תהיה חזק, מיטש. ימים קשים בדרך

אתה עשית את שלך ושלחת את נמני הביתה. אבל העבר מלמד שמהומת האלוהים תרים את ראשה עליך כבר בקרוב. אל תישבר ■ חיים שדמי עם פנייה אישית לבוס של מכבי ת"א

כשהצרצרים חוגגים, הנמלים כבר חושבות על יום המחר. כמה מחשבות ותובנות לעתיד לגולדהאר, חומר לקריאה בזמן שהוא מבלה בתוכנית להגנת עדים הקנדית:

לעבר אין משמעות אמיתית, אם לא מבססים בהתאם לו את העתיד. גולדהאר הוכיח שבהשוואה לשני קודמיו, הוא ניחן לפחות במידה של אינטליגנציה להבין את ההתרחשות. אבל מאחר וגולדהאר לא מכאן ועל העשור וחצי האחרונים במכבי אין מי שבאמת יספר לו, כמה טיפים להמשך הדרך: על אף הפיתוי שכרוך בכך, על אף התחושה המתסכלת שאת האליפות השנה גם נמלה מקרטעת תיקח בקלילות, מרבית הסיכויים שמכבי לא תהיה אלופה השנה. היעד צריך להיות העונה הבאה. הסיבה שמכבי כנראה לא תהיה אלופה השנה היא מפני שמדיקטטורות ארוכות שנים לא משתחררים ביום. כששחקן גדל בתחושה שהכישלון ודאי, כשבתוך תוכו הוא יודע שהסמכות שמעליו רעה בכל מובן (אישיותי ומקצועי), הוא מתפתח מכופף. ואז בוקר אחד הוא משתחרר. אבל המנטאליות לא משתנה ביום.

אתה תמצא, אלא אם כן כבר מצאת, שהישראלים הם מהגרועים ומהפכפכים באנשים; אתה תמצא שעיתונאי הספורט בארץ גרועים אף מהם. תנאי הגידול לצמיחתן של דיקטטורות הם רוע, שנאה וטמטום. אלה היו וישנם בשפע בקרב אוהדיו של נמני והעיתונאים. כבר כמה שנים שהדרבי החם בתל אביב הוא בין אוהדי נמני לאוהדי מכבי. אוהדיו של נמני לא ימהרו לשתוק. תספיק תוצאה אחת (!) לא טובה, והם יזקרו את ראשם. יקללו, ימררו, ישניאו. השחקנים יגיבו בשיתוק. זה יכול להיות כמובן אחרת, אבל תתכונן לגרוע מכל. תתכונן אליו, כיוון שהוא כבר קרה. אתה תצטרך לחרוק שיניים, לעצום עיניים, ותזכור כל הזמן: זה יעבור, רק אל תתייאש. תרים טלפון לקלינגר. הוא יספר לך איך קודמך בבעלות, הממציא המחונן שיצר את התופעה, נכנע בסופו של דבר והחזיר את נמני.

באשר לעיתונאים, אתה ודאי אומר לעצמך, בואנ'ה, איך החליפו שם בחודשיים האחרונים את העיתונאים בישראל. כמה אמיצים ומדויקים הם. אל תטעה, העיתונאים אותם עיתונאים. הפחדנים חסרי חוט השדרה שהרימו רק בחודשיים האחרונים את הראש כשראו את קצה של הגווייה מתקרב, היו שם כל השנים, רמוסים, מתחנפים, מטפחים, משקרים לקוראיהם וליושרה המקצועית שלהם. הם ישובו להיות כאלה בשנייה שבה תפסיד הקבוצה שלך את המשחק הראשון שלה, מלבים בדרך זאת את האוהדים. צפצף עליהם, בסוף הם ילקקו גם לך.

ושמע לי, במקום להשקיע 120 מיליון שקל בקבוצה, תשקיע שישים מיליון בשתיים: בחמישים מיליון שקל אפשר להביא אליפות. עליי. זה למכבי. ביתר העשרה תקים קבוצה חדשה, תקרא לה "הפועל נמני", שלח לשם את נמני ואוהדיו, תלביש אותם אדום, ותן להם להתבוסס באהבה עצמית.

***

אבל כדי לממש את יעד האליפות בעונה הבאה, כדי לשרוד את מהומת האלוהים, אם זו אכן תבוא עוד העונה, נדרש ממך לעשות דבר אחד פשוט, והוא יהיה מהות הכל. הדבר אותו נעדרה מכבי כבר עשור וחצי: מכביסט במועדון. תבין גולדהאר, אחותי היא מדענית פיסיקה. היא משליכה דברים למאיצי חלקיקים בכל העולם כדי להבין איך נוצר היקום. היא תסקור לך שעות על קוונטים, ניוטרונים ואטום כאילו מדובר במתכון לעוגת שוקולד. אבל אחותי מפספסת משהו, שאני מנסה כבר שנים להסביר לה. בבסיס הכל, בלב לבו של היקום, מצוי החומר הבסיסי ממנו התחיל הכל ושלא יכול להתפרק לאף חומר אחר זולתו: מכביזם. אל תמציא כלום, פשוט תלמד ממה שכבר הומצא בהצלחה.

בעיתונים מוזכרים כל מיני מועמדים להחליף את נמני-מזרחי, מרביתם מחרידים בעצם האזכור שלהם. הבחור הזה, רוני לוי, שאתה בוודאי מתפעל מהשלוש אליפויות שהביא לחיפה, זכה בהן רק מפני שלא היה אחר שייקח את התואר. שום, ובכן, לא ניכנס לזה, נסתפק בזה שנאמר עליו שהוא פאסה. על גיא לוי גם נמני חשב בשעתו בתור סנג'ר לראיונות אחרי הפסדים. ותר עליו.

מבין ההיצע הקיים רק איווניר ראוי. הוא כזה לאו דווקא בגלל הכישורים שלו. אין לנו מספיק יכולת להעריך את איווניר. אבל לאיווניר יש הדבר הזה בעורקים שלמרבית העוסקים בתחום לא יהיה: הוא מכביסט. קצרה יריעת הטור להסביר לחוצן כמוך מה המשמעות של מכביזם, אבל אני אנסה לפשט: בוא נניח שהיית ממציא פטנט שהיה מאפשר לך לחזור אחורה בזמן ומונע ממך למנות את נמני לסמכות כלשהי במועדון, ובדרך זאת חוסך לך עשרות מיליונים ועוגמת נפש, היית הולך על זה, לא? ובכן, זה מה שהיה קורה לו היה לך מכביסט במועדון. אחד שרק מלהביט בעיניים שלו, שחקן מתחיל לרוץ כאילו הוא על אפדרין, שהשיקולים שמכתיבים את ההחלטות שלו הם מקצועיים. אחד שמריח זיוף מקילומטר. לא כזה מסובך.

התחלת נכון. הבנת אחרי שנה וחצי שנמני הוא נזק. לא מרשים, אבל לפחות אתה בשל לעבור מסך במשחק, מה שקודמיך לא עשו. לראשונה אחרי שני עשורים אין במכבי אף אחת מדמויות הפלצות שחירבו אותה: לוני, אברם, נמני וקורק. רק שטראובר שם, כמו תמונה על הקיר, מזכרת מימים שהיו. כדי לעבור שלב קח את שעיה ושלח הביתה גם אותו. תציב במועדון סמכות ניהולית מכביסטית אמיתית. אילו היית יכול, היית קונה את שירצקי מקריית שמונה, אבל ישנם אחרים. ועשה טובה, בדרכך חזרה לקנדה, תוריד בסוף העונה גם את התמונה מהקיר וזרוק אותה.