הסתיים עוד סכסוך: מדינול תפצה את בוסטון ב-104 מ' ד'

בוסטון ומדינול מצאו עוד נושאים לריב עליהם: ב-2005 בוסטון שילמה למדינול 750 מיליון דולר לסיום משפט בעניין הפרת פטנט ■ הפעם, הכסף יוצא מהכיס של מדינול, אולי זהו סוף הסאגה

הקשר בין מדינול, שייסדו בני הזוג הד"ר יהודית וקובי ריכטר לבוסטון סיינטיפיק, התחיל כשיתוף פעולה הדוק בין סטארט-אפ ישראלי מבטיח לחברת ציוד רפואי מובילה שנמצאת בצמיחה. אלא שהיחסים עלו על שרטון והקשר הפך להאשמות הדדיות בין שתי החברות.

החברה הישראלית טענה שבוסטון גנבה ממנה קניין רוחני והעתיקה ממנה את הסטנטים שלה לתמיכה בעורקים; החברה האמריקנית טענה שמדינול הפרה הסכמים.

מדינול תבעה מבוסטון פיצוי של 2-4 מיליארד דולר, בוסטון הגישה תביעת נגד משלה, והסכסוך הסתיים בסתיו 2005 לאחר התדיינות משפטית מתישה עם פיצוי של 750 מיליון דולר למדינול - הגבוה ביותר שאי-פעם הורה ביהמ"ש לשלם לחברה ישראלית.

אלא שהרחק מאור הזרקורים, עורכי הדין של החברות המשיכו בדיונים על נושאים אחרים, אף הם קשורים לפטנטים ומערבים צד שלישי - את ג'ונסון אנד ג'ונסון, המתחרה הגדולה של בוסטון סיינטיפיק בתחום הסטנטים.

ממסמך שהגישה בוסטון סיינטיפיק לרשות ניירות ערך האמריקנית (SEC) עולה, כי מדינול תפצה אותה כעת ב-104 מיליון דולר (77 מיליון דולר אחרי מס).

בעליה של חברת מדינול, משפחת ריכטר, שומרת על חשאיות כהרגלה, כך שקשה לדעת כמה, אם בכלל, נשאר מהמיליונים ששילמה לה בוסטון בעבר, ומהיכן תביא את הכסף לתשלום הנוכחי.

ההערכות הן כי בוסטון סיינטיפיק הפיצה את הסטנטים של מדינול, וכך התחרתה בג'ונסון אנד ג'ונסון שתבעה בעצמה את בוסטון בטענה כי הסטנטים הללו מפרים את הפטנטים שלה. בוסטון סברה כי האחריות על הפרת הפטנט היא של מי שייצרה עבורה את הסטנט, מדינול, ובית המשפט פסק בעניין זה לטובת בוסטון.

תחום הסטנטים רווי מאבקים משפטיים. בשנתיים האחרונות בוסטון וג'ונסון אנד ג'ונסון מנסות ליישב ביניהן שורה של תביעות פטנטים הדדיות, במסגרתן שילמה בוסטון סיינטיפיק 716 מיליון דולר לג'ונסון אנד ג'ונסון, ועתה הצליחה להחזיר להשיב לעצמה חלק מן הסכום בעקיפין, דרך מדינול.

מדינול נכחה בעבר בכל בית חולים

מדינול נחשבה בעבר לאחת מחברות המכשור הרפואי המובילות בישראל. היא הייתה מהחלוצות העולמיות בתחום פיתוח הסטנטים והצליחה לחבור לבוסטון בדיוק כשזו החליטה להיכנס לתחום ולהתחרות במובילות.

באמצעות מנגנון המכירות המשומן של בוסטון, כמעט כל בית חולים בעולם השתמש בסטנט של מדינול.

בעקבות כך, ההכנסות של מדינול הוערכו אז במאות מיליוני דולרים, ומשפחת ריכטר נהנתה מרווחים נאים. מדינול נותרה ללא מפיץ, וכיום היא משווקת את מוצריה דרך לא אחרת מג'ונסון אנד ג'ונסון.

כיום מדינול ממשיכה לשמור על חשאיות, אך ידוע שהיא מתמחה בייצור ושיווק של סטנטים "עירומים", בעוד רוב השוק כבר עבר להשתמש בסטנטים מצופי תרופה. כיוון שנותרה עם הטכנולוגיה הוותיקה בלבד, מדינול כנראה אינה מוכרת בהיקפים דומים לאלה שהשיגה בעבר. ממדינול נמסר כי "מדינול היא חברה משגשגת וצומחת עם פורטפוליו עשיר של טכנולוגיות ומוצרים מגוונים וחדשניים".

ההערכות הן שכדי להתגבר על החולשה היחסית של המוצר העיקרי של מדינול, הקימה משפחת ריכטר את חברת BioRest, שמנוהלת על-ידי יורם ריכטר, בנם של קובי ויהודית.

זוהי תרופה שנועדה להפחית את ההצטלקות על גבי סטנטים "עירומים", היא ניתנת לחולים בזריקה ומשמשת תחליף לציפוי הסטנט בתרופה.

עם זאת, לאחרונה הוצגו בכנס נתונים מניסוי שלב II של BioRest, ומהם עולה כי המוצר לא הצליח להפחית באופן מובהק את רמות ההצטלקות בקבוצת הניסוי לעומת קבוצת הביקורת. החדשות הטובות הן שהחברה הצליחה להפחית את רמות הסטנוזיס בשתי תת-קבוצות - חולי סוכרת, וחולים בעלי רמה גבוהה של פעילות דלקתית.