אושר הסכם הטיעון עם ג'קי מצא: לא יואשם בשוחד

(עדכון) - מנהל רשות המסים לשעבר יורשע ב-5 עבירות של מירמה והפרת אמונים ובעבירה אחת של סיוע לשוחד - ויהפוך לעד מפתח נגד יתר הנאשמים בפרשה

4 שנים לאחר מעצרו המתוקשר, ג'קי מצא, מנהל רשות המסים לשעבר, הורשע הבוקר (א'), על-פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון, ב-5 עבירות של מירמה והפרת אמונים ובעבירה אחת של סיוע לשוחד.

במסגרת ההסדר נסוגה התביעה מאישום קבלת השוחד, האישום המרכזי שעמד בלב פרשת המינויים ברשות המסים.

מצא, הנאשם המרכזי בפרשה, יהפוך לעד כנגד יתר הנאשמים בפרשה.

עו"ד מיכל עוזר-רוזן מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הציגה את עמדת המדינה והשיקולים שעמדו בבסיס ההגעה להסדר טיעון. "ג'קי מצא מודה כי במסגרת מילוי תפקידו כראש רשות המסים הוא ביצע עבירות של הפרת אמונים וסיוע לשוחד. ראינו חשיבות קודם כל בנטילת האחריות על המעשים הפליליים האלה על-ידי מי שעמד בראש רשות המסים, ראש רשות אכיפה, מהתפקידים הבכירים ביותר במדינה".

על-פי ההסדר, הסבירה עוזר-רוזן, מודה מצא כי בהמשך לסיוע שקיבל מאנשי העסקים קובי בן-גור ויורם קארשי לקידומו לראש רשות המסים, השניים תבעו ממנו לפעול כדי לקדם אחרים לתפקידים ברשות המסים. "הוא יודה כי איפשר להם דריסת רגל בקבלת החלטות במינויים ברשות המסים, והוא עשה כן כשלבן-גור ולקארשי יש אינטרסים אישיים ועסקיים ברשות המסים, והם חפצים בביסוס ההשפעה שלהם ברשות המסים".

עוזר-רוזן ציינה עוד כי "כתב האישום המתוקן מבטא את החומרה המיוחדת במעשיו של מצא... החומרה היא בכך שכראש הרשות הוא נעתר לדרישות של בן-גור וקארשי ומאפשר להם דריסת רגל בקבלת החלטות ברשות. בכך היה כדי לאפשר את שיכפול המעשים שנעשו כלפיו וחלחול של השחיתות גם לדרגים נמוכים יותר במערכת. זו הסכנה החמורה ביותר במעשים שנגלו בתיק הזה".

לסיום ציינה כי "ההודאה של מצא במעשיו הפליליים ונטילת האחריות מצדו היא מסר חשוב. אנחנו סבורים כי זה יתרום למניעת השחתה של מערכות ציבוריות".

ההסדר לא כלל הסדר לעניין העונש, וכל צד רשאי לטעון באופן חופשי בפני בית המשפט לעניין זה.

עו"ד נבות תל-צור, המייצג את מצא, טען בדיון כי "נפל דבר הבוקר עם הגשת כתב האישום המתוקן במסגרת הסדר הטיעון עם נאשם 1, משום שתהום גדולה מאוד פרושה בין כתב האישום המקורי למתוקן, כאשר לב-ליבו של כתב האישום המקורי, שהיה נעוץ בעבירה של לקיחת שוחד, שיוחסה למצא - שהיא העבירה שהוגדרה כעבירה החמורה ביותר בתחום טוהר המידות בשירות הציבורי - אינה קיימת יותר. יחד אתה עברו יחסי השוחד שהיו עמה. אין יותר שוחד ויחסי שוחד בכתב האישום המתוקן. נפתחה דרך למצא ליטול אחריות ממלכתית על הפגמים שנפלו בהתנהגותו ב-2006, פגמים שאנחנו מקבלים שחצו את הרף האסתטי והמשמעתי וחדרו לתחום של עבירות מירמה והפרת אמונים".

עוד טען תל-צור כי "אחריות על הדברים הללו מצא נטל לפני שנים רבות. הוא התפטר מתפקידו לפני הגשת כתב אישום. באירועים המתוארים בכתב האישום המתוקן אין לא ממד של שחיתות אישית ולא פגיעה בטוהר המידות, ולא שולמו חלילה כספים... מצא לא היה מוכן להשלים עם אישום של לקיחת שוחד".

עו"ד תל-צור ציין כי בהצגת הראיות לעניין העונש יראה "את הפער האדיר בין החומרה שיוחסה לפרשה בתחילת הדרך לעומת המצב כיום", וסיכם בהסבר מדוע מצא החליט לקבל את הסדר הטיעון: "מצא הוא בשר ודם, המשפט הזה גדול עליו, מהרגע שנפתחה הדרך להסיר את עבירת השוחד היו שיקולים אישיים, אנושיים ואחרים של מצא לחתום על ההסדר".

כזכור, הפרשה החלה בינואר 2007 עם מעצרם של בכירי רשות המסים בעבר ובהווה, ובהם מנהל הרשות דאז, מצא, וקודמו בתפקיד, איתן רוב, שנחקרו באזהרה במשרדי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בבת-ים, בחשד לעבירות שוחד ומירמה. התיק נגד רוב נסגר מחוסר ראיות.

על-פי החשד שעלה אז, השניים איפשרו לאנשי עסקים פרטיים, ובראשם יורם קארשי, אחיה של מנהלת לשכת ראש הממשלה, שולה זקן, להשתלט על מערך המינויים ברשות ולמנות מקורבים. לאחר שאלה מונו, הם הפחיתו לכאורה שומות ומחקו חובות של אותם אנשי עסקים.

כשנתיים וחצי לאחר המעצרים המתוקשרים הוגש כתב האישום כנגד מצא, שולה זקן, גדעון (גידי) בר-זכאי, שמואל בוברוב, יעקב (קובי) בן-גור ויורם קארשי.

כל המעורבים, למעט שולה זקן, הואשמו בעבירות של קבלת או מתן שוחד וכן בעבירות מירמה והפרת אמונים. זקן, שהיתה מנהלת לשכת ראש הממשלה ושר האוצר דאז, אהוד אולמרט, מואשמת במירמה והפרת אמונים.

כאמור, במסגרת הסדר הטיעון שהוצג היום נמחקה עבירת השוחד שעמדה בלב כתב האישום המקורי מכתב האישום נגד מצא. בנוסף, בוטלו 3 מתוך 8 עבירות של הפרת אמונים, ובאישום נוסף נמחק האישום בדבר הפרת אמונים, והושאר האישום בסיוע למתן שוחד.

הטיעונים לעונש בעניינו של מצא יתקיימו ב-20 לינואר.

"דף חדש"

עורכי הדין נבות תל-צור וטל שפירא, המייצגים את מצא, מסרו: "השמטת השוחד כנגד מצא בהסדר הטיעון מחזירה את תיק רשות המסים לפרופורציות הנכונות שלו. נמחקה עבירת השוחד שעמדה בלב כתב האישום המקורי, ונקבע כי מינויו של מצא היה מקצועי.

"מצא שילם ומשלם בפרשה מחיר אישי וציבורי כבד ביותר. ההסדר נועד בין היתר לאפשר לו לפתוח דף חדש ולהתחיל מהר ככל האפשר בשיקום חייו. יתר הפרשות שנותרו בכתב האישום עוסקןת בפגמים בהתנהלות, כאשר חלק נכבד מהן מאחורי גבו של מצא וללא ידיעתו".

מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה נמסר כי "ההודאה של ג'קי מצא במעשים הפליליים היא מסר חשוב ומרתיע לעובדי הציבור, באשר הם, במאבק למנוע את השחתת המערכת הציבורית".

העבירות שיוחסו לג'קי מצא בכתב האישום המקורי:

* לקיחת שוחד

* סיוע למתן שוחד

* 8 עבירות של הפרת אמונים

העבירות בהן הודה ג'קי מצא בכתב האישום המתוקן:

* סיוע למתן שוחד

* 5 עבירות של הפרת אמונים

רקע: תיק הדגל של הפרקליטות

פרשת המינויים ברשות המסים התפוצצה בינואר 2007 עם מעצרם המתוקשר של בכירי הרשות בעבר ובהווה, ובהם מנהל הרשות אז, ג'קי מצא, וקודמו בתפקיד, איתן רוב. הבכירים נחקרו באזהרה במשרדי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בבת-ים בחשד לעבירות שוחד ומירמה.

על-פי החשד שעלה אז, השניים אפשרו לאנשי עסקים פרטיים, ובראשם יורם קארשי, אחיה של מנהלת לשכת ראש הממשלה, שולה זקן, להשתלט על מערך המינויים ברשות המסים ולמנות מקורבים לתפקידי מפתח. לאחר שאלה מונו, הם הפחיתו לכאורה שומות ומחקו חובות של אותם אנשי עסקים.

רק כשנתיים וחצי לאחר המעצרים המתוקשרים הודיעה מנהלת המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, עו"ד אביה אלף, לעורכי הדין של מצא, שולה זקן, גידי בר-זכאי, שמואל בוברוב, קובי בן-גור ויורם קארשי, כי החליטה לדחות את הטענות שהועלו במסגרת השימועים שנערכו להם, וימים ספורים לאחר מכן הוגשו נגדם כתבי האישום. התיק נגד רוב נסגר מחוסר ראיות.

כל המעורבים, למעט שולה זקן, הואשמו בעבירות של קבלת שוחד או מתן שוחד וכן בעבירות מירמה והפרת אמונים. זקן מואשמת במירמה והפרת אמונים.

תיק רשות המסים הפך מהר מאוד לתיק הדגל של הפרקליטות, המסמל את מאבקה בשחיתות במגזר הציבורי.

בינואר השנה, במהלך שמיעת ההוכחות בתיק, אמר היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מני מזוז, בראיון לאחד העיתונים: "אני רואה את פרשת רשות המסים כאחת הפרשות הכי חמורות שטיפלנו בה. אולי זו הפרשה החמורה מכולן... אילולא הפרשה הזאת נחשפה ונעצרה, היינו מגיעים לתופעה הדומה לתופעה של המאפיה בארצות-הברית; כשהמאפיה קונה אנשי מפתח במערכת השיפוטית, במערכת הממשלית ובמערכת המחוקקת ורותמת אותם כדי לשרת את הפעילות שלה".