דש: "בעלי דירות משתמשים בבית שלהם בתור כספומט"

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בדש ברוקראז': בנק ישראל יצטרך להחריף את צעדיו לקירור שוק הנדל"ן - ע"י העלאת ריבית או בהמשך ההגבלות על נוטלי המשכנתאות, שלא יירגעו בצורה אחרת"

"שוק המשכנתאות לא נרגע - בעלי דירות משתמשים בבית שלהם בתור כספומט", כך אומר היום (א') אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בדש ברוקראז'. לדבריו, "תגובת בנק ישראל צפויה להיות הן במישור ההגבלות המנהלתיות על מתן האשראי והן ע"י העלאת הריבית, שלולא עלייתה יתקשה להרגיע את נוטלי המשכנתאות".

לדבריו, "כמות ההלוואות שניתנות על סמך משכון של הבית שלא לצורך רכישת הבית, עלתה בחודשים האחרונים כמעט ב-50%. תוך ניצול עלייה בשווי הנכס לצורך קבלת אשראי נוסף ששימש לצריכה שוטפת. תופעה זו מזכירה, אומנם עדיין לא במימדיה, את המתרחש בארה"ב לפני המשבר, כאשר בעלי הדירות השתמשו בבית שלהם כבכספומט, תוך ניצול עלייה בשווי הנכס לצורך קבלת אשראי נוסף ששימש לצריכה שוטפת".

זבז'ינסקי סבור, כי בנק ישראל יצטרך להחריף את צעדיו כדי לקרר את שוק הנדל"ן: "על פי הפרסום של הבנק, כמות המשכנתאות בחודש דצמבר גדלה ב-9% לעומת חודש נובמבר ושוב הגיעה לשיא. משקל ההלוואות בריבית משתנה פחת אומנם, אך מחירן דווקא הוזל. כל זה קורה למרות המאמצים של בנק ישראל ושל משרדי הממשלה האחרים לקרר את השוק".

בהתייחסו לרמת האינפלציה, מציין זבז'ינסקי כי "רמת הריבית במשק אינה מתאימה לסביבת האינפלציה הקיימת ומעלה את הסיכון לחריגה משמעותית של האינפלציה מגבול העליון של היעד. בדש מעריכים שבנק ישראל יעלה את הריבית החודש וינקוט בצעדים מנהלתיים נוספים על מנת למתן מחירי הדירות. הוא צפוי להאיץ את קצב העלאות הריבית במהלך השנה עד להגעה לריבית של 3.25%-3.5% בסוף השנה".