אז מה דעתו של פישר על הקידוחים

הוא יודע את ערכו ויודע שמילה שלו מקובלת על הציבור יותר מאלף מילים של אחרים

אין ספק: זהו הנאום הכי חריף שסטנלי פישר נאם אי-פעם בתקופתו כנגיד בנק ישראל. חד, בהיר, ברור ותקיף. כזה שלא משאיר אחריו ענני אי-בהירות או כפל משמעות.

הדברים כוונו כל כולם לשומע אחד בלבד, שנמצא כמה מאות מטרים משם, ראש הממשלה, בנימין נתניהו. שיהיה לו ברור. שיהיה לו כוח. כדי שיתקדם בדרך הנכונה עם רוח גבית חזקה, שתדע הארץ כולה שיש מאחורי ראש הממשלה גב חזק ואיתן.

הנגיד סטנלי פישר יודע את ערכו. הוא יודע שמילה שלו מקובלת על הציבור הרבה יותר מאלף מילים של אחרים.

זו לא הפעם הראשונה שנתניהו שומע את הדברים. הוא שמע אותם גם אתמול אחרי הצהריים, מפי פישר, מילה במילה, בלשכתו. באותן שעות דיון ארוכות מול עיניהם הרעבות ונוכח אוזניהם הנאטמות של יצחק תשובה ופלוגת הבכירים הצמודה אליו.

המבוגר האחראי

האם התרשם אמש פישר שנתניהו לא עומד בלחץ? האם בשלהי הדיון אתמול חשב פישר שאולי ביבי נחלש? האם הוא חש שנימוקים ענייניים-כלכליים-משפטיים, לכאורה, מתחילים לכופף או להחליש אותו? ואולי הוא רק ראה אי שקט בעיניו של ראש הממשלה. חשש שמא ההחלטה שלו לקבל את ההמלצות כולן, במלואן, ללא מגע יד זרה, תתקבל פחות טוב בעיני ציבור אנשיו שלו, שיש ביניהם כמה שמתנגדים להמלצות, ולכן החליט פישר לחזק אותו גם פומבית.

לחזק וגם לחשק. שיהיה ברור בדיוק מה אומר המבוגר האחראי של כלכלת ישראל. הדברים של פישר חד משמעיים: אחרי שמונתה ועדה מקצועית, בידיעת ראש הממשלה, עם אנשים מקצועיים ואמינים, המוכרים והמקובלים על רה"מ, אחרי שהחברים ישבו ולמדו את החומר משך חודשים, קראו מעל 1,000 עמודי חומר, מבעלי העניין, ממומחים, מגורמים בינלאומיים, פגשו את כל מי שרצה להיפגש איתם וגיבשו מסקנות והמלצות, ואחרי כן הראו אומץ מקצועי רב וגם שינו אותם לטובת היזמים - לא ייתכן שיפתחו כל הדיונים מחדש. לא ייתכן שבמשרד רה"מ יתחילו את כל הסיפור מחדש.

עיקר העיקרים: בשום אופן לא להחריג את הכנסות קידוח תמר מההמלצות, כפי שדורשים בעלי העניין.

לפי הנגיד פישר, החרגת תמר פירושה שבעשרות השנים הבאות לא תיהנה המדינה ואוכלוסייתה מהנכסים שבידיה.

בין לבין ריפד פישר, פוליטיקאי מחונן שכמותו, את דבריו בחלוקת שבחים לכוווולם. לאנשי הצד הזה ואנשי הצד ההוא. זה הפך את דבריו ליותר מנומסים, אבל בטח לא פחות חד-משמעיים ותקיפים.