אכזבה בארה"ב: המשק ייצר רק 103 אלף משרות בדצמבר

ההערכות עמדו על כ-159 אלף משרות ■ שיעור האבטלה רשם ירידה חדה מהצפי, לרמה של 9.4% - הרמה הנמוכה מאז חודש מאי 2009

עיני המשקיעים בשוקי המניות והמט"ח ברחבי העולם היו נשואות היום לארה"ב. ב-15:30 שעון ישראל פורסמו נתוני שוק העבודה האמריקני לחודש דצמבר, שהיו מאכזבים.

משרד העבודה האמריקני דיווח על תוספת של כ-103 אלף משרות בחודש שעבר, כשהצפי עמד על הוספה של 159 אלף משרות בחודש דצמבר 2010. עם זאת, נתוני אוקטובר ונובמבר שונו כלפי מעלה, עם תוספת של כ-70 אלף במספר המשרות. שיעור האבטלה רשם ירידה חדה לרמה של 9.4% כשהצפי היה לירידה של 0.1% מ-9.8% ל-9.7%. מדובר ברמה הנמוכה מאז חודש מאי 2009. השכר הממוצע לשעה עלה ב-0.1% לרמה של 22.78 דולר.

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, אומר בתגובה לדו"ח כי "במבט קדימה, ניתן לשאוב עידוד מסוים ממדדי מנהלי הרכש בתעשיות החרושת והשירותים, או ממדדי סנטימנט הצרכנים, המקרינים לאחרונה אופטימיות זהירה מצד משקי הבית והמעסיקים. אולם, יש לזכור שבשלוש השנים האחרונות נגרעו 7,239 מיליון מקומות עבודה. לשם השוואה, רק כדי לבלום עלייה נוספת בשיעור הבלתי מועסקים, צריך מספר מקומות העבודה לגדול מדי שנה בכ-3 מיליון. בשורה התחתונה, בצל הנתון המאכזב משהו, נראה שהדרך להתייצבות שוק העבודה עדיין ארוכה. נצטרך להמתין חודשים רבים כדי לדעת לאן נושבת הרוח".

שלשום, נזכיר, סקר ה-ADP למספר המועסקים במגזר הפרטי הפתיע לטובה כשהראה זינוק של 297 אלף משרות בחודש דצמבר, לעומת צפי לתוספת של 100 אלף משרות בלבד.

מחקרים הצביעו כי המשק האמריקני צריך לייצר כ-125 אלף משרות חודשיות רק כדי להדביק את גדילת האוכלוסיה ולמנוע משיעור האבטלה לעלות. מספר כפול מזה, כ-250 אלף משרות, נדרש כדי להוריד את שיעור האבטלה. ב-2010, עד נובמבר, המשק האמריקני הוסיף בממוצע רק כ-86.5 אלף משרות ושיעור האבטלה למעשה עלה מ-9.7% בינואר ל-9.8% בנובמבר.

מודי'ס: "הצרכנים כבר לא כל כך חוששים לעתיד משרתם"

כמה מגופי המחקר וההשקעה הגדולים והמשפיעים בארה"ב מעריכים כי שוק העבודה האמריקני בדרך להתאוששות בשנה החדשה. גולדמן זאקס מעריך כי המשק האמריקני יוסיף 2.2 מיליון משרות ב-2011, או 180 אלף בחודש. במודי'ס מגדילים לעשות ומעריכים הוספה של 250 אלף משרות חודשיות ב-2011.

כמה כלכלנים מביעים אופטימיות רבה יותר כשהם צופים כי הסקטור הפרטי הוסיף בחודש החולף כ-300 אלף משרות - המספר הגבוה ביותר מזה כעשור. על פי הציפיות, פיטורים במגזר הממשלתי - פדראלי הם שאחראים לקיצוץ המספרים הסופיים בדוח התעסוקה.

ירידה במספר המובטלים משפיעה לטובה על הצרכנים, אשר פותחים את הארנקים וצורכים עוד ועוד שירותים ומוצרים. הצרכן האמריקני, האחראי על כ-70% מהתמ"ג במדינה, עומד כמו תמיד במרכז העניינים. על פי הדיווחים מעונת הקניות של חג המולד, נרשמו המכירות הקמעונאיות החזקות יותר מזה 4 שנים.

"הצרכנים כבר לא כל כך חוששים לעתיד משרתם, ולכן הם יוצאים מהבית ומרשים לעצמם לבזבז", ציין ריאן סוויט, כלכלן במודי'ס.