"דליפה מ'לוויתן' תשבית את חופי ישראל ותסב נזקים אדירים ליוון ולטורקיה - אנו חשופים לתביעות אדירות"

(עדכון) - השר לאיכות הסביבה דורש להפסיק את קידוחי הנפט ב"לוויתן" עד שיוסדר נושא אמצעי הבטיחות, מחשש לאסון דליפה כפי שקרה ל-BP במפרץ מקסיקו ■ ארדן ל"גלובס": "אני מבקש להקפיא הקידוח לשבועות עד חודשים ולבצע בדיקה, אך אין התייחסות רצינית לפנייתי"

הסיכוי להפסקת קידוחי הנפט באתר "לוויתן", כפי שדורש השר לאיכות הסביבה גלעד ארדן, הינו קלוש. ארדן פנה הבוקר (ה') לשר התשתיות עוזי לנדאו בבקשה להפסיק את קידוחי הנפט באתר "לוויתן", מחשש לפגיעה אפשרית באיכות הסביבה. ארדן מדגיש כי בקשתו נוגעת לקידוחי הנפט ולא לקידוח הגז.

קידוח "לוויתן" הגיע בשבוע שעבר למטרת הנפט הראשונה בעומק של 5,800 מטר. נזכיר כי על פי אומדני נובל אנרג'י, קיים סיכוי של 17% למציאת 3 מיליארד חביות נפט בשכבת המטרה הראשונה, הנמצאת בעומק של כ-5,800 מטר וסיכוי של 8% למציאת 1.7 מיליארד חביות בשכבת המטרה השנייה, בעומק של כ-7,200 מטר.

"רק לאחרונה היינו עדים לאסון הסביבתי שארע במפרץ מקסיקו כתוצאה מדליפה של כ- 500 אלף טון נפט גולמי מקידוח תת ימי שהתרחש באפריל 2010. הדליפה אירעה ככל הנראה כתוצאה מרשלנותן של חברות קידוח. הנפט הגולמי שדלף לים גרם לזיהום של 650 ק"מ חופים, לנזקים עצומים לתיירות ולדייג של 4 מדינות בארצות הברית וכפועל יוצא מכך לנזקים כלכליים הנאמדים כיום בכ-20 מיליארד דולר", כתב ארדן ללנדאו בבקשה להפסיק את קידוחי הנפט ב"לוויתן".

ארדן מציין במכתבו כי דליפה קטנה הרבה יותר מאתר "לוויתן" יכולה לגרום נזק אדיר לישראל. "אם חס וחלילה יפרוץ נפט לים ויתפשט לחופים, תיגרם פגיעה חמורה במערכות אקולוגיות ימיות תוך שיתוק אזורי דייג, פגיעה קשה בתיירות נופש ופנאי, ולא פחות חשוב מכך הדבר עלול לשתק פעילות של מתקני תשתיות לאומיים כגון מתקני התפלה, נמלים, תחנות כוח ועוד", כתב ארדן.

הוא מציין כי בישראל אין חקיקה המסדירה את ההיבטים הסביבתיים בפעולות חיפושי הנפט בים, כיוון שהן מתבצעות במים הכלכליים של ישראל, ולא במים הטריטוריאליים. ארדן ציין כי במשרד להגנת הסביבה פועלים להסדיר את הנושא, אך עד אז הוא דורש להקפיא את קידוח הנפט ב"לוויתן".

סיכוי קלוש להפסקת הקידוח

אך בשיחה עם "גלובס" מציין ארדן כי בשיחות שניהל לאחרונה עם אנשי משרדי האוצר והתשתיות נראה כי הסיכוי שקידוח הנפט יוקפאו אינו גבוה. למרות זאת, הוא ממשיך לדרוש להפסיק את הקידוחים, לא לתקופה ממושכת אלא לחודשיים-שלושה.

"רק אתמול BP עצרה עוד קידוח באלסקה בגלל דליפות", אומר ארדן. "קיימתי דיונים בחודשים האחרונים להבין מה היכולת שלנו להפיק לקחים מהדליפות הללו וכיצד להתמודד. הסתבר לי שאין למשרד להגנת הסביבה אפילו ספינה שיכולה להגיע עד 'לוויתן'. לתדהמתי, אין למדינה אפילו סמכות חוקית לבוא ליזמים בדרישות כי לא מדובר במים טריטוריאליים אלא במים כלכליים".

- מדוע נזכרת דווקא עכשיו?

"אני לא ידעתי את לוחות הזמנים של הקידוחים, כי היזמים לא חייבים לי שום דבר. הכסף באדמה ורוצים להוציא אותו מהר ונותנים מהר זיכיון. האם יש להם יכולת היום להתמודד עם דליפה? אנחנו לא יודעים... ההשלכות עלולות להיות קטסטרופליות. אני לא רוצה לצייר תרחישי אימים, אבל דליפה גדולה מ'לוויתן' יכולה להשבית להרבה זמן את חופי ישראל ולהסב נזקים אדירים גם ליוון ולטורקיה - וישראל חשופה פה לתביעות אדירות".

- מדובר בקידוח עם משמעויות כספיות גדולות; מדברים על סיכוי ל-4.7 מיליארד חביות נפט. מה הסיכוי שייענו לדרישותיך?

"לא ביקשתי לבטל את 'לוויתן' או להקפיא אותו לשנים רבות. אני מודה ומתוודה שהייתי מאוד שמח אם הייתה היערכות לפני שנים אבל כל גילויי הגז הללו באו בחודשים האחרונים. אני מאוד מצטער שלמשרד אין את היכולת החוקית אבל זה לא אומר שצריך להעניש את אזרחי המדינה".

- כמה זמן לדעתך תיקח הסדרת הנושא? לכמה זמן אתה רוצה שיקפיאו את "לוויתן"?

"שבועות ספורים עד חודשים בודדים. זה עניין של ידע מקצועי נרכש עם חברה בינלאומית".

- אבל מהיכרותנו עם עוזי לנדאו ניתן לומר כבר שהוא לא ייענה לפנייתך.

"אני לא מגיב לכך".

- דיברת איתו?

"דיברתי עם אנשיו ועם אנשי האוצר כבר מספר ימים".

- ומה הם אומרים?

"אני כרגע לא מזהה התייחסות רצינית לפנייה שלי, אבל בסדר... אנחנו עושים את מרב המאמצים כדי ללמוד על המצב שם ועל מה שיש ליזמים. אני גם פניתי ליזמים לפני מספר שבועות כדי לקיים ביקור באסדה".

- מה תעשה אם לא יקפיאו את הקידוח?

"אין לי מה לעשות. אני מקווה שכל האחראים מבינים מה יהיו ההשלכות כלפיהם אם יקרה אסון כתוצאה מהיערכות לא נכונה של נובל אנרג'י. בואו נזכור שנובל אנרג'י היא חברה הרבה יותר קטנה מ-BP ואם ל-BP היה אסון במפרץ מקסיקו ובאלסקה - אז גם לנובל יכול לקרות. לא צריך לזלזל בזה. אני מקווה שבמשרד התשתיות מבינים מה האחריות האישית אם יהיה אסון. לא תקרה שום דרמה כלכלית אם תידחה הפקת הנפט בעוד חודשיים-שלושה".