"הולך לקורס במשרד החוץ - מטומטם; אנו בתחתית השכר"

עובדי משרד החוץ ממשיכים לנקוט עיצומים ■ סגן הממונה על השכר באוצר: "הם מראים לתקשורת תלושים מחודשים בלי שעות נוספות"

לאחר שנשיא רוסיה, דמיטרי מדבדב, נאלץ לדחות את ביקורו בישראל בשל עיצומי עובדי משרד החוץ, גם ביקורה של קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, עלול להידחות מאותה הסיבה בדיוק. שבועיים לאחר שפתחו בעיצומים, נפגשו הבוקר (ד') נציגי ועד העובדים ונציגי האוצר בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת על מנת לנסות ולהגיע לפתרון הנושא. יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ, אמר: "הפערים אינם גדולים, וכל מה שצריך הוא יותר גמישות של משרד האוצר והבנה כי הדיפלומטים הם עובדים מיוחדים שיש לתגמל אותם כראוי לתפקידם ולמעמדם", בימים הקרובים צפוי כץ להיפגש עם כל אחד מהצדדים בנפרד בניסיון להגיע להסכם, ואמר כי יבקש מרה"מ נתניהו להתערב. כץ כינה את שכרם של הדיפלומטים "עלוב".

לטענת נציגי העובדים, שכר היסוד שלהם מבוסס על הסכמים שנקבעו בשנת 1993. שכר הבסיס הנמוך ביותר המופיע בהם עומד על 2,850 שקל בחודש.

בפתח הדיון אמר יו"ר ועד העובדים המדיניים במשרד החוץ, חנן גודר, כי "מי שהולך לקורס צוערים, הוא או מטומטם או אידאליסט. עובדי שירות החוץ נמצאים בסולם שכר ייחודי שעליו חתמו ב-93'. אחד הדברים הכואבים הוא שכאשר אתה מדבר מתעלמים ממך, וחבל שצריך להפוך שולחנות. 12% מעובדי משרד החוץ בארץ נמצאים מתחת לקו העוני ומרוויחים פחות מ-5,800 שקל, ומדובר בעובדים עם תואר שני. 23% מקבלים השלמת הכנסה. אני מרוויח 9,800 שקל ברוטו בחודש, אחרי 20 שנה בשירות משרד החוץ".

ניר רייס, סגן הממונה על השכר במשרד האוצר, טען כי "העובדים בוחרים להציג בתקשורת תלושים מחודשים שבהם לא עשו שעות נוספות ולא קיבלו החזרי הוצאות. אנחנו מוכנים לפנות יחד איתם למוסד לבוררות מוסכמת".

במסגרת הניסיונות להגיע להסכם בין הצדדים, הציע האוצר כי בנוסף להסכם האחרון בין ההסתדרות לאוצר, המעניק תוספת של 6.25% לכלל המשק ותשלום חד פעמי של 2,000 שקל לעובד במשק, יוסיף האוצר לעובדי שירות החוץ 2.5% נוספים ו-3,000 שקל מענק חד פעמי. בסך הכול, כל עובד משרד החוץ יקבל תוספת של 8.75% לשכר ועוד 5,000 שקל בתשלום חד פעמי. בנוסף, עובד אשר שירת בחו"ל יקבל תוספת מיידית של עד 6% נוספים ועבור שירות עתידי בחו"ל יקבל עד 8% נוספים. בנוסף, עובד המחזיק בתואר שני בשיא הוותק יזכה להעלאה נוספת בשכר בשיעור 7.5%-15%, בהתאם לדרג.

נציגי הוועד בדיון הודיעו כי ההצעה אינה מספקת אותם ולפי שעה יימשכו העיצומים, הכוללים הפסקת הטיפול בביקורים נכנסים ויוצאים - כולל שרים וחברי כנסת שבכוונתם לצאת לחו"ל, וכן ביקורי אח"מים מחו"ל הבאים לבקר בישראל.