"איך נותנים למשפרי השכר בנמלים לשבת על השאלטר?"

התעשיינים תוהים איך המדינה מאפשרת לעובדי הנמלים לשבות ולהזיק לכלכלת ישראל ■ "הם מעלים ומורידים את השאלטר מתי שרק מתאים להם - איך אף אחד לא ישב ועשה חושבים"?

"ישראל היא כמו אי מבודד, אין לה דרך לייצא ולייבא מהיבשה. כל המסחר נעשה כאן מהאוויר או מהים, אז איך המדינה מאפשרת לעובדים שרוצים לשפר את השכר שלהם לשבת על השאלטר, להעלות ולהוריד אותו מתי שרק מתאים להם? איך עד עכשיו לא אף אחד לא ישב ועשה חושבים על הנזק האדיר שנגרם כאן מהשביתה כזאת?", תהה היום רפי פרידמן, מנכ"ל ברימאג המייבא לארץ מוצרי חשמל. "בינתיים עוד יש במחסנים מלאים, אבל מדי יום הם מידלדלים, ובתוך ימים המחסור יורגש. מה יעשו אז התעשיינים, שייתקעו פתאום בלי חומרי גלם לייצור? את עובדי הנמלים זה לא מעניין. הם עושים את מה שבא להם, לא מוכנים ללכת לבוררות ואף אחד לא מחייב אותם ללכת לזה. מי ישלם על כל זה בסופו של דבר? אני".

כמו פרידמן, גם יו"ר ענף יבואני המזון באיגוד לשכות המסחר, ראובן שליסל, הבעלים של ליימן-שליסל המייבאת לארץ ממתקים ומוצרי מזון, חושש וקורא למציאת המתווה שיוביל לפתרון מהיר של המשבר בנמלים: "חלק ניכר מהסחורה שאני מייבא מחייב קירור, ובכל יום נוסף שהיא שוכבת בנמלים - אני משלם עוד ועוד על הקירור שלה. יש לי עשרות מכולות שתקועות בנמלי אשדוד וחיפה, בינתיים חיי המדף של חלק מהמוצרים מתקצרים. קשה לי להבין את השביתה הזאת, את הקלות הרבה שמישהו עושה בה כאן שימוש בנשק השביתה, כאילו מישהו שכח שיש עוד דרכים לנהל כאן הידברות, משא ומתן. העיקר לשלוף את הגרזן ולייצר נזקים", אמר.

יוסי ויליגר, יבואן של מוצרי מזון משומרים וקטניות, כבר יודע כיצד ייראה ההמשך של השביתה בנמלים. חלק מהפירות היבשים לקראת ט"ו בשבט נמצא בעשרות המכולות התקועות שלו בנמלי הים: "כבר בשבוע הבא לא אצליח לספק למנהל הרכש של משרד הביטחון אורז לצבא. האורז הזה נמצא כרגע במכולות והמכולות תקועות. יש לי 30 כאלה - גם בנמל חיפה וגם בנמל אשדוד. במשך שבוע המכולות האלה יכולות להיות מוחזקות בנמלים, ולאחר מכן, בכל יום נשלם על כל מכולה כמה מאות שקלים בגין שימוש ברציף. זאת, בלי לדבר על חברות הספנות, שמצדן ייגבו מאיתנו כסף על כך שאנחנו לא משחררים להן את המכולות. אנחנו לא רחוקים ממצב שבתוך ימים, ייווצר כאן מחסור במוצרים, והוא יורגש במרכולים. כל זה כי עובדי הנמלים לוחצים אוטומטית על כפתור השביתה וסוגרים את שערי המדינה בפני יבואנים ויצואנים, ואנחנו משלמים את המחיר", אמר.

באיגוד לשכות המסחר אמרו היום כי נכון לשעות הצהריים כ-25 אניות משא תקועות מול נמל חיפה ועוד כ-20 בנמל אשדוד. שם חוששים כי אם השביתה בנמלים תימשך, אניות אלה ימשיכו לנמלים אחרים בעולם, יפרקו בהם את המכולות המיועדות לשוק הישראלי, ולאחר מכן יהיה על היבואנים לחפש את המכולות, לתאם את הגעתן לישראל, להתמודד עם מוצרים שחיי המדף שלהם התקצר ולהתמודד עם לקוחות - שלא יצליחו למלא את מדפיהם.

בתוך כך אמר היום מנכ"ל מכון היצוא, אבי חפץ: "השביתה בנמלים פוגעת פגיעה קשה ביצוא הישראלי, וזאת כשברקע נתוני היצוא המדאיגים, ההאטה בשווקים העולמיים, המשך התחזקות השקל והתחרות בזירה הבינלאומית, שהופכים את הפגיעה במגזר המייצא לכפולה ומכופלת". לדבריו, הנפגעים העיקריים מהשביתה בנמלים הם יצואנים מענפי הכימיקלים, הדשנים, המחצבים ומוצרי המתכת והפלסטיק: "כל יום של שביתה מעכב את משלוחי היצוא ופוגע במוניטין של היצואן הישראלי בעולם ובקשר העתידי שלו עם לקוחות בחו"ל", אמר.