כדורגל במינוס: הקבוצות באירופה הפסידו 1.2 מיליארד אירו

דו"ח אופ"א: ההפסדים של מועדוני הליגות הבכירות ב-53 מדינות באירופה זינקו ב-85% תוך שנה ■ 56% מהמועדונים סיימו את 2008/09 עם הפסד תפעולי

1.2 מיליארד אירו. זה סכום השיא שהפסידו בעונת 2008/09 כלל מועדוני הכדורגל מהליגות הבכירות ב-53 המדינות החברות באופ"א. כך עולה מדו"ח שפרסם אתמול (ג') הארגון וכולל 733 מועדוני כדורגל מאירופה. מדובר על זינוק של 85% בהפסדים לעומת אלו שנרשמו בעונת 2007/08.

למרות שההכנסות הכוללות של 733 המועדונים שנסקרו עלו ב-4.2% לסך של 11.7 מיליארד אירו, הרי שגידול מאסיבי בשיעור של 9.3% בהוצאות, ל-12.9 מיליארד אירו בסך הכל, הוביל לגידול הדרמטי בהפסדים. הנתון היותר משמעותי: 56% מכלל הקבוצות שנסקרו בדו"ח סיימו את השנה עם הפסד תפעולי.

נתונים מעניינים נוספים שעולים מהבדיקה של אופ"א נוגעים לשכר העובדים במועדונים, שהוציאו בסך הכל כ-7.5 מיליארד אירו על משכורות - מה שאומר ש-64% מההכנסות מופנות לתשלום משכורות. אצל 249 מועדונים יחס שכר עובדים/הכנסות עובר את ה-70%, ואצל 73 מועדונים מתוך אלו נמצא הנתון המדאיג של יחס שכר עובדים/הכנסות הגבוה יותר מ-100%.

כצפוי, הליגה האנגלית ממשיכה להיות המכניסה ביותר ביבשת. ההכנסה הממוצעת לקבוצת פרמיירליג ב-2008/09 עמדה על 122 מיליון אירו, הרבה מעל ההכנסה הממוצעת למועדון מהבונדסליגה הגרמנית (86 מיליון אירו), הסרייה A האיטלקית (76 מיליון), הלה ליגה הספרדית (75) והליג 1 הצרפתית (52). עם זאת, רק שישה מועדונים בפרמיירליג הצליחו לסיים את העונה עם איזון תפעולי או רווח, כשכל היתר רשמו הפסדים.

עניין אחר שעולה מהדו"ח הוא התחייבויות של המועדונים בשוק ההעברות. אופ"א מצאה כי החובות של הקבוצות אל קבוצות אחרות, עבור שחקנים שנרכשו, הסתכמו ב-2.2 מיליארד אירו.

***

את כל הנתונים האלו פרסמה אתמול אופ"א על רקע התייחסות נרחבת של ראשיה לחוקי הפייננשל פייר-פליי, שייכנסו לתוקף בכדורגל האירופי בעשור הקרוב. תחת הרגולציות המדוברות, קבוצות יצטרכו להוציא סכומים זהים לאלו שיכניסו (חוק ה"ברייק איבן"), כשאי עמידה בתנאי הזה תגרור הרחקה ממפעליה של אופ"א (הצ'מפיונס ליג, הליגה האירופית והסופרקאפ) החל מעונת 2013/14. עד 2015 תותר חריגה של עד 45 מיליון אירו במשך שנתיים לכל קבוצה - בתנאי שאת הסכום הזה יכסה הבעלים או גוף אחר הקשור לקבוצה, במסגרת של תרומה. סכום החריגות המותר יצטמצם בהמשך העשור באופן הדרגתי.

"אין לנו מטרה להכניס את הקבוצות לצרות כלכליות, אלא רק לאפשר להן לייצר אסטרטגיה כלכלית נכונה לטווח ארוך", אמר אמש נשיא אופ"א מישל פלאטיני. "אנחנו לא מנסים לצוד מכשפות, אלא לגרום למועדונים להפסיק לנוע בצורה עיוורת. אף קבוצה לא תהיה חסינה מהרחקה, גם לא קבוצות גדולות.

"לאף אחד באופ"א אין אינטרס לראות את הכדורגל נכחד. והוא בהחלט הלך לכיוון הזה", המשיך פלאטיני. "לכן היינו חייבים להתערב". במידה וחוקי הפייננשל פייר-פליי היו מיושמים כבר בעונה הנוכחית, 11 קבוצות אירופיות היו נאלצות להתמודד עם הרחקה ממפעליה של אופ"א. "גם רומא לא נבנתה ביום אחד", הוסיף פלאטיני. "נתנו למועדונים מספיק זמן כדי להתארגן מחדש על רמת ההוצאות שלהם. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שנצטרך להרחיק מישהו, אבל אם לא תהיה ברירה, נשמיע את המוזיקה".