אנגלה מרקל מרגיעה: "לא לחצנו על פורטוגל לקבל סיוע"

אנגלה מרקל מגיבה לדיווח כי גרמניה וצרפת לוחצות על פורטוגל: "לעולם לא נפעיל לחץ על מדינה לצעוד בדרך מסויימת" ■ "מדינה בעצמה צריכה להגיש בקשה לעזרה"

על רקע החששות הגוברים באירופה מפורטוגל ועל רקע הדיווח כי גרמניה וצרפת לוחצות על פורטוגל לקבל סיוע מהאיחוד האירופי, יוצאת היום (ב') קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, בהכחשה ומבהירה כי גרמניה אינה לוחצת על פורטוגל לקבל על עצמה סיוע מהאיחוד האירופי.

"פורטוגל לא ביקשה סיוע ואנחנו לא נלחץ עליה לקבל סיוע", אמרה מרקל במסיבת עיתונאים בביקורה במלטה. "לעולם לא נפעיל לחץ על מדינה לצעוד בדרך מסויימת, ידוע לנו שהסיוע הוא אופציה אך מדינות אלה חופשיות לבקש הזהות אם היא זקוקה לה", הוסיפה מרקל. בסיכום דבריה הבהירה מרקל כי "מדינה בעצמה צריכה להגיש בקקשה לעזרה"

דבריה של אנגלה מרקל מגיעים על רקע הפרסום כי גרמניה וצרפת לוחצות על פורטוגל לקבל סיוע כספי בינלאומי במהירות כדי למנוע התרחבות של משבר החובות הריבוניים באירופה למדינות גדולות יותר, כך דיווח השבועון הגרמני "דר שפיגל" בגיליון שפורסם בשבת.

בלי לציין את מקורותיו, השבועון הגרמני ציין שגורמים ממשלתיים בשתי הכלכלות הגדולות באירופה חוששים שליסבון לא תוכל בקרוב לממן את חובותיה בריביות סבירות, אחרי שעלויות גיוסי ההון שלה עלו מנובמבר בעקבות המשבר החוב האירי. "דר שפיגל" דיווח עוד שגרמניה וצרפת רוצות ש-17 מדינות מרחב האירו יתחייבו לעשות את כל מה שיהיה נחוץ כדי להגן על המטבע האחיד, כולל הוספת עוד כספים לקרן החילוץ של מדינות האירו, שהיקפה כעת 750 מיליארד אירו או כטריליון דולר, במידת הצורך.

השבוע תקיים פורטוגל את מכרז הנפקת האג"ח הראשון שלה בשנה החדשה, ותוצאותיו עשויות לאותת אם היא אכן תזדקק לסיוע חירום.