צפו בתמונות: אילו רכבים יהיו להיטי המכירות השנה?

החיזוי קשה, אך הרמנו את הכפפה ובחרנו את להיטי המכירות של 2011 ■ ניפגש ב-2012...

חיזוי בעידן האינטרנט הוא עסק מסוכן במיוחד. אם עד לפני כמה שנים עוד אפשר היה לטעות בתחזית בגדול, לעתים אפילו באופן מביך, ולסמוך על כך שבעוד שנה אף אחד כבר לא יזכור, הרי שכיום כל מילת חיזוי יומרנית מתועדת, משוכפלת ומופצת אלקטרונית. שום דבר כבר אינו נסתר מהאלגוריתמים החקרניים של מנועי החיפוש. למרות זאת, אנחנו מוכנים להציב את יוקרתנו האישית על הכף ולהמר מי יהיו להיטי המכירות הגדולים של שוק הרכב הישראלי ב-2011.

למען הגילוי הנאות נציין שהחיזוי הוא פחות מסובך ממה שהוא נראה מכיוון ששוק הרכב הישראלי פועל בתוך מסגרת הדוקה עם מעט מאוד חופש במשתנים: השוק כלוא בתוך "כלוב ברזל" של רגולציה, שמסוגלת להטות מגמות שלמות של מכירות לכיוון כזה או אחר; הוא מושפע משערי החליפין של השקל, שלבדם יכולים לשדרג את הכדאיות של דגמים ספציפיים או לפגוע בסגמנטים שלמים של רכב; הוא מושפע מהאופי השמרני של השוק המוסדי, שתופס כמעט 50% מהרכישות, וכמובן מהשמרנות המופלגת של הלקוח הישראלי, שאת בחירותיו לא קשה לנחש. אז הנה להיטי המכירות של 2011, והזכירו לנו להיפגש ב-2012 ולבדוק.

הונדה ג'ז הייבריד מקלט מס ירוק

הונדה ג'ז הייבריד
 הונדה ג'ז הייבריד

שני גורמי עלות מרכזיים עתידים להעיק כמשקולת על שוק הרכב הצמוד ב-2011: מחיר הדלק ושווי השימוש. "מס הדלק" החדש והמשודרג העלה את המחיר לצרכן של ליטר בנזין בתחנות בארץ לרף גבוה אף מזה של 2007, כאשר חבית נפט נסחרה ב-140 דולרים. גם שווי השימוש החודשי זינק אל על בתחילת ינואר וקלקל לרבים את תחשיב הכדאיות של החזקת רכב צמוד.

מכיוון שאנחנו לא רואים את מחירי הדלק יורדים דרמטית ב-2011 - נהפוך הוא - ושווי השימוש בוודאי לא ירד, לא נופתע אם השוק ינוע השנה באופן משמעותי אל הפלח היחיד שמבטיח פתרון לשתי הבעיות גם יחד מבלי להתפשר על גודל ועל סטטוס: מכוניות היברידיות.

המכוניות ההיברידיות למיניהן נהנות עדיין בארץ משתי הטבות מס נדירות - האחרונות שקיימות עדיין בשוק הרכב המקומי - שהן זיכוי קבוע בגובה 500 שקלים בשווי השימוש החודשי ומס קנייה נמוך. אם מוסיפים לכך הבטחה לצריכת דלק ריאלית של 15 עד עשרים קילומטרים לליטר מקבלים מקדם מכירות רב עוצמה.

השנה יוצעו אצלנו לראשונה אלטרנטיבות שישנו את חוקי המשחק בשוק, למשל ההונדה ג'ז ההיברידית, שתוצע במחיר של משפחתית בנזין רגילה. מאוחר יותר אפשר לצפות גם למיניוואן היברידי (מבית טויוטה) לרכבי פנאי היברידיים (אאודי Q5) למכוניות מנהלים היברידיות (אאודי A6) ולרכבי כביש-שטח היברידיים (מארצות הברית). לא נופתע אם הדגמים הללו יזכו להסתערות רבתי מכיוון ציי הרכב.

שברולט ספארק חדשה במחיר משומשת

שברולט ספארק
 שברולט ספארק

לפני כשנתיים הפנינו לכמה יבואנים את השאלה "מתי תתחילו לייבא ארצה מיני-מכוניות עירוניות?". התשובות היו כמעט זהות: אין בארץ ביקוש, המכוניות יהיו יקרות מדי וממילא לקוחות עם תקציב רכישה של 60 עד 80 אלף שקלים מעדיפים משפחתית משומשת.

אבל ב-2010, שלוש שנים בלבד לאחר הסקר האמור, נמכרו בישראל קרוב לעשרת אלפים מיני-מכוניות זולות. לפריחה המפתיעה בפלח הלא צפוי אחראי המיסוי הירוק, שסייע ליבואנים לחתוך את מחירי המכוניות הללו דרמטית לטריטוריה של משפחתית יפנית בת 4, ועדיין לגזור קופון נאה.

השנה יעצימו את המגמה גם מחירי הדלק הגבוהים, שישלחו את הנהגים - ואולי גם את המעסיקים - לחפש אלטרנטיבת תחבורה הגיונית יותר. ומה יותר הגיוני מקופסה ממוזגת ואמינה שמחזירה 18 קילומטרים לליטר ריאלית ושווי השימוש עליה נמוך ב-25% משל משפחתית?

לפיכך, אפשר לצפות למתקפה רבתי על הפלח בהובלת שלישייה קוריאנית: יונדאי I10 מחודשת ומוזלת (מחיר דגם הבסיס שלה צלל החודש לטריטוריה של 65 אלף שקלים); קיה פיקנטו החדשה, שתגיע ברבעון השני עם מחיר מרשים ועם עיצוב בוגר; ובעיקר שברולט ספארק, שתגיע בתוך שבועות אחדים ותציע עיצוב פנים וחוץ של מכונית "אמיתית", עם מחיר בסיס של פחות מ-70 אלף שקלים.

SUV אמריקני סולם הסטטוס

SUV אמריקני
 SUV אמריקני

המעמד הבינוני-עליון של ישראל, שנכנס ל-2010 עם כסף פנוי להשקעה, סיים את השנה עם הרבה יותר כסף פנוי. הבורסה האירה את פניה למשקיעים והעניקה תמיכה גבית איתנה לשוחרי רכבי הפנאי/סטאטוס. מהמגמה הזו נהנו ב-2010 סגמנטים רבים, ובמיוחד רכבי הכביש-שטח האמריקאיים הגדולים, שהדולר הנמוך מציב אותם בנקודה אטרקטיבית במיוחד של תמורה לכסף. הג'יפ גרנד צ'ירוקי היוצא, למשל, רשם ב-2010 את שנת המכירות החזקה ביותר שלו בישראל (כמעט 500 יחידות) למרות גילו המתקדם, והקדילק SRX החדש נחטף מהמדף.

בהנחה שהדולר לא צפוי להתרומם במהלך 2011 מרמת השפל שלו ביחס לשקל - אלא אם כן יתרחשו שינויי מאקרו בלתי צפויים (כמו מלחמה חלילה וחס), אפשר בהחלט לצפות ש-2011 תהיה השנה החזקה ביותר אי-פעם של רכבי הכביש-שטח האמריקאיים.

פורד EDGE המחודש כבר החל את המגמה בשלהי 2010, עם מפרט אבזור והנעה של SUV אירופי מפואר ועם תג מחיר של ג'יפ קוריאני. רשימת האספקה שלו נמתחת כיום ארבעה חודשים קדימה. הג'יפ גראנד צ'ירוקי החדש, המשווק בימים אלה, מציע יותר כוח, מרחב, פאר ואבזור מקודמו, והוא עדיין זול יותר מאאודי Q5 בסיסית. וגם פורד תצטרף באמצע 2011 לחגיגה עם הפורד אקספלורר החדש, שמכוון את עצמו במפרט ובאיכויות לעבר טוארג / ב.מ.וו X5 / אאודי Q7, אך עם מחיר נמוך משל טויוטה לנדקרוזר.

אופל אינסינייה - שבירת סטיגמת המחיר

אופל אינסינייה
 אופל אינסינייה

לאופל אינסינייה יש הרבה יתרונות, שיכולים להפוך אותה למכונית מנהלים ראויה ב-220 אלף שקלים. זוהי מכונית גדולה (4.83 מטרים לאורך) ומרווחת (2.74 מטרים בסיס גלגלים), שמציעה עיצוב מקורי, שרירי ונאה, במיוחד בגרסת החמש דלתות.

יש לה תא נוסעים סופר מודרני, שלדה אירופית מתקדמת ואיכות גימור וייצור גרמנית. היא גם מגיעה כסטנדרט עם מנוע שני ליטרים טורבו מדור אחרון, שמייצר 220 כוחות סוס וביצועים מכובדים בהחלט (7.8 שניות למאה קמ"ש, 240 קמ"ש מהירות סופית) עם בונוס של פליטה נקייה יחסית.

אבל האופל אינסינייה החדשה לא עולה בישראל 220 אלף שקלים אלא 175 אלף. המחיר הזה שובר את המוסכמות בשוק ומציב אותה מול משפחתיות יפניות ואירופיות עם מנועים ועם מפרטים נחותים משמעותית משלה, ובפער של עשרות אלפי שקלים מתחת למתחרות גרמניות כמו פולקסווגן פאסאט (עם מנוע 1.8 ליטרים).

פער המחיר הזה משנה את חוקי המשחק בפלח, ויאלץ את המתחרים לעבוד קשה - מונדיאו מחודשת עם מנוע שני ליטרים טורבו חזק כבר בדרך. הוא גם מבטיח שאופל תצליח למכור ב-2011 בישראל כל יחידה שהיא רק תצליח להשיג מהיצרן.

ועוד כמה להיטים בפוטנציה

פלח המשפחתיות הקטנות נחשב במשך שנים לאח-הפחות-מוצלח של המשפחתיות - רכב שהבוס מעניק לעובדים זוטרים עם משפחות, או שהצבא/ממשלה מקצה לעובדים בדרגות נמוכות. אבל ב-2011 הפלח הזה יקבל שדרוג משמעותי הן בגלל שווי השימוש הנוסק של "משפחתיות הציים" והן בשל הגעתן של מכוניות חדשות, המציעות שימושיות ואיכויות של משפחתיות "אמיתיות".

אם מוסיפים לכך שער מטבע נוח (דולר) מקבלים להיטי מכירות בפוטנציה. כך, למשל, אפשר להמר בלי סיכון שיונדאי תצליח למכור כל כמות שתשיג מה-I25 החדשה והמודרנית - מחליפת האקסנט, שתנחת כאן בקרוב. קיה תעשה חיל עם מחליפת הריו, ושברולט תגלגל לכביש כמות מכובדת של האביאו החדשה והמודרנית.

עוד להיט מובטח הם רכבי הכביש-שטח הקומפקטיים, שהשנה נגסו משמעותית מפלח המשפחתיות והמשפחתיות הגדולות. יונדאי IX35, קיה ספורטג' ואפילו כלי חריג ולא מוגדר כמו ניסן ג'וק מקבלים כיום הזמנות לאספקה במאי, ואנחנו לא רואים את הביקוש דועך עד סוף 2011.

גם בפלח הפאר אפשר כבר לסמן כמה להיטים בפוטנציה, כמו הב.מ.וו X3 החדש, שנחטף כמו לחמניות כבר בשבוע ההשקה; האאודי A6 החדשה, שכבר יש לה רשימת הזמנות ארוכה על אף שתגיע רק במאי; והפולקסווגן פאסאט החדשה, שמסתמנת כלהיט מכירות עוד לפני שפולקסווגן חשפה את המחיר (שיהיה כנראה נמוך באופן מפתיע, ע"ע אופל אינסינייה).