט ב"לוויתן", כאשר האנליסטים מציינים כי במידה ואכן יימצא שם נפט, "מדובר ב-2,970 מיליון חביות, שהם 74.25 מיליון חביות לשנה במשך תקופה של 40 שנה, או 203 אלף חביות מידי יום". להערכתם, כמות זו שווה ל-4.8 מיליארד דולר בשנה (תרומה של 2.2% לצמיחת התמ"ג).

בסיטי מציינים גם את הגורמים התורמים לאי בהירות סביב תגליות הגז, כגון עלויות פיתוח תשתיות, מסקנות ועדת ששינסקי, כיצד ינוצל הגז (כמה ממנו יופנה לייצוא וכמה לשימוש פנימי) או לאן יופנו הכספים ממנו (האנליסטים מזכירים שבנק ישראל מעוניין בהקמת קרן השקעות ממשלתית כמו בנורבגיה ואילו במשרד האוצר מעוניינים להשתמש בכספים לצורך הקטנת החוב הלאומי). ואולם, בשורה התחתונה, בסיטי כמובן רואים בתגליות הגז כגורם חיובי שישפיע לטובה על כלכלת ישראל.