שיא של מעל מיליון בתים מעוקלים בארה"ב ב-2010

נבאדה, אריזונה ופלורידה המשיכו להוביל את הרשימה ■ צווי העיקולים גם בשיא - 2.9 מיליון בשנה ■ תחזית: ב-2011 יעלה מספר הבתים המעוקלים בעוד 20% ומחירי הנדל"ן יגיעו לשפל חדש

שיא חדש: מספר עיקולי הבתים על ידי הבנקים בארה"ב עלה בשנת 2010 לראשונה מעל למיליון בתים, למרות ההאטה במהלך החודשים האחרונים. בדצמבר עיקלו הבנקים קרוב ל-70 אלף בתים, מה שהביא את היקף הבתים שעוקלו בשנה האחרונה ל-1.05 מיליון, ובכך עקפו את השיא הקודם שנקבע בשנת 2009 ועמד על 918 אלף בתים מעוקלים. כך עולה מנתונים שפירסמה היום (ה') חברת המידע בתחום הנדל"ן, RealtyTrac.

מספר צווי העיקול, הכוללים גם הודעות על חדלות פירעון, מכרזים ובתים שהושגה עליהם חזקה מחודשת, הגיע לשיא של 2.9 מיליון בשנה שחלפה, לאחר שבדצמבר הוגשו 257.7 אלף צווים מסוגים אלה.

"סך הנכסים אשר קיבלו צווי עיקול היה יכול בקלות לעלות מעל ל-3 מיליון ב-2010, אם במהלך הרבעון הרביעי לא היתה חלה התמתנות בפעילות העיקולים כתוצאה מהמחלוקת שסבבה סביב הדוקומנטציה והתפעול של הבנקים במסגרת עיקולי הנכסים, אשר הובילה את רוב הגופים הגדולים לעצור באופן זמני את העיקולים" אמר עם פרסום הנתונים מנכ"ל RealtyTrac והוסיף "גם כך, עדיין היכתה פעילות העיקולים בארה"ב בשנת 2010 את רמת השיא, ומרבית העיקולים שנעצרו ברבעון האחרון, אשר את מספרם אנו מעריכים בכרבע מיליון, אנו צפויים לראות את ההליכים מתחדשים, מה שצפוי להוסיף למספרים הגבוהים הצפויים להתפרסם בתחילת שנת 2011".

מספר הבתים שעוקלו בדצמבר היה נמוך ב-2% לעומת נובמבר ונמוך ב-26% ביחס לנתונים שפורסמו בדצמבר 2009.

על פי הנתונים המשיכו המדינות נבאדה, אריזונה ופלורידה את השיעור הגבוה ביותר של העיקולים בארה"ב. רק 5 מדינות בארה"ב, קליפורניה, פלורידה, אריזונה, אילינוי ומישיגן, אחראיות ליותר ממחצית כל פעילות העיקולים. אחד מכל 11 יחידות דיור בנבאדה קיבל לפחות תביעת עיקול אחת ב-2010, יותר מפי 4 מהממוצע הארצי. רק על מנת לקבל פרופורציה נזכיר כי בשנת 2005, לפני פרוץ משבר הנדל"ן, הבנקים עיקלו כ-100 אלף בתים בשנה.

השנה הבאה תהיה גרועה יותר

על פי הערכות חברת עיבוד הנתונים תחול בשנת 2011 עלייה של 20% במספר הבתים בארה"ב אשר יקבלו צווי עיקול ובכך יקבע שיא נוסף במשבר הנדל"ן, זאת בעוד שיעור האבטלה בארה"ב נותר גבוה והבנקים יחדשו את הפעילות לאחר ההפסקה הזמנית שארעה על רקע אי הסדרים האדמיניסטרטיביים בחודשים האחרונים של 2010.

"קרוב לוודאי שנראה את שיא העיקולים ונגיע לשפל במחירי הבתים בשנה הקרובה, זה כניראה מה שנצטרך לעבור על מנת להתחיל ולראות את ההתאוששות בשוק הנדל"ן האמריקני, אבל זה כניראה לא יהיה כל כך נעים במהלך התהליך", אמר סגן נשיא בכיר בחברת RealtyTrac.