גרמניה וצרפת לוחצות על פורטוגל לקבל סיוע בינלאומי

בשתי הכלכלות הגדולות באירופה חוששים שליסבון לא תוכל בקרוב לממן את חובותיה בריביות סבירות ■ חוזי ביטוח נגד חדלות הפירעון של בלגיה ואירלנד הגיעו בסוף השבוע לשיא

גרמניה וצרפת לוחצות על פורטוגל לקבל סיוע כספי בינלאומי במהירות האפשרית כדי למנוע התרחבות של משבר החובות הריבוניים באירופה למדינות גדולות יותר, כך דיווח השבועון הגרמני "דר שפיגל" בגיליון שפורסם בשבת. לפני כן, ביום ו', צנחו שוקי המניות והאג"ח בפורטוגל בשל חששות המשקיעים מפני חדלות פירעון של ליסבון, והבנק המרכזי האירופי נאלץ להתערב כדי לייצב את השווקים.

בלי לציין את מקורותיו, השבועון הגרמני ציין שגורמים ממשלתיים בשתי הכלכלות הגדולות באירופה חוששים שליסבון לא תוכל בקרוב לממן את חובותיה בריביות סבירות, אחרי שעלויות גיוסי ההון שלה עלו מנובמבר בעקבות המשבר החוב האירי.

"דר שפיגל" דיווח עוד שגרמניה וצרפת רוצות ש-17 מדינות מרחב האירו יתחייבו לעשות את כל מה שיהיה נחוץ כדי להגן על המטבע האחיד, כולל הוספת עוד כספים לקרן החילוץ של מדינות האירו, שהיקפה כעת 750 מיליארד אירו או כטריליון דולר, במידת הצורך.

הבאה בתור

פורטוגל נתפסת על ידי כלכלנים רבים כמדינת השוליים של מרחב האירו שהיא הבאה בתור ללכת אחרי יוון ואירלנד ולבקש סיוע בינלאומי, מאחר שהיא מתקשה לאזן את תקציבה ולגייס הון נוסף בעלויות סבירות. השבוע תקיים פורטוגל את מכרז הנפקת האג"ח הראשון שלה בשנה החדשה, ותוצאותיו עשויות לאותת אם היא אכן תזדקק לסיוע חירום.

עלויות ההלוואות של פורטוגל, כלומר תשואות האג"ח שלה, קפצו שלשום לשיא במרחב האירו, וכמה מהמניות הבנקאיות שלה ירדו לשיאי שפל של 17 שנים, על רקע ההערכה שהיא צפויה ללכת בדרכן של יוון ואירלנד, שקיבלו ב-2010 סיוע חירום בהיקף כ-200 מיליארד אירו מקרנות הייצוב האירופיות וקרן המטבע.

שוק האג"ח הפורטוגליות, שירד שלשום זה יום שלישי ברציפות, הפך ליותר ויותר עצבני לגבי יכולתה של ליסבון לממן פדיון אג"ח בהיקף 5.9 מיליארד אירו באפריל וביוני. שוקי המניות האירופיים ירדו גם הם בעקבות דו"ח של הנציבות האירופית שהציע שבעלי אג"ח מבוכרות יישאו בחלק מההפסדים של בנקים שהנפיקו אותן כדי להגן במקצת על משלמי המסים, שמממנים את עלויות החילוץ שלהם.

חוזי ביטוח נגד חדלות הפירעון (CDS) של בלגיה ואירלנד הגיעו בסוף השבוע לשיא, ועלות ביטוח האג"ח של מדינות שונות, החל מפורטוגל וכלה באיטליה, עלתה גם היא.

מדד Markit iTraxx SovX מערב אירופה עלה שלשום (ו') בנקודת בסיס אחת לשיא של 214 נקודות בסיס, לאחר שה-CDS של בלגיה זינקו ב-14 נקודות בסיס ושל אירלנד העפילו ב-6 נקודות בסיס לשיא של כל הזמנים. ה-CDS על האג"ח של פורטוגל עלו ב-9 נקודות בסיס ל-534 נקודות בסיס - הרמה הגבוהה ביותר מה-30 בנובמבר.

"הכול בא לידי ביטוי בשוק הפורטוגלי. שוקי האג"ח ידחפו את התשואות גבוה יותר ויותר, עד שהן יזדקקו לטיפול נמרץ", אמר אחד הבנקאים שלשום.

עומדים ביעדים

חוזה סוקרטס, ראש ממשלת פורטוגל, ניסה שלשום להרגיע את החששות בעקבות העלייה החדה בתשואות האג"ח של ארצו, בכך שהבטיח שהממשלה עמדה ביעד צמצום הגירעון שלה לשנת 2010.

סוקרטס טען שהמדינה יכולה להמשיך לממן את חובותיה ללא עזרה חיצונית, ואמר שהממשלה תצליח לעמוד ביעד קיצוץ הגירעון התקציבי ל-7.3% מהתמ"ג בשנת התקציב 2010, בהשוואה ל-9.3% תמ"ג בשנת התקציב 2009.

הודעת פורטוגל בשבוע שעבר שהיא תנפיק את האג"ח הראשונות של שנת 2011 ביום ד' השבוע נראית כרגע ההכרעה של ליסבון. אם הממשלה תיאלץ לשלם תשואה גבוהה על האג"ח הללו, משקיעים רבים מניחים שהיא תבקש עזרה חיצונית.

תשואת האג"ח הפורטוגלית לעשר שנים ננעלה שלשום ברמה של 7.14%. פקידים בליסבון אמרו שתשואה גבוהה מ-7% אינה בת קיימא. סוחרים דיווחו שהבנק המרכזי האירופי קנה אג"ח פורטוגליות כדי למנוע מפולת גדולה יותר בשוק זה.

השווקים בפורטוגל סבלו גם מהודעת הבנק המרכזי של שווייץ, שהוא חדל לקבל אג"ח פורטוגליות כביטחונות במכרזי הריפו (רכישה חוזרת של מק"מים) שלו.