התיאבון של קרדן: לאחר ההשתלטות על דן רכב - בוחנת סיפוח זכייניות של אוויס בחו"ל

כפי שנחשף ב"גלובס" באוגוסט, קרדן ודן מחלקות ביניהן את נכסי אמד: ■ קרדן תקבל את השליטה בדן רכב, זכיינית אוויס, ואילו דן תישאר עם נכסי הנדל"ן

כחצי שנה לאחר שהחל הסכסוך בין קבוצת ההשקעות קרדן לקואופרטיב התחבורה דן, הגיע המאבק לסיומו, באמצעות הפרדת ההחזקות המשותפות של השניים בחברה הפרטית אמד, בעלת פעילויות בתחום הרכב והנדל"ן. על הכוונה לפצל את פעילות אמד בין הניצים נכתב ב"גלובס" כבר באוגוסט 2010.

קרדן ודן החזיקו בשותפות שווה באמד, שנכסיה העיקריים הם כ-54% ממניות דן רכב הבורסאית, זכיינית השכרת הרכב "אוויס" בישראל, וכמה נכסי נדל"ן פרטיים. כעת תרכוש קרדן מאמד את כל מניות דן רכב שבידיה תמורת 334 מיליון שקל, ובכך תגיע להחזקה של כ-68% ממניותיה.

ללא מזומן משמעותי

העסקה אינה כוללת העברת כסף מזומן בסכום משמעותי, שכן צדה השני כולל השקעה של 359 מיליון שקל שתבצע דן ברכישת מניות אמד שבידי קרדן וקבלת הבעלות המלאה בחברה הפרטית לידיה. לאחר השלמת העסקה, בקואופרטיב דן לא פוסלים את האפשרות להנפיק את אמד כחברת נדל"ן בבורסה בתל אביב.

דן רכב מספקת שירותי ליסינג והשכרת רכב ועוסקת במכירת רכבים. תוקף זיכיון אוויס שבידי דן רכב הוא עד סוף 2011, עם אופציה להארכה בחמש שנים. העסקה משקפת לדן רכב שווי של כ-615 מיליון שקל, גבוה בכ-13% משווי השוק של החברה הבוקר בבורסה.

בין נכסי הנדל"ן הבולטים של אמד נכללים מגרש חניה בבת ים, חניון דן שבשיכון דן בצפון ת"א ומגרש חניה ליד הצטלבות הרחובות ארלוזורוב ודיזנגוף בת"א. השלמת העסקאות מותנית בכמה תנאים, והוצאותיהן לפועל, הצפויות עד 90 יום ממועד החתימה, תלויות זו בזו. בקרדן ציינו כי בשלב זה לא ניתן לקבוע כיצד ישפיע המהלך על תוצאותיה הכספיות.

רכישות אגרסיביות

קרדן נכנסה להשקעה באמד לפני כחמש שנים, במחיר ששיקף לחברה הפרטית שווי של 150 מיליון דולר. חילוקי הדעות בין קרדן, שבשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור, לקואופרטיב דן, התעוררו בחודשי הקיץ האחרון, כשקרדן ביצעה השקעות אגרסיביות במניות דן רכב, עד שהגיעה להחזקה ישירה של 14% ממניות החברה, והפכה לבעלת המניות השנייה בגודלה (לאחר אמד עצמה).

הצדדים אף הגיעו במהלך הסכסוך לביהמ"ש, שבו טענו מנהליה של דן כי פעולותיה של קרדן הן בגדר "מחטף בריוני". קרדן, כך נטען על-ידיהם, "רקמה מזימה להשתלט על זכיינות אוויס וביצעה כל שביכולתה על מנת להשלימה".

בין היתר טענו בקואופרטיב כי קרדן רכשה את מניות דן רכב כדי לקדם עסקאות בעלי עניין ולהכניס לכיסה סכומי כסף באמצעות יבואנית הרכב יוניברסל מוטורס (UMI) שבה היא מחזיקה. בקרדן דחו את הטענות, והציגו דוגמאות לחוסר הוגנות של התנהלות דן באמד, הנוגעות לעיכוב פיתוח נכסיה.

איתן רכטר, מנכ"ל קרדן ישראל, שמונה ליו"ר דן רכב, אמר היום: "אנחנו מרוצים מההיפרדות ומהרכישה. כשנכנסנו לאמד ראינו את הפוטנציאל גם באוויס וגם בנדל"ן, אבל ברגע שהבנו ששני הצדדים לא יכולים להישאר יחד, העדפנו את אוויס על הנדל"ן, כי אנחנו חושבים שיש שם פוטנציאל עצום. זו חברה מעולה עם הנהלה מעולה, שיחד איתה נוכל לצמוח גם בתחום הליסינג בארץ, וגם בחו"ל, והכוונה היא לבחון אפשרויות לקחת זכיינויות של אוויס בעולם".

בדוחות הכספיים האחרונים שפרסמה דן רכב, לתשעת החודשים הראשונים של 2010, היא הציגה נסיגה בפעילות הליסינג ושיפור במכירות רכבים. סך הכנסותיה לתקופה זו צמח ב-2% ל-1.2 מיליארד שקל. שיפור ברווחיות התפעולית תמך בעלייה של 8% ברווח הנקי בין ינואר-ספטמבר 2010, שהגיע ל-60.5 מיליון שקל.