האוצר מוותר על הצמדת גמלאי מע' הביטחון למדד

זאת לאחר שנתיים של מאבקים ומו"מ שלא הניבו תוצאה ■ המהלך היה צפוי לעלות למדינה כ-800 מיליון שקל בשנה

משרד האוצר אינו מעוניין עוד בהצמדה של גמלאי מערכת הביטחון למדד המחירים לצרכן, זאת לאחר שנתיים של מו"מ ומאבקים שלא הניבו תוצאה. כך נודע ל"גלובס". הגמלאות של רוב העובדים במגזר הציבורי צמודים למדד (יוקר המחייה) לעומת אנשי מערכת הביטחון אשר גמלאותיהם צמודות לשכר העובדים הפעילים.

לפי תחשיבים של האוצר, הצמדת הגמלאות צפויה לעלות לקופת המדינה כ-800 מיליון שקל בשנה. היקף הגמלאות של מערכת הביטחון הוא כ-7 מיליארד שקל בשנה (כ-4 מיליארד עבור צה"ל ו-3 מיליארד עבור המשטרה, השב"ס, המוסד והשב"כ). באוצר הבינו בשבוע האחרון כי תמורת המעבר הם יאלצו "לפצות" את גמלאי המערכת בתוספת מיידית של לפחות 10%, שהם כ-700 מיליון שקל במונחים מוחלטים, אשר הצטרפו לבסיס הגמלאות לצמיתות.

הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, מסר כי "לאור הזיגזג של מערכת הביטחון בשנתיים האחרונות, משרד האוצר חוזר בו מרצונו להצמיד את גמלאות הביטחון למדד. האוצר איבד עניין במהלך הזה ומבחינתו ניתן להישאר במצב הקיים. משרד האוצר בוודאי לא מצטער לחסוך 800 מיליון שקלים בשנה". לוין מנסה ללא הצלחה לשכנע את משרד הביטחון לבצע את המהלך. עמדתו של לוין מתואמת לחלוטין עם אגף התקציבים באוצר.

עד השבוע האחרון, היה נראה כי האוצר וצה"ל יגיעו להסכם. עם זאת, בדיון שהתקיים לפני יומיים בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, נחשפו שוב חילוקי דעות. "מעבר למדד הוא הצעד הנכון. לפני כמה ימים היה אצלי מנכ"ל משרד הביטחון וככל שאני מבין יש נכונות למעבר" אמר אז לוין.

ראש אכ"א, האלוף אבי זמיר, השיב לו: "העמדה שלנו ברורה: לא מתנתקים מהעובדים הפעילים; חייבים לתת מענה הולם לשחיקה שנרשמה בשנים האחרונות; וגם חייבים להבטיח אי שחיקה עתידית". יצוין כי גמלאי המשטרה נאבקים תקופה אורכה בביצוע המעבר להצמדה למדד ובניתוק מגמלאי צה"ל, אך השר לביטחון פנים אינו מקדם את המהלך.