דעת המיעוט: על המדינה לרכוש מ"תמר" 50 מיליארד מ"ק

שני נציגי משרד התשתיות: "יש לתת העדפה ברורה לחיבור מאגר תמר למערכת ההולכה על פני כל שיקול, פיסקלי או אחר"

האוצר פרסם היום (ד') את הדוח הסופי של ועדת ששינסקי, הכולל גם את דעת המיעוט שכתבו שני חברי הוועדה מטעם משרד התשתיות. עוד כולל הדוח חוות דעת משפטית שכתב המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט, הדמיות של השפעת המיסוי המוצע על מאגרים תיאורטיים וחוות דעת שכתבו שני המומחים הבינלאומיים שייעצו לוועדה, דניאל ג'ונסטון ופרופ' רוברט פינדיק.

חוות הדעת של ג'ונסטון מתבססת על השוואת חלק המדינה הרצוי בישראל לזה המקובל במדינות אחרות בעולם. יצוין כי בקבוצת ההתייחסות של הוועדה חלו שינויים מסוימים בהרכב המדינות שאליהן הושוותה ישראל.

יצוין כי "גלובס" חשף כי בחוות הדעת שלו השווה ג'ונסטון את ישראל לקבוצת מדינות שרובן דיקטטורות המשתייכות לעולם השלישי, וזאת בניגוד לכתב המינוי של הוועדה שהסמיך אותה להשוות את המיסוי בישראל למקובל במדינות דמוקרטיות מפותחות בעולם המערבי.

"אין מניעה משפטית לקידום הליכים שיעגנו בדין את שנקבע בהמלצות הוועדה", קובע ליכט בחוות הדעת מטעמו ומוסיף כי "ההסדרים החדשים אינם פוגעים בכל זכות חוקתית כמו זכות הקניין חופש העיסוק או הזכות לשוויון".

הגרסה הסופית של הדו"ח כוללת שורת הקלות והפחתות במיסוי לעומת המודל שהציגה הוועדה בעת פרסום דוח הביניים שלה ב-15 בנובמבר. המלצתה העיקרית של הוועדה היא כי חלק המדינה בהכנסות מנפט ומגז יעמוד על 52%-62%, לעומת 66% כפי שנקבע בדוח הביניים. חלק המדינה במאגרים העומדים בתנאי הוראות המעבר, ובראשם תמר ינוע בין 43% ל-59%. המיסוי על מאגרים אלה יוטל רק לאחר שהכנסות היזמים יעלו ב-200% על השקעותיהם בחיפושים, בפיתוח ובמימון בתקופת ההקמה. כדי לשפר את תזרימי המזומנים של היזמים ולהקל עליהם בהשגת מימון בנקאי לפיתוח המאגרים, ממליצה הוועדה על הנהגת פחת מואץ בשיעור של 10% לשנה ופחת "גמיש" בשיעור של 15% עבור השקעות במאגרים שיבוצעו עד סוף 2013.

עוד כולל הדוח מסלול מיוחד עבור מאגר מארי-B של ים תטיס, הנמצא בסוף חייו. על פי מסלול זה, המיועד ל"מאגרים שהחלו בהפקה מסחרית טרם הקמת הוועדה", יוטל על המאגר מס מופחת בשיעור של 50% מגובה המס שהיה אמור להיות מוטל בפועל. עוד יחושב גובה המס כאילו ההפקה התחילה מהמאגר רק ברגע הטלת המס ולא מאז שנת 2004 - כפי שהחלה בפועל.

עם זאת הוועדה לא קיבלה את דרישות היזמים להחריג את פרויקט תמר.

דעת המיעוט: על המדינה לרכוש מתמר 50 מיליארד מ"ק

"יש להחריג את מאגר תמר מיתר המאגרים לעניין תחולת השינויים הפיסקליים, באופן שיאפשר את חיבורו לחוף בהקדם האפשרי", כך כותבים שני חברי ועדת ששינסקי מטעם משרד התשתיות בדעת המיעוט שצורפה לדוח. השניים, מנכ"ל משרד התשתיות שאול צמח והממונה על ענייני הנפט במשרד, ד"ר יעקב מימרן, מסבירים כי לאור המחסור הצפוי בגז טבעי לצורכי המשק מ-2013, "יש לתת העדפה ברורה לחיבור מאגר תמר למערכת ההולכה על פני כל שיקול, פיסקלי או אחר".

במישור הפרקטי מציעים מימרן וצמח שורת צעדים להגברת הוודאות סביב פיתוח מאגר תמר. כך, למשל, הם מציעים לקבוע באופן פורמלי כי תשלום המסים וההיטלים על תמר לא יחול בתקופה של 10 שנים מתחילת הפקת הגז מהמאגר. השניים מציינים כי הוועדה עצמה מעריכה על סמך תחשיביה כי המיסוי לא יחול על תמר בתקופה זו ולפיכך אין מניעה להבטיח כי הדבר לא יקרה גם אם יתברר כי תחשיבי הוועדה היו מוטעים. עוד מציעים שני חברי הוועדה כי המדינה תתחייב לרכוש מתמר כמות גז בהיקף של 50 מיליארד מ"ק (BCM) על פני עשר שנים. לדעתם, התחייבות כזו תקל מאוד על סגירת המימון.

מעבר לתמר ממליצים צמח ומימרן להפחית את שיעור המס המרבי שיוטל על המאגרים מ-50%, כפי שקבעה הוועדה, ל-45% לגבי כלל המאגרים ו-40% לגבי מאגרים שמי עמוקים (Ultra-deep water). הם מציינים כי שיעור זה מביא את חלק המדינה ל-50% בדומה לממוצע ב-OECD, העומד על 53%.