גולדמן זאקס בהתראה לבעלי המשכנתאות: "הריבית תעלה"

לאחר עליית מדד המחירים לצרכן ב-0.4%, בעיקר בשל התחדשות העלייה בסעיף הדיור, מעריכים בגולדמן כי בנק ישראל יחזור החודש לתוואי של העלאות ריבית כדי לצנן את שוק הנדל"ן

"בנק ישראל יעלה את הריבית לחודש פברואר ב-0.25% ל-2.25%", כך מעריכים בבנק ההשקעות האמריקני גולדמן זאקס בעקבות עלייה של 0.4% במדד המחירים לצרכן בחודש דצמבר, שהובילה לאינפלציה של 2.7% בסיכום שנת 2010.

סעיף הדיור במדד דצמבר חזר שוב לעלות, והפעם ב-0.5%. בגולדמן זאקס ציפו לעלייה מתונה יותר באינפלציה, שתסתכם ב-2.4% בכל 2010.

על רקע נתוני האינפלציה, מהם עולה עיקר העלייה במחירים אשתקד נבעה מהתייקרות המזון והדיור, מעריכים בגולדמן זאקס כי הלחצים האינפלציוניים בישראל מתגברים ויכולים להוביל את בנק ישראל לביצוע הידוק מוניטרי ולהעלות את הריבית בסוף החודש ל-2.25%. נזכיר כי בסיכום 2010, האינפלציה ללא ירקות ופירות וללא סעיף הדיור הסתכמה ב-1.3% בלבד.

בגולדמן זאקס מתייחסים לסעיף הדיור שעלה החודש ב-0.5% ותרם משמעותית לעליית האינפלציה ומעריכים כי העלייה במחירי הדיור, חרף הצעדים שנוקט בנק ישראל במטרה לבלום את בועת הנדל"ן (הקשחת התנאים לקבלת משכנתאות), מעידה על צורך נוסף בהעלאת ריבית פברואר. נזכיר כי ביום שישי נודע גם שעליית מחירי הדירות הואצה בחודש נובמבר והסתכמה ב-1.4%.

"קריאת האינפלציה בשורה העליונה הינה פחות טובה, כך שהסבירות להעלאת ריבית ב-0.25% בפגישה הקרובה של בנק ישראל ב-24 בינואר גדלה", נכתב בסקירה של גולדמן ללקוחותיו. "אנו גם סבורים כי העלייה המחודשת במחירי הדירות, חרף הצעדים המקרו-יציבותיים בהם נקט בנק ישראל עד כה, תהווה גורם נוסף בהחלטה להעלות את הריבית".

מבחינת גולדמן זאקס מדובר בשינוי עמדה לגבי המדיניות המוניטרית של בנק ישראל, שכן בשבועות האחרונים העריכו בגולדמן שהעלאת הריבית תידחה לסוף הרבעון הראשון של 2011 והאמינו שהצעדים בהם נקטו בנק ישראל ומשרדי הממשלה יסייעו לצנן את שוק הנדל"ן. בגולדמן העריכו שהעלאת הריבית תידחה ותהיה הדרגתית כדי לא להאיץ את מגמת ייסוף השקל, אולם כעת, כאמור, שינו האנליסטים את השקפתם בשל העלייה המתמשכת במחירי הדיור. בגולדמן זאקס צופים כי הריבית תעלה ל-3.5% עד סוף השנה.