נרבומטריקס קיבלה אישור לשיווק המכשיר הרפואי שלה בארה"ב

החברה, שפיתחה מכשיר למניעת כאבי גב על ידי גירוי חשמלי, התבססה בעבר על הידע שבדיקור סיני, אך זנחה זאת ■ המנכ"ל: "פיתחנו שיטה אמפירית משלנו"

חברת Nervomatrix מחממת טרגטק בנתניה, שפיתחה מכשיר לגירוי חשמלי-עצבי למניעת כאבי גב, קיבלה אישור מה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקנית, לשיווק המכשיר בארה"ב. כך נודע ל"גלובס".

נרבומטריקס פיתחה מכשיר אשר סורק את הגב, מאתר נקודות שבהן ההתנגדות החשמלית נמוכה לעומת הנקודות שסביבה, ומגרה אותן באמצעות זרם חשמלי עדין שמפחית את הכאב. כך על-פי ניסויים שערכה החברה.

בעבר התבססה הטכנולוגיה של נרבומטריקס על מפת אקופונקטורה (דיקור סיני) לזיהוי הנקודות שכדאי לגרות. "בינתיים זנחנו את מפת האקופונקטורה. אנחנו בכלל לא משתמשים במילה הזו כשאנחנו מציגים את החברה", אומר היום ל"גלובס" מנכ"ל החברה, אורי כנר. "פיתחנו שיטה אמפירית משלנו כדי להבין מה הנקודות שכדאי לגרות".

הדיקור הסיני אינו מקובל על הרפואה הקונבנציונלית, והנקודות לגירוי על-פי מפת הדיקור אינן תואמות לאף מפה מקבילה באנטומיה הקלאסית. ואולם בשנים האחרונות מתרבים המחקרים אשר מראים כי לדיקור יש אפקט חיובי כלשהו.

"בעבודתנו גילינו כי מפות הדיקור בספרים השונים לא תואמות בהכרח זו את זו, וגם לא מתאימות לכל הפציינטים שמגיעים אלינו", אומר כנר. "לעומת זאת, מדידת ההתנגדות החשמלית משפרת את היכולת שלנו לזהות את הנקודות הנכונות. השימוש במפת הדיקור הקלאסית מאריך את הטיפול ומחייב מומחיות מן המטפלים, ואת רמת ההתנגדות החשמלית בנקודה מסוימת ביחס לאחרות, כל טכנאי יכול למדוד".

הפטנט של החברה הוא סריקת הגב כולו ואיתור הנקודות, תוך התחשבות בהתנגדות היחסית שלהן ביחס לסביבתן. "גילינו שכאשר הכאב פוחת, המתח החשמלי בנקודות השונות הולך ומתאזן", מוסיף כנר. "ייתכן שבעתיד ישמש הנתון הזה למעקב אחרי התקדמות הטיפול. נוכל לבחון אם אדם אכן סובל מכאבים, דבר שחשוב למניעת רמאויות ביטוח".

נרבומטריקס ביצעה ניסוי ראשוני בבית חולים בני ציון, ובו 85% מהמטופלים דיווחו על שיפור במצבם, אולם לא הייתה לו קבוצת ביקורת. השלב הבא של החברה הוא ניסוי קליני באוניברסיטת ניו יורק, ובד בבד היא תתחיל לטפל באמצעות מוצריה בשני מרכזים רפואיים בניו יורק.