אטיאס: המדינה צריכה להעניק 140 אלף ש' לכל זוג צעיר

שר השיכון בכנס יעדי התכנון בישראל: "באזורים המסוכנים יש 70 אלף דירות דיור שלא עומדות בתקני תמ"א 38. עוד לא הוגשה בקשה אחת לתמ"א 38 באזורים הרגישים, דוגמת בית שאן"

"יש 7,000 יחידות דיור במכרזים ואנחנו עושים מאמצים מרובים לשווק את הקרקעות כדי להילחם בתופעת עליות המחירים, שבה זוגות צעירים משעבדים את חייהם למשכנתא. אנחנו רוצים שהמדינה תיתן מענק של 140 אלף שקל לכל זוג צעיר שקונה דירה ראשונה בחייו". כך אמר היום שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס בכנס יעדי התכנון בישראל.

"מינהל מקרקעי ישראל היה משווק עד אמצע 2009 קרקעות ל-15 אלף יחידות דיור בשנה בממוצע, אבל לקחתי את זה כדגל לנסות ולהגדיל את היצע הקרקעות והכפלנו את הכמות", הוסיף אטיאס, "העברנו את הממוצע ל-30 אלף יחידות בשנה כשאת 2010 אנחנו מסיימים עם אפילו יותר מזה. מתוך השוק הפרטי והמדינה ביחד יצאו ב-2010 מעל 45 אלף יחידות דיור".

"בצפון ובדרום יש רק צמודי קרקע"

אטיאס הוסיף: "משרד האוצר מסכים לסבסד עלות קרקע בתנאי שמדובר בצמודי קרקע וזה לא משנה אם זוגות צעירים או לא. לגבי בנייה רוויה שמתאימה לזוגות צעירים יש התנגדות נחרצת ולכן היינו צריכים להשתמש במנופים פוליטיים. אמרנו לראש הממשלה שאם הממשלה תלך איתנו נשמח, אבל אם לא נלך נגד הקואליציה. אני שמח שראש הממשלה קיבל את עמדתנו בסבסוד המשכנתאות".

חוסר שביעות רצון מיישום תמ"א 38

השר חזר להזהיר מפני רעידות אדמה והביע שוב את חוסר שביעות רצונו מיישום תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה (תמ"א 38): "היו לנו וויכוחים עם משרד המשפטים, חשבנו שנכון להוריד את אחוזי ההסכמה בצורה דרמטית, כי הרי זה פיקוח נפש. אם חלילה תהיה רעידת אדמה אנחנו לא יכולים לרחוץ בניקיון כפינו ולהגיד שלא מספיק שכנים הסכימו. צריך ללכת נגד חלק מהשכנים. צריך להוריד את אחוזי ההסכמה ל-51%, וראש הממשלה הציעה אף לרדת לפחות מזה, אבל לא נתנו לו, התעקשו להישאר עם 66% הסכמה וזה חבל מאוד.

"יש לתת תמריצים לאזורים היותר מסוכנים, שם הקרקע לא כלכלית. באזורים המסוכנים יש 70 אלף דירות דיור שלא עומדות בתקנים. הדרך היחידה להביא ליישום התמ"א שם היא להעביר מימון מהכנסות המדינה מתמ"א 38 במרכז ליישומה בפריפריה, שכן המדינה מכניסה מיליון שקל מיישום התמ"א במרכז. כלומר, המרכז יסבסד את האזורים הרגישים, כמו בית שאן, שספגה בשבת רעידת אדמה. ביקשנו לתת כסף, אבל לא עשו את זה. רק צריך לזכור שעוד לא הוגשה בקשה אחת לתמ"א 38 באזורים הרגישים, דוגמת בית שאן".