מה חושבים בגולדמן זאקס, סיטי ומורגן סטנלי על רציו?

בדיקת "גלובס": גזירת שוויה של רציו מסקירות של הבנקים הזרים הגדולים על נובל אנרג'י משקפת לחברה שווי של 3 מיליארד שקל בממוצע - נמוך ב-26% משווי השוק הנוכחי

לאחר שאתמול זינקה למחיר שיא של 59 אגורות ליחידת השתתפות, בין היתר בגלל המלצה אוהדת של האנליסט דיוויד קפלן מברקליס, נשאלת השאלה לאן מועדות פניה של רציו , השותפה ב-15% בקידוח "לוויתן".

קפלן, נזכיר, העניק לרציו המלצת "תשואת יתר" עם מחיר יעד של 80 אגורות ליחידה וציין כי היא המניה המועדפת בסקטור. קפלן העריך כי בתרחיש הגרוע ביותר מבחינת אימוץ המלצות ועדת ששינסקי - שיעור המס על ההכנסות מתגליות הגז יעמוד על 20%-50%.

הערכה זו בינתיים חסרת ביסוס, שכן כל הדיווחים האחרונים, גם ברקע פגישותיו של ראש הממשלה השבוע עם חברי הוועדה, שר האוצר, יזמי הגז והמשקיעים בקידוחים, הם כי בנימין נתניהו יתמוך בסופו של דבר בהמלצות ששינסקי ובדעתו של שר האוצר יובל שטייניץ כי יש לאמצן במלואן.

קפלן עצמו הזהיר בשולי דבריו אתמול כי "חוסר הוודאות ימשיך להחריף את התנודתיות בסקטור".

מה חושבים הזרים על רציו בעקיפין?

אך בדיקת סקירות אחרות של בנקים זרים גדולים על מניית נובל אנרג'י מגלה שווי נמוך לרציו, בהשוואה לשווי השוק הנוכחי. זאת, באמצעות גזירת השווי הכולל של "לוויתן" בהתאם לחלקה של נובל אנרג'י בקידוח.

סיטי, לדוגמה, מעריך בסקירה מה-29 בדצמבר כי חלקו של "לוויתן" במניית נובל עומד על 8-15 דולר; מורגן סטנלי מעריך את החלק ב-9 דולר (סקירה מה-29 בדצמבר); וגולדמן זאקס, השורי ביותר, גוזר חלק של 18 דולר ל"לוויתן" ממניית נובל. מיצוע של החלקים עומד על כ-12.5 דולר למניית נובל ומכאן ניתן לגזור שווי של כ-3 מיליארד שקל לרציו, נמוך ב-26.8% על השווי של רציו היום בבורסה.

גם אם ניקח רק את גולדמן זאקס, נקבל שווי של כ-4.1 מיליארד שקל לרציו, כלומר בדומה לשווי החברה היום בבורסה. יש לזכור כי המספרים הם לפני תמלוגי העל ומס הכנסה, כך שהשווי בפועל נמוך יותר.

החישוב התבצע באופן הבא: לקחנו את שווי "לוויתן" הנגזר ממחיר המניה של נובל והכפלנו בכמות המניות. לאחר מכן גזרנו את התוצאה בחלקה של נובל ב"לוויתן" (כ-40%) והכפלנו ב-0.15 (חלקה של רציו). החלק נקוב בדולרים הוכפל בשקלים לפי 3.6 שקלים לדולר אחד.

גיל בשן: "השווי של רציו מוגזם"

גיל בשן, אנליסט האנרגיה של IBI אמר בשיחה הבוקר עם "גלובס" כי "השווי של רציו מוגזם. צריך להבין שלפתח תשתית ייצוא זה דבר מאוד מורכב ויקר, שספק אם יקרה ב-5-7 נשים הקרובות והמשקיעים לא לוקחים את האפשרות הזאת בחשבון. כל הפיתוח זה מבצע הנדסי מאוד מורכב, ולכן צריך לגלם לזה גם סיכונים - השווי הנוכחי של הגז ב'לוויתן' הוא יחסית נמוך. אין ספק שהמשקיעים מעדיפים להסתכל היום על הפוטנציאל לתגלית נפט ופחות על הסיכון והמציאות העכשווית".

"עם שווי שוק של מעל 4 מיליארד שקל, חייבים לתמחר אפשרות של אכזבה"

מנהל קרן גידור גדולה, עמו שוחח "גלובס" ציין כי "השוק אומנם ממתין להתפתחויות בנושא הגז ב'לוויתן' אבל הנושא המרכזי עכשיו הוא הנפט, ופה יש תמיד לזכור אפשרות שלא ימצאו נפט, שלא יוכלו להפיק אותו בגלל העומקים או שהנפט לא יהיה באיכות מספקת. במחיר נעילה של 59 אגורות, ועם שווי שוק מטורף של מעל 4 מיליארד שקל, המשקיעים חייבים לתמחר גם אפשרות של אכזבה ולצמצם סיכונים.

יש לזכור כי יידרשו עוד שנים עד שהשותפות תראה שקל שחוק מהגז או הנפט, ובינתיים היא תידרש להשקעות עצומות בפיתוח המאגר, וזאת עוד בלי מילה על המלצות ששינסקי, שבינתיים עומדות על תילן וזו צריכה להיות הנחת העבודה של המשקיעים עד לשינוי, אם בכלל. לחשוב שהשער של רציו לפני ששינסקי נמוך משמעותית מהשער אחרי ששינסקי זה פשוט אבסורד", הוסיף.

נזכיר כי בשבוע שעבר, לאחר פרסום ההמלצות הסופיות של ועדת ששינסקי, החל מגדל שוקי הון לסקר את רציו במחיר יעד של 61 אגורות ליחידת השתתפות. לאור מחירה הגבוה בשוק, מחיר היעד מותיר עלייה מינורית של כ-3% על מחיר הבסיס הבוקר בבורסה.