מה עוד רוקחת משפחת ריכטר שייסדה את חברת מדינול?

"מדינול היא חברה משגשגת וצומחת עם פורטפוליו עשיר של טכנולוגיות ומוצרים מגוונים וחדשניים" - חלק מהחדשנות מאוגדת תחת שתי חברות חדשות שהקימה משפחת ריכטר

"מדינול היא חברה משגשגת וצומחת עם פורטפוליו עשיר של טכנולוגיות ומוצרים מגוונים וחדשניים", כך מסרה אתמול מדינול ל"גלובס" כתגובה לידיעה על 104 מיליוני הדולרים ששילמה לחברת בוסטון סיינטיפיק, כפיצוי על ויכוח על פטנטים.

ל"גלובס" נודע כי חלק מהחדשנות שעליה מדברת החברה מאוגדת תחת שתי חברות חדשות שהקימה משפחת ריכטר - Valve Medical ו-Microtech. החברות הללו, בבעלות מלאה של בני הזוג קובי ויהודית ריכטר, שוכנות בקריית עתידים בסמוך למשרדי מדינול.

שתי החברות החדשות סוטות מתחום ההתמחות של מדינול - זירת הסטנטים, ושתיהן רשמו פטנטים, המעידים על המוצרים שאותם הן מתכוונות לייצר.

שתי חברות, שלושה פטנטים

הראשונה היא וולב מדיקל שעוסקת, בהתאם לשמה, בשסתומים המושתלים באופן זעיר-פולשני (כמו החברות ונטור ו-PVT הישראליות, שנמכרו במאות מיליוני דולרים). החברה רשמה פטנט על שיטה שנועדה לשפר את הדיוק והפשטות של התהליך. הייחוד שבשיטה הוא שהיא כוללת מנגנון שאותו מעגנים לנקודה שאליה מעוניינים להוליך את השסתום, ובאמצעותו מוליכים אותו בדיוק למקום הרצוי. כמו כן, ניתן לפרק את השסתום לחלקים ולהרכיבו מחדש בתוך הגוף. פטנט נוסף של החברה הוא שיטה לתיקון מיקומו של שסתום לאחר ההשתלה.

החברה השנייה של משפחת ריכטר היא מיקרוטק, שעוסקת בפיתוח של מכשיר לשחרור מבוקר של תרופות. למיקרוטק יש פטנט לרכיב המושתל בתוך הגוף ומכיל תרופה. כאשר מפעילים אנרגיית אולטרה-סאונד מחוץ לגוף, הרכיב המושתל משחרר אנרגיה חשמלית, אשר גורמת לשחרור מבוקר של התרופה מן הרכיב, בדיוק במקום בו הוא מושתל.

על-פי הפטנט, הטיפול מיועד הן לשחרור תרופות סביב סטנטים כדי למנוע את ההצטלקות שלהם, והן לשחרור תרופות במוח, לשם טיפול בסוגים שונים של שיתוק.

כיום רוב התרופות בשחרור מושהה מתפרקות בהדרגה וכך משחררות את החומר הפעיל. שחרור כזה הוא בדרך כלל הדרגתי וקבוע. לא ניתן, למשל, לקבוע כי החומר ישתחרר בכל יום חמישי בשעה שלוש, או רק כשהחולה חש ברע. המנגנון של מיקרוטק מאפשר מתן תרופות באופן מבוקר לחלוטין, על-פי כל פרוטוקול שהוא.

על כל הפטנטים חתום קובי ריכטר, לעתים לבדו ולעתים עם שותפים. על-פי רשם החברות, וולב מדיקל ומיקרוטק הוקמו ב-2007 ו-2006 בהתאמה. הן קשורות בחברה נוספת, בשם זולי אחזקות, שגם היא בבעלות מלאה של בני הזוג ריכטר.

זולי מחזיקה בפטנטים משלימים לאלה של וולב מדיקל ומיקרוטק, וכן בפטנטים מתחומים נוספים בתחום המכשור הרפואי. למשל יש לה משפחה של פטנטים בתחום הטיפול באניוריזמות (מפרצות עורקים), מחלה שבה קירות העורק הופכים דקים והעורק עלול להתפוצץ.

כמו כן רשומים תחת זולי אחזקות שני פטנטים נוספים שהמציא קובי ריכטר בתחום כלי הנגינה. האחד הוא מיתר חדשני ממתכת ייחודית, שמאפשר להפיק מכלי מיתר צליל רם וממושך יותר.

השני הוא פטנט לכלי נשיפה חדש, דמוי חליל אך לא גלילי בצורתו, אשר מפחית למינימום את צליל השריקה אשר מאפיין את כלי הנשיפה, בעיקר אצל נגנים לא מומחים.

לריכטר מספר רב של פטנטים, גם תחת חברת מדינול, ובין אלה נמצאים גם פטנטים לסטנט מצופה תרופה.